Page 1 of 2

Saab sprut + 318is +turbo

Posted: 21 Sep 2011, 22:08
by paerre89
Jag tänkte sätta dit trionic 5 på min bmw 318is -95! för att sedan göra en riktigt prisvärd turbokonvertering :)
nästan alla turbodelar från min gamla saab inklusive sprutet, förmodligen blir det turbo från 850 T5, en 16t, + någon grenrörslösning
Tänkte inte kompsänka utan köra E85 och en lagom nivå på trimning. Kanske 250-300 hk ?

Jag tänkte fråga er som turbokonverterat 318is e36, vad har ni kört för tändning vid olika varvtal och belastningar och hur mycket laddar ni med vilken turbo, samt vilket bränsle ?

har glott lite på ett elschema där det finns en komponent som heter "Transmission control Module (EGS)" Vad är detta för något ? något man måste bry sig om :) ?

och så slutligen undrar jag om någon har något tips på hur jag löser det med grenrör ? (billigt) funkar det att dra en adapter från orginalrör kanske :) ?

kom på ytterligare en sak. triggerskivan till vevaxelgivaren, är den av typen 60-2 ? och vid vilket gradtal passerar den givaren?

Re: Saab sprut + 318is +turbo

Posted: 21 Sep 2011, 23:19
by Nisse Järnet
Jag skulle tagit hela Saabmotorn ist.

Re: Saab sprut + 318is +turbo

Posted: 21 Sep 2011, 23:23
by paerre89
det har jag åxå funderat på men har inte tillgång till ett garage under längre tid, jobbigt att besikta m.m.

Re: Saab sprut + 318is +turbo

Posted: 21 Sep 2011, 23:44
by Nisse Järnet
Lika jobbigt som att besiktiga en 318is med turbo :P

Verkar ju som du vill komma enkelt och billigt undan, och då tror jag absolut det är bäst att slänga i hela Saabmotorn, fixa nån Omegalåda eller vad det är som passar eller svetsa om en ZF eller göra adapter. Kanske tom kan regga den så och åka lagligt?

Men det är bara min åsikt :)

Re: Saab sprut + 318is +turbo

Posted: 22 Sep 2011, 14:49
by uranium
Nisse Järnet wrote:Lika jobbigt som att besiktiga en 318is med turbo :P

Verkar ju som du vill komma enkelt och billigt undan, och då tror jag absolut det är bäst att slänga i hela Saabmotorn, fixa nån Omegalåda eller vad det är som passar eller svetsa om en ZF eller göra adapter. Kanske tom kan regga den så och åka lagligt?

Men det är bara min åsikt :)

Det känns som att det inte borde vara några större problem att regga med saab-motor? Ta nån turbomodell med hyffsat lite hästar, typ en 2,0T från 900 med 185hk. Har rätt tålig bottendel orginal och med 3" avgas, bättre ic, samt programvara har du ca 270hk att leka med. Om du vill ha mer: t04 18 eller 19t, spridare, pump och mappning så har du 300-350hk :)

En polare håller på att sätta i en saab-motor i en nissan 200 och han lät bakaxel.se svetsa om en ZF-låda till honom och det var inte allt för dyrt. Tål att tänkas på kanske.

Re: Saab sprut + 318is +turbo

Posted: 22 Sep 2011, 21:16
by paerre89
absolut! jag har övervägt både omsvetsad zf låda från bakaxel.se och adapterplatta vilket kräver lite kopplingsdelar å annat grejs. men min bil är från 95 så den går inte att regga med annan motor + att jag inte har tillgång till garage tillräckligt länge. Dessutom så kommer det att kosta betydligt mer än det jag gör nu som förhoppningsvis kanske bara kostar ca 5 k.

Ingen som turbokonverterat en is här :) ?

Re: Saab sprut + 318is +turbo

Posted: 23 Sep 2011, 14:43
by Daniel86
Finns väl endel här som kör originalsprut fekzen chipp 1bar med e85 på std motor.

Verkar ju fungera helt okej..

Re: Saab sprut + 318is +turbo

Posted: 23 Sep 2011, 15:02
by Blomgren
Daniel86 wrote:Finns väl endel här som kör originalsprut fekzen chipp 1bar med e85 på std motor.

