Page 1 of 1

Ang. Kompsänkning

Posted: 19 Dec 2005, 16:01
by jeppan
Har en 528 -86 . Har en t04B ska ladda ca 1,2-1,4 kg ..

Hur mycke komp ska jag ha ??

Tänkte bara be min kompis skära ut en i koppar hur tjock ska den vara isåfall ???

Re: Ang. Kompsänkning

Posted: 19 Dec 2005, 16:07
by peppe
jeppan wrote:Har en 528 -86 . Har en t04B ska ladda ca 1,2-1,4 kg ..

Hur mycke komp ska jag ha ??

Tänkte bara be min kompis skära ut en i koppar hur tjock ska den vara isåfall ???


Det här med koppar packningar finns det många åsikter om.
Min egen är att det funkar ialla fall inte på M20 :P

Posted: 19 Dec 2005, 16:19
by jeppan
det är möjligt men jag har inte provat och jag vill pröva så därför ställde jag dessa frågor har hört folk som säger att det funkar också !! Det mesta funkar om man gör på rätt sätt..

Föressten vad är det för gängor till topplocksbultarna ?

Posted: 19 Dec 2005, 16:20
by Bmwandreas
Nej M20 funkar det inte så bra på:)

Posted: 19 Dec 2005, 16:23
by jeppan
andreas du har pm

Posted: 19 Dec 2005, 16:36
by peppe
jeppan wrote:det är möjligt men jag har inte provat och jag vill pröva så därför ställde jag dessa frågor har hört folk som säger att det funkar också !! Det mesta funkar om man gör på rätt sätt..

Föressten vad är det för gängor till topplocksbultarna ?


Ang. resten av dina frågor så är det ju inte bara kompressions förhållandet i sig som styr hur mycket du kan ladda, men låg kompa medför givetvis att du kan ladda mer än med hög.

Vad ska du köra för motor styrning, eller hade du tänkt knåpa ihop något specieal?

Posted: 19 Dec 2005, 16:45
by jeppan
nej de vet jag ju att de är mycket annat som spelar roll flöde osv osv som styr hur mycke man kan ladda osv osv men tänkte bara så ni kunde få en uppfattning.. Jag håller på att bygga special med kallstarts ventiler och ihoptryckta btr. ska enbart köra sönder i sommar.

Posted: 19 Dec 2005, 17:29
by peppe
jeppan wrote:nej de vet jag ju att de är mycket annat som spelar roll flöde osv osv som styr hur mycke man kan ladda osv osv men tänkte bara så ni kunde få en uppfattning.. Jag håller på att bygga special med kallstarts ventiler och ihoptryckta btr. ska enbart köra sönder i sommar.


Kan gratulera till ett "köra-sönder-recept" då? :)

Posted: 02 Jan 2006, 14:49
by jeppan
ja de får du gärna gratulera till =)

Posted: 04 Jan 2006, 13:49
by helgonet_80
Jag har alldrig kört koppar packning på en m20 men jag har gjort det på 6 andra bilar och det har funkat fin fint för mig så varför skulle det inte funka på en M20 ??

Posted: 04 Jan 2006, 16:40
by peppe
helgonet_80 wrote:Jag har alldrig kört koppar packning på en m20 men jag har gjort det på 6 andra bilar och det har funkat fin fint för mig så varför skulle det inte funka på en M20 ??


Därför att M20 är världens ondaste motor. Jag kan inte svara på varför det inte funkade, för det känndes som att det var inte lönt att forska i det, var ju ett snikbygge.