Page 1 of 2

Bromsservo e30/m50

Posted: 04 Sep 2011, 20:14
by Thörn
Mitt hydrauliska bromsservo har börjat strula och trycka ur sig olja ur påfyllningskärlet när man bromsar, upptäckte i fredags tillsammans med lite annat fix så det blev inget kört för min del i helgen :x trodde det berodde på g-krafterna först då det kommit ut lite i motorrummet när jag körde stripp men icke, har meckat med skiten i helgen och fattar inte var felet är, eventuellt bromsbomben som är konstig.

Är det bmw 02 som har ett litet bromsservo som passar om man har m50 i e30? Det skall ju passa mot bromscylindern också, samt infästningen helst.

Något bra ställe att köpa sånt på?
beggagnat 70 tal känns sådär då det ju är massa mjukdelar i som åldras...

Tror jag sett ngn firma som gör aftermarket bromsservos till alla möjliga bilar?

Re: Bromsservo e30/m50

Posted: 05 Sep 2011, 07:27
by JohanE
Är det inte polo som har ett som passar med lite modifiering av infästningen till pedalen?
Jag kör med ett ATE från E36 316. Det är lite mindre men blir tajt som tusan ändå med M50 originalinsug. Hålen i torpeden fick också borras om.

Re: Bromsservo e30/m50

Posted: 05 Sep 2011, 08:30
by E30Anders
I min bruks e30 med m50 åker jag med bromsservo från golf 1 och på min andra e30 med m50 har jag monterat en från polo.

Allt passar utom pinnen som går till pedalen som får kortas å gängas.

Har bara provkört med servon från golf 1 å det blir mer trögtrampat men helt ok.

Mvh/ Anders

Re: Bromsservo e30/m50

Posted: 05 Sep 2011, 12:41
by Thörn
E30Anders wrote:I min bruks e30 med m50 åker jag med bromsservo från golf 1 och på min andra e30 med m50 har jag monterat en från polo.

Allt passar utom pinnen som går till pedalen som får kortas å gängas.

Har bara provkört med servon från golf 1 å det blir mer trögtrampat men helt ok.

Mvh/ Anders
ok, vilken generation polo snackar vi, är det 1985 typ
http://www.blocket.se/goteborg?q=vw+pol ... &l=0&md=th" onclick="window.open(this.href);return false;

Sålänge man behöver korta den är det ju lungt, meckigare att förlänga och greja som tydligen är med 2002 servot.

Re: Bromsservo e30/m50

Posted: 05 Sep 2011, 14:15
by YouNewerKnow
Jag har bromsservo från en Polo årsmodell 2001 och det går fritt

Re: Bromsservo e30/m50

Posted: 05 Sep 2011, 14:51
by Thörn
ok, är det inte massa ABS pryttlar osv på ett sånt nytt

Re: Bromsservo e30/m50

Posted: 05 Sep 2011, 20:11
by YouNewerKnow
nej det är det inte

Re: Bromsservo e30/m50

Posted: 05 Sep 2011, 21:39
by lillis
och jag kör med ett från en gammal renault 5a

Re: Bromsservo e30/m50

Posted: 08 Sep 2011, 10:42
by Thörn
på Polons servo så sågar man alltså bara av kulan och gängar för fästanordning från e30?

Image

Re: Bromsservo e30/m50

Posted: 08 Sep 2011, 19:31
by YouNewerKnow
Jag kapade av den och måttade så att det blev samma längd som på e30n och svetsade den.

Re: Bromsservo e30/m50

Posted: 10 Sep 2011, 17:46
by Norestrand
Jag kör med servon från en Opel corsa från87 :) fick fila upp hålen i torped väggen kanske 1mm

Re: Bromsservo e30/m50

Posted: 10 Sep 2011, 23:36
by flp
Thörn wrote:på Polons servo så sågar man alltså bara av kulan och gängar för fästanordning från e30?

http://image.fbt.se/global/images/image ... 0937_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
jopp. jag kapade av kulan och gängade upp den, sen kapade jag till rätt längd.
böt även skruven som är på "insidan" mot cylindern så den blev rätt längd mot e30 bromscylindern.

MVH Micke

Re: Bromsservo e30/m50

Posted: 19 Apr 2014, 09:05
by xstream
Trådlyft.....

Ni som har bytt ut bromsservon, märkermam stor skillnad på hur tungtrampad den blir?
Vilken är lättast att sätta dit? Är det bilar med eller utan abs? Alltså både donator och e30?

Re: Bromsservo e30/m50

Posted: 22 Apr 2014, 18:21
by Fredro
xstream wrote:Trådlyft.....

Ni som har bytt ut bromsservon, märkermam stor skillnad på hur tungtrampad den blir?
Vilken är lättast att sätta dit? Är det bilar med eller utan abs? Alltså både donator och e30?
Jag har Golf Mk1 bromsservo med kortad "pinne" och mina bromsar funkar kalas! Jag kör utan ABS men borde inte vara någon skillnad...

Re: Bromsservo e30/m50

Posted: 23 Apr 2014, 00:14
by Nisse Järnet
Fredro wrote:
xstream wrote:Trådlyft.....

Ni som har bytt ut bromsservon, märkermam stor skillnad på hur tungtrampad den blir?
Vilken är lättast att sätta dit? Är det bilar med eller utan abs? Alltså både donator och e30?
Jag har Golf Mk1 bromsservo med kortad "pinne" och mina bromsar funkar kalas! Jag kör utan ABS men borde inte vara någon skillnad...
Har du lust att mäta diameter samt tjocklek vid tillfälle? Vad använder du för huvudbromscylinder?

Re: Bromsservo e30/m50

Posted: 23 Apr 2014, 10:15
by RoDe
Kör också med golfens. E30 cylinder. M3e36 ok. Inte kört så mycket än, men känns bra nu efter två omgångars luftande.

Golfens är tjockare än e30:ins, ca:50mm. Diametern är runt 190mm om jag kommer ihåg rätt. Dock ett tag sedan jag mätte. Kan återkomma med mer exakta mått till helgen.

Re: Bromsservo e30/m50

Posted: 07 May 2014, 05:25
by diohrvik
jeg har aldri helt fattet hvorfor alle bytter bremsesvero, med m50 sugis i e30. jeg kjører orginal bremseservo. Har kun slipt litt av rillene på m50 innsuget. funker kallas.

ellers er jo dobbelmembran fra 325ix litt mindre, og nesten pnp.


med turbo kan jeg forstå det litt bedre. siden man ønsker å lute motor mest mulig mot sjåførsiden.