Verkar ju fungera helt okej..
Japp tills stakarna blev krokiga, men då hade jag kranat upp laddet ännu mer :twisted:

Re: Saab sprut + 318is +turbo

Posted: 23 Sep 2011, 15:33
by FekZen
Blomgren> Hur mycket laddade du sen? Vore intressant veta hur mkt stakarna pallar med. surt att dem inte höll vilket som, man bör nog hålla sig runt 1 bar kanske för att fortfarande ha lite marginal...

Mvh//A.Fekzen

Re: Saab sprut + 318is +turbo

Posted: 23 Sep 2011, 15:56
by Daniel86
FekZen wrote:Blomgren> Hur mycket laddade du sen? Vore intressant veta hur mkt stakarna pallar med. surt att dem inte höll vilket som, man bör nog hålla sig runt 1 bar kanske för att fortfarande ha lite marginal...

Mvh//A.Fekzen

Beror ju också lite på turbo har man sett på m50, går ju bra så länge du har laddet på slutet av registret och inte jättehögt ladd under vridmax då går det att kräma ur lite mera effekt ur originalbotten :)

Re: Saab sprut + 318is +turbo

Posted: 23 Sep 2011, 16:50
by Blomgren
FekZen wrote:Blomgren> Hur mycket laddade du sen? Vore intressant veta hur mkt stakarna pallar med. surt att dem inte höll vilket som, man bör nog hålla sig runt 1 bar kanske för att fortfarande ha lite marginal...

Mvh//A.Fekzen
1,2 Prova upp till 1,5 men det misstände bara. En dags konbana med det högre laddet så var motorn skrot :mrgreen:

Re: Saab sprut + 318is +turbo

Posted: 23 Sep 2011, 17:37
by FekZen
Ofan, ja det är nog lite väl häftigt. Frågan är om mer backad tändning hade skonat stakarna, kanske inte hade hjälpt.

Har gjort några program till E30 318is Turbo där man laddat mellan 1 bar och strax över 1 bar och det ser ut att hålla bra. Sedan har jag gjort 6st E36 318is Turbo i Norge, dem verkar vanliga där. Och de har laddat mellan 1 - 1,2 bar och verkar funka riktigt bra det. Är nog bara du som vågat köra uppåt 1,5 bar tror jag hehe...

Mvh//
A.Fekzen

Re: Saab sprut + 318is +turbo

Posted: 24 Sep 2011, 18:19
by Aplars
FekZen wrote:Frågan är om mer backad tändning hade skonat stakarna, kanske inte hade hjälpt.

Mvh//
A.Fekzen
Borde inte backad tändning ger ännu högre förbränningstryck och större risk för krokiga stakar? Eller menar du backa mot ÖDP? Blandar ihop det där åt vilket håll som backa är åt =)...
Får man fråga vad för tändning du kör vid 1bar och 3-6000rpm?

Om man skulle byta stakar, håller de från M50 bättre eller är det samma vevstakar?

M.V.H.

Re: Saab sprut + 318is +turbo

Posted: 24 Sep 2011, 19:19
by Bmw*Alex
Aplars wrote:
FekZen wrote:Frågan är om mer backad tändning hade skonat stakarna, kanske inte hade hjälpt.

Mvh//
A.Fekzen
Borde inte backad tändning ger ännu högre förbränningstryck och större risk för krokiga stakar? Eller menar du backa mot ÖDP? Blandar ihop det där åt vilket håll som backa är åt =)...
Får man fråga vad för tändning du kör vid 1bar och 3-6000rpm?

Om man skulle byta stakar, håller de från M50 bättre eller är det samma vevstakar?

M.V.H.

ja de passar fint :)

mvh

Re: Saab sprut + 318is +turbo

Posted: 24 Sep 2011, 22:43
by Nisse Järnet
Håll koll på längden bara, M42 har 140mm stakar om jag inte kommer ihåg fel.

Re: Saab sprut + 318is +turbo

Posted: 25 Sep 2011, 12:17
by Aplars
Men är M50 starkare? finns väl med både 135 och 140mm va? Eller är 328 140mm starkare? Ingen som vill avslöja vad de har lagt tändningen på till sin M42 med original kompression? ;)

M.V.h.

Re: Saab sprut + 318is +turbo

Posted: 25 Sep 2011, 12:23
by Nisse Järnet
Aldrig jämfört så, men jag körde M50 135mm stakar i den is turbon jag byggde för att få låg komp :)