Page 1 of 3

Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Posted: 23 Aug 2011, 23:30
by xrays
Hej orkar inte söka igenom trådarna men det kanske finns?
Skulle vilja ha ett recept på vilka grejer man skall använda för att få 300 hyffsat driftsäkra hästar i en M20B25 med turbo!!! (utan att kosta skjortan).
Har kollat runt på E30´s på bla garaget.org men det skiljer ju en hel del i setup mellan bilarna trots samma effekt, skulle därför vilja ha ett exempel eller fler som är beprövat.
Funkar de med prog.BTR å chip eller är sprut att föredra?

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Posted: 23 Aug 2011, 23:40
by Nisse Järnet
Adapterrör, intankpump, sprut, spridare, lagom turbo, ic och koppling.

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Posted: 24 Aug 2011, 00:47
by xrays
Hur är de med kompsänknig, lmm?

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Posted: 24 Aug 2011, 04:32
by markus
För 300 hk behöver inte motorn kompsänkas den klarar den effekten oöppnad. LMM tar du från E34 535.

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Posted: 25 Aug 2011, 22:52
by xrays
allright men de hade varit gött om man kunde få en exakt spec, så som vilken turbo, spridare, BTR, turbogrenrör m.m. som någon kör med...
Måste ju finnas någon på de här forumet som kör typ 300hk eller är de bara 500++?

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Posted: 26 Aug 2011, 01:42
by martin.wangerud
Spridare: Saab 9-5 (379cc)
Koppling: org. Tryckplatta. Sinterlamell.
Grenrör: hemmabyggt eller svanhals (adapter till orginal)
Lmm: BMW 535
Tändstift: bpr7eS (knackade 0,4)
Sprut: optimerad orginalbox. Eller billigast, extra spridare som du styr med oljetryckskontakter :)
Btr: orginal på railen och en progressiv Btr kopplad på returen.
Wastegate: det billigaste du hittar
Turbo: hx30, hx35. Gt25... Det du hittar
Dump: det billigaste du hittar. Annars kan du ta från Saab eller wag. Kostar ca300 Ny. Eller bygg egen.
Tryckrör: gamla avgassystem på skroten (blir Nice med lite färg på) :)
Intercooler: Saab 9-5. Passar perfekt mellan balken.

Labba med soppatryck och lmm. Kör bilen. Kontrollera stiften.
Billigare får man leta :p körde 299 WHP på något liknande för några år sen!

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Posted: 26 Aug 2011, 14:12
by xrays
Det var mer vad jag va ute efter, gärna fler setup´er så man kan välja lite!!!

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Posted: 26 Aug 2011, 14:40
by nicke.t
va är det du vill kunna välja ?

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Posted: 26 Aug 2011, 16:18
by Hansa
Det undrar jag också. bättre beskrivning på ett snikbygge än sådär går väll knappast att få?

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Posted: 27 Aug 2011, 22:15
by xrays
Ja nu var de ju inte snikbygge utan 300 driftsäkra (kanske är snik för er?), har kollat några olika 300hk setup´er nu och de skiljer ju en del mellan dom, som tex ska man kompsänka, om, ska man köra svarvade kolvar eller packning, köra chippad org. box eller sprut, cc på spridare, bränslepump? Ja listan blir lång om man jämför olika byggen fast med samma effektuttag, så sammanfattningsvis vill jag få ett förslag som är beprövat. Har inte tummen mitt ihanden men är ingen motorguru heller så för mig är inget självklart, ska ju som sagt fungera å inte köra ras på löpande band.

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Posted: 29 Aug 2011, 10:49
by nicke.t
chip funkar ju men sprut är ju att föredra,oöppnad maskin lär väll funka osså. en bättre pump. spridare runt 300cc om du kör på bensin.

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Posted: 29 Aug 2011, 11:04
by martin.wangerud
Om du ska köra 300 driftsäkert är det bättre att stoppa i s50 eller en s38 orginalmaskin.
300 driftsäkert på m20 är ju de jag skrev innan.
Men du kan ju stoppa i 150000 kr i motorn på din m20 och ladda 0,3.
För eller senare rasar ju nånting endå.. En vippa en oljepump...
Du får förklara mer.. Finns ju 1000 olika recept!

