Page 1 of 5
Bmw E36 325 ppf turbokitt för vanos
Posted: 22 Aug 2011, 12:14
by Bmw Daniel
Hej
Har nu varit ganska så tyst från min sida i ca 3 år tror jag
För dom som kommer ihåg så slutade ganska tråkigt sist.
Den här.
Sluta så här
Året efter fixades det en ny bil och har nu körts som sleeper i 2 år.
Grejen är ju jag har två e36:er båda gröna men gillar inte grönt så himmla mycket,har bara råkat bli så
när bilarna man kollat på vart jävligt fräscha man kan ju inte få allt här i världen.
Men i Januari bestämde jag mig för att fixa iordning det här problemet.
Och som ni flesta vet så är ju projekt till för att spåra ur
Hm ser att klockan drar i väg börjar ju jobba kl2 så får fortsätta det här nån annan dag men nu har jag ju iallfall börjat
Re: Bmw E36 325 ppf turbokitt för vanos
Posted: 22 Aug 2011, 13:04
by nicke.t
för dom med dåligt minne , va hände?
Re: Bmw E36 325 ppf turbokitt för vanos
Posted: 22 Aug 2011, 17:06
by Grooverhound
nicke.t wrote:för dom med dåligt minne , va hände?
om ja inte minns fel lånade han ut den till sin bror lr släkting iaf?=) om de e samma bil ja minns hehe
Edit: va visst fel bil de handlade om=) skoj att de byggs ny iaf å att de gick bra me dig.
Re: Bmw E36 325 ppf turbokitt för vanos
Posted: 22 Aug 2011, 18:25
by Bmw Daniel
nicke.t
Va på väg till jobbet en tidig lördag morgon, för att jobba ihop till nya bakvagns bussningar.
Slutade med man fick jobba ihop till en nya bil istället
Lärde mig att man kanske inte är så jävla allert klockan 05:30 som man tror.
Tryckte ju till på gasen med treans växel i, och som vanligt skicka han ju ut röven,
rätarupp och går på med gas igen ingen ovanligt men det bara totalvänder. Första frosten och dagen innan hade vi slängt på gammla skit däck för vi skulle ut och leka och kanske få till en film, men i sista sekund blev det in ställt.
Kan ju säga att man va måttligt road efteråt
Re: Bmw E36 325 ppf turbokitt för vanos
Posted: 22 Aug 2011, 23:52
by Bmw Daniel
så man började riva och det tog ju inte långtid innan man möttes av det här, fanns inget tecken på rost på utsidan.
men insidan fram skärmar
Så dom va ju bara till å kassta
Sen blev det så här och vid det här laget va det dax att byta både front plåten som håller njurarna och kylarbalken pga yt rost
Rivningen fortsatte
Re: Bmw E36 325 ppf turbokitt för vanos
Posted: 23 Aug 2011, 00:15
by Bmw Daniel
Nån stanns här började man fundera på varför ska man lägga så här mycket pengar på en bil som man inte vet hur den är under,
undersidan såg ju skit fin ut, inga skav på underredmassan eller ytrost va man kunde se förutom på nått ställe runt nån oanvänd gänga.
Så det va ju bara att bita i det sura äpplet å börja plocka ner yttligare. Nu visste jag ju inte när lackeraren kunde ta bilen för lackering
så det av bara att skynda på, kunde ju bli när som helst och ska man skrapa och fixa så är det ju bra om det är klart innan lackering tänkte jag.
Så fort ner med framvagn, bakvagn, tank, bromsrör bromsservo med allt det innebär.
Så här såg den ut under inget farligt bara jävligt smuttsig, detta är ju givetvis innan jag plocka ner tank osv
Re: Bmw E36 325 ppf turbokitt för vanos
Posted: 23 Aug 2011, 00:34
by Bmw Daniel
Re: Bmw E36 325 ppf turbokitt för vanos
Posted: 23 Aug 2011, 01:04
by Bmw Daniel
Hm och nu ringer lackeraren och frågar om han kan ta bilen på helgen å börja med den, och det va torsdag och jag jobbade eftermiddag.
Jag tänkte de är ju bäst han får dra igång så det va ju bara att smälla upp framvagn och bakvagn och få till nån halv bra handbroms på fredagen.
Sen när själva chassit kom tillbaka från lackeringen så fick kompisen byta ut dom små plåtarna som håller framskärmarna i nederkant, sen va det bara att få till nått nytt bra underredskydd. Frågade runt här på forumet om va som va bäst att använda.
Hagmans 2 komponent stål/plastprimer fick jag som svar, så det köptes in.
Så här såg det ut.
Efter det så fick jag ett tips om hardtop flexi en industri färg som man kunde få blandad i olika färger.
