Pelko - Volvo 16v turbo. TILL SALU!
Posted: 21 Aug 2011, 18:55
Har efter många bilar hittat fram till en Volvo 740 med 16v turbo. Dags att sluta raka sig nu när man kör 740 och låta pubishåren växa...
Bilen köpte jag av Wallin är på forumet, efter att jag sålde min M3 E30 så ville jag ha något att sladda omkring i. Jag ringde Wallin och sa att jag ville köpa den, han ville först inte sälja men en eftermiddag åkte jag upp med bankdosan och sen var det klart
Bilen är ganska välbyggd för att inte vara värst. Utsidan är helt original inget krimskrams. Sitter orange blinkers fram istället för vita osv. Fälgarna är diskreta tycker jag, den som har ögon för detaljer ser att det sitter 310mm skivor fram med Brembo fyrkolvsok istället för original. I chassiväg så är alla bussningar ruttna original, Specialsvarv ska i vinter fixa fram delrin till hela bilen. Fram är det ombyggt för coilovers och bak kan man justera höjden och stötdämparna är Bilstein Sprint.
Motorn är en B234F med borttagna balansaxlar och ombyggt för oljekylda kolvar. Original svarvade kolvar tillsammans med h-profil stakar. Topp och kammar är original än så länge. Turbon är en Garrett-historia som för tillfället laddar 1.7kg. Bilen går på BF soppa och luktar inte gött om man ligger bakom den. Motorstyrningen är ett DTA S60pro.
Under bilen sitter det en 044 pump med en catchtank, i övrigt är det AN-kopplingar lite här och var ihop med en Nuke-rail och 630cc spridare. Expansionskärl i aluminium som först tryckte ur sig allt vatten pga för slappt lock, Bäckis skickade ner två nya och det blev skitbra. Nu kan man lägga revirspår utan att behöva fylla på 3l vatten.
Original kyl med elfläkt, en ganska stor IC och ett oljekyl sköter kylningen, i fronten är det bockat en sarg så all luft styrs till rätt del. Alu tryckrör med en fjantdump som ska bytas, laddtrycket styrs av en Tial 38mm.
I bilen sitter en förlängd växelspak som går ner till en ZF låda. Hydraulisk handbroms har jag byggt själv som sitter på plats, ska snygga till den lite och koppla in rören så kanske man kan sladda mer seriöst. Bakvagnen är original utöver lite förstärkta stag. Den svetsade axeln som satt på när jag köpte bilen sprängde jag tre timmar efter köpet. Körde cirklar på trean med full bil och efter en snurr och stum pedal så blev det ett 3cm stort hål i diffhuset. Jag åkte dagen efter och köpte en 1031 axel med en Torsendiff i och den har fungerat över förväntan.
Två OMP stolar invändigt tillsammans med en Sparcoratt, annars är den helt original, inkl hängande innertak som ska bytas så fort ork finns.
Ska enbart ha bilen till att svina och sladda. Går åt ganska mycket däck och ritar fyran ut. Finns feta 16" isdäck om det blir en ordentlig vinter.
Har kört bilen ca 300 mil efter köpet och det är ingen lugn körning. Utöver den trasiga axeln har den fungerat klockrent, ganska imponerad är jag faktiskt men en traktor ska ju hålla bra. Motorn är underhållande men jag ska upp till PPF innan hösten och låta Ärtan mappa lite tänkte jag. Frågan är om den ska mappas på soppa eller om jag ska byta spridare och köra E85 istället.
Vad tror ni om det? Turbon räcker väl till 420-430hk kanske så E85 kanske inte är nödvändigt men lite mer tändning kanske kan ge lite bättre effekt. Turbon mäter förresten 62mm in och 57mm ut, AR/50 tror jag.
I vinter ska riktiga bussningar skaffas men utöver det funderar jag på fixa lite med motorn, en portad topp med andra kammar och större turbo kanske är aktuellt, eller inte. Vi får se.
Bifogar lite bilder efter all text...
Bilen köpte jag av Wallin är på forumet, efter att jag sålde min M3 E30 så ville jag ha något att sladda omkring i. Jag ringde Wallin och sa att jag ville köpa den, han ville först inte sälja men en eftermiddag åkte jag upp med bankdosan och sen var det klart
Bilen är ganska välbyggd för att inte vara värst. Utsidan är helt original inget krimskrams. Sitter orange blinkers fram istället för vita osv. Fälgarna är diskreta tycker jag, den som har ögon för detaljer ser att det sitter 310mm skivor fram med Brembo fyrkolvsok istället för original. I chassiväg så är alla bussningar ruttna original, Specialsvarv ska i vinter fixa fram delrin till hela bilen. Fram är det ombyggt för coilovers och bak kan man justera höjden och stötdämparna är Bilstein Sprint.
Motorn är en B234F med borttagna balansaxlar och ombyggt för oljekylda kolvar. Original svarvade kolvar tillsammans med h-profil stakar. Topp och kammar är original än så länge. Turbon är en Garrett-historia som för tillfället laddar 1.7kg. Bilen går på BF soppa och luktar inte gött om man ligger bakom den. Motorstyrningen är ett DTA S60pro.
Under bilen sitter det en 044 pump med en catchtank, i övrigt är det AN-kopplingar lite här och var ihop med en Nuke-rail och 630cc spridare. Expansionskärl i aluminium som först tryckte ur sig allt vatten pga för slappt lock, Bäckis skickade ner två nya och det blev skitbra. Nu kan man lägga revirspår utan att behöva fylla på 3l vatten.
Original kyl med elfläkt, en ganska stor IC och ett oljekyl sköter kylningen, i fronten är det bockat en sarg så all luft styrs till rätt del. Alu tryckrör med en fjantdump som ska bytas, laddtrycket styrs av en Tial 38mm.
I bilen sitter en förlängd växelspak som går ner till en ZF låda. Hydraulisk handbroms har jag byggt själv som sitter på plats, ska snygga till den lite och koppla in rören så kanske man kan sladda mer seriöst. Bakvagnen är original utöver lite förstärkta stag. Den svetsade axeln som satt på när jag köpte bilen sprängde jag tre timmar efter köpet. Körde cirklar på trean med full bil och efter en snurr och stum pedal så blev det ett 3cm stort hål i diffhuset. Jag åkte dagen efter och köpte en 1031 axel med en Torsendiff i och den har fungerat över förväntan.
Två OMP stolar invändigt tillsammans med en Sparcoratt, annars är den helt original, inkl hängande innertak som ska bytas så fort ork finns.
Ska enbart ha bilen till att svina och sladda. Går åt ganska mycket däck och ritar fyran ut. Finns feta 16" isdäck om det blir en ordentlig vinter.
Har kört bilen ca 300 mil efter köpet och det är ingen lugn körning. Utöver den trasiga axeln har den fungerat klockrent, ganska imponerad är jag faktiskt men en traktor ska ju hålla bra. Motorn är underhållande men jag ska upp till PPF innan hösten och låta Ärtan mappa lite tänkte jag. Frågan är om den ska mappas på soppa eller om jag ska byta spridare och köra E85 istället.
Vad tror ni om det? Turbon räcker väl till 420-430hk kanske så E85 kanske inte är nödvändigt men lite mer tändning kanske kan ge lite bättre effekt. Turbon mäter förresten 62mm in och 57mm ut, AR/50 tror jag.
I vinter ska riktiga bussningar skaffas men utöver det funderar jag på fixa lite med motorn, en portad topp med andra kammar och större turbo kanske är aktuellt, eller inte. Vi får se.
Bifogar lite bilder efter all text...