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Posted: 29 Aug 2011, 18:28
by Hansa
Allt under 700whp är snikbyggen här 8) :lol:

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Posted: 29 Aug 2011, 19:56
by xelerator
Går inte säga driftsäkert på det sättet.
Det kan rasa även om du bygger med världens bästa bitar, och kan hålla fullgott med gamla prylar som gått 25k mil.

Otroligt mycket hänger på hur väl motorn är ihopbyggd, har man bara smällt ihop allt eller mätt allt in i minsta detalj och fått till toleranserna.

Och än viktigare är själva mappningen. Vet man inte vad man gör ska man lämna iväg det till de som kan.

Riktar inte detta nödvändigtvis mot dig som startat tråden nu, utan rent allmänt.


Men för att hjälpa dig på traven lite grann gällande din fråga:

Vad har du för budget till att börja med?

Om man ska hålla det på en relativ moderat nivå,
* Renoverad org motor, ingen kompsänkning eller dylikt, gärna med oringat block, cooper ring packning eller dylikt om ekonomin tillåter (detta för att ge sig lite extra mariginal dock inget måste, går att köra helt original vid dessa effektnivåer också)
* Eftermarknadsstyrsystem efter smak/ekonomi/kravspec, MS, Vems, Nira, Vipec, Motec etc.
* Turbo kan vara nån Mitsu 16T eller 19T exempelvis, ge en trevlig karaktär på gata och räcker till effektmålen. Annars kan du ta vad du vill :lol:, typ..
* Spridare Bosch 968:or. 415cc @3bar tror jag att de flödar (kallas för grönisar o allt möjligt). Fina spridare med bra sprutbild.
* Gärna en ställbar 1:1 bränsletrycksregulator
* Uppgradera gärna kopplingen om ekonomin räcker till, orgkopplingen kommer börja slira ganska omgående.
* Uppgradera gärna org kylaren, finns en drös med olika typer av större kylare. För många räcker org kylaren till vid dessa effektuttag, men det skadar aldrig att ha en bättre kylning.

IC, tryckrör, dump, avgas etc väljer du efter tycke och smak mer eller mindre.
Org 260 låda samt klumpen håller om du inte svinar och kör med förnuft.

Nu har du en grund att utgå ifrån. Du har verktygen som möjliggör för dig att hålla koll och styra över diverse parametrar, och kan få det att funka vettigt.

Du kan göra det på detta sätt, eller snika och köra org styrsystem, etc. Det kan funka över förväntan det med ibland.
Det fick du fick ett vettigt förslag på tidigare i tråden..

Det är oftast kunskap och ekonomin som sätter gränserna.
Läs i trådarna här, och fråga om det du inte förstår så kommer de flesta säkerligen hjälpa dig.

lycka till

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Posted: 29 Aug 2011, 20:33
by xrays
Har faktiskt funderat på m3 å m5 motor oxå även Bmw 8:a men orkar inte byta motor 1 gång om året bara för besiktning, men i det fallet får de väl bli en besiktningsbil i sådant fall men budgeten är väl 25-35000 för konvertering eller annan motor. Men tack för svaren, har en stund kvar på kaross/chassi innan triminhandling börjar så jag får fundera om de bli M20 turbo eller storsugis ett tag till...

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Posted: 29 Aug 2011, 20:38
by xrays
Förresten nån som har koll på om de finns typ Aussie Locker diff (3400kr till volvo) till 188 huset alltså riktig diff ingen lamell, utan att kosta skjortan?

Har ställt frågan i annan tråd utan napp!!!

Re: Recpt på M20B25 turbo för 300hk

Posted: 29 Aug 2011, 22:40
by Brox
xrays wrote:Förresten nån som har koll på om de finns typ Aussie Locker diff (3400kr till volvo) till 188 huset alltså riktig diff ingen lamell, utan att kosta skjortan?

Har ställt frågan i annan tråd utan napp!!!



Riktig diff har du redan om man ska vara noga :)
Ser inte heller varför man skulle skaffa något annat än bmw orginal lamellpaket, speciellt för de små uttagen..