Färgen kunde man tydligen måla på en plåt och stå och slå på plåten med kulhammare utan att färgen ska spricka, samt måla på en plåt och sen böja den 180 grader även där utan att färgen ska spricka. Så den verkar ju bra som skydd från stenar och dylikt, får se hur bra den fungerar.
Men så här blev underredet till slut efter många många många timmar.
Som ni ser på sista bilden har även bromsrören kommit på plats, även dom genom gångna, fanns facktist igen tillstymmelse till rost på dom.
Men dom fick lite extra skydd innan dom åkte upp igen.
Re: Bmw E36 325 ppf turbokitt för vanos
Posted: 23 Aug 2011, 08:27
by Bmw*Alex
helvete vilket jobb du lagt ner !
mvh
Re: Bmw E36 325 ppf turbokitt för vanos
Posted: 23 Aug 2011, 09:00
by nicke.t
ja jävlar.hoppas de går bättre me denna bil.
Re: Bmw E36 325 ppf turbokitt för vanos
Posted: 23 Aug 2011, 09:32
by Bmw Daniel
Det var väl istort sett här allt spåra ut, nu när man väl har lackat om bilen och fixat till hela underredet vill man ju inte sätta upp nått rostigt i mot det här,
så skytte trafiken till bmw började. Och jag kan säga det har blivit några vänder
Nu hade även M3 fronten med klarglas dimljus köpts in, även klarglass sidoblinker och baklampor.M3 sidospeglar och sidokjolar hade jag ju kvar från den krockade så det behövde ju bara lite färg.
Sidoruterna i bak skulle ju få nya lister så även de köptes in tror bara det va den långa listen som går från bakrutorna fram till A-stolpen som inte byttes ut.
Ny plast runt dörr handtag, plast klipps till elhissar, grejen med det här va ju att när jag frågade lackeraren om hur mycket jag behövde plocka ner förre lackering sa han, ju mer du tar ner ju bättre resultat blir det. Så jag plockade ju ur framdörrarna totalt med rutor elhissar, kablar, lås mm mm.vilket jag nu i efterhand vet va lite överarbetat. Likadant med baggage luckan, takluckan ,huv mm mm.
Jag vet inte hur mycket plast hållare och plast plugg det har blivit men försöker ju bytta ut allt som går.
Hade ju även en pullverlackad bakvagn från den gammal bilen som blivit liggandes pga att jag inte orkade ta tag i in köpet av alla hjullager bussningar mm
så den får ju komma till änvandning. Hm och där kom ju de man kan ju inte ha en pullverlackad bakvagn och en skitig fram vagn
Så det va bara att sätta igång
Ser ju inte så trevligt ut
Re: Bmw E36 325 ppf turbokitt för vanos
Posted: 23 Aug 2011, 09:51
by Bmw Daniel
Men det dröjde inte lång tills jag fick hem den från pullverlacken blev så här.
Efter det här va det ju bara att beställa
Kom några trevliga packet. Framvagn och bakvagns grejer
Hm som ni ser på bilderna så ser ju inte rören på styrväxelln vidare roliga ut, så det va bara att vålda vidare på den, styrleder kompletta, damasker allt allt allt
Fram vagnen fick förstärkta länkarmar med spindlar, abs givare, bromsvarnare, krängningshämmar bussningar i powerflex
Sen kunde man ju inte ha rostiga slangar till styrservo pump, behållare, mm mm
Kan säga den här vill man inte köpa på bmw höll på att trilla baklänges när han på andra sidan disken sa 1850 för den här och det va med rabatt.
En slang till
Re: Bmw E36 325 ppf turbokitt för vanos
Posted: 23 Aug 2011, 10:20
by Bmw Daniel
Re: Bmw E36 325 ppf turbokitt för vanos
Posted: 23 Aug 2011, 10:30
by HenrikE
Seriöst jobb!
Men du LÄR ju ha nått syndrom som ligger och skrapar underrede med bilen på pallbockar
Re: Bmw E36 325 ppf turbokitt för vanos
Posted: 23 Aug 2011, 10:55
by Bmw Daniel
Sen tänkte man man kan ju inte ha slangklämmor som rostar med tiden så håller på och byter ut var ända klämma till rostfritt
Så här blev bromsrör och bränsleledningarna sammt hållare efter lite jobb
Tankbanden blästrades av och fick lite ny färg, givet vis har tank och påfyllnadrör gjorts rent och blivit till snyggade men rost fria slangklämmor
Re: Bmw E36 325 ppf turbokitt för vanos
Posted: 23 Aug 2011, 10:57
by Bmw Daniel
He he det är inte första gången jag hör det kan jag säga, men men har man inget annat så får det duga
Re: Bmw E36 325 ppf turbokitt för vanos
Posted: 23 Aug 2011, 11:14
by Bmw Daniel
Tack Bmw*Alex och nicke.t
jo det hoppas jag också det gör.