Page 1 of 1
Bmw E34 530/540 koppling.
Posted: 17 Aug 2011, 20:52
by Bolero
Tjenare.
Jag har köpt mig en e34 94a touring 530 med en 540 motor i och nu är kopplingen slut.
Min fråga är om där är någon chans att ni har någon koppling hemma som passar detta?
Är sjukt akut att få ihop den till fredag om det nu är så att ni har grejer hemma.
Skulle gärna se att det blir någon stöddigare koppling än original då den kommer få smaka lite stryk.
Hör gärna av er på telefon eller pm eller vad som passar.
0705 659 659.
Mvh Rasmus
Re: Bmw E34 530/540 koppling.
Posted: 17 Aug 2011, 21:07
by Bäckis
Inget hemma tll den, kan ha men tidigast på fredag så du hinner inte få den före helgen.
Bmw E34 530/540 koppling.
Posted: 17 Aug 2011, 21:50
by Bolero
Jävlar
((( går inte att skicka med budbil?
Re: Bmw E34 530/540 koppling.
Posted: 18 Aug 2011, 16:19
by Andy_b
vad har ni för tryckplatta som passar org 530 svänghjul??
fins det sinter som passar med?
Re: Bmw E34 530/540 koppling.
Posted: 18 Aug 2011, 19:35
by come_on
hvis i kan skaffe trykplade til 3.0 svinghjul..
hvad skal det koste..
og til hvor mange nm...
går ud fra man kan tage jeres 4punkt 240mm nav
mvh steffe
Re: Bmw E34 530/540 koppling.
Posted: 11 Sep 2011, 20:14
by Bolero
Tjenare.
Det är väl bevisat nu att en original 530 koppling inte orkar med en 540 motor. Iaf inte för min körning. (eldade bra dagarna innan vallåkra)
JAg bytade till en ny original koppling men den är kass nu så.
Vad finns det för alternativ till ett original svänghjul?
Bilen i fråga ska vara en bruksbil så det kommer inte trimmas. Men den ska ju hålla för hård körning.
Mvh
Re: Bmw E34 530/540 koppling.
Posted: 12 Sep 2011, 16:45
by Carlsson
räcker det inte att slänga på en sinter när det är så marginellt att den inte orkar. 530 har väl 240mm lamell och vanlig splines på axeln?
Re: Bmw E34 530/540 koppling.
Posted: 13 Sep 2011, 18:51
by Bolero
Carlsson wrote:räcker det inte att slänga på en sinter när det är så marginellt att den inte orkar. 530 har väl 240mm lamell och vanlig splines på axeln?
Ja det gör det kanske, ska slå ett öga på den gamla kopplingen har den liggandes.
Vanliga splines på axeln är där ja.
Tackar för svar!
mvh
Re: Bmw E34 530/540 koppling.
Posted: 31 Jan 2012, 17:09
by Bolero
Carlsson wrote:räcker det inte att slänga på en sinter när det är så marginellt att den inte orkar. 530 har väl 240mm lamell och vanlig splines på axeln?
För att dra upp en gammal tråd då detta börjar bli aktuellt igen.
Tror ni att tryckplattan klarar detta? Bytades vid förra kopplingsbytet.
Alltså om man bara ska byta till en 6puckad sinter 240mm?
Mvh
Re: Bmw E34 530/540 koppling.
Posted: 01 Feb 2012, 09:19
by Andy_b
Sintern passar inte i svänghjulet om lamellen är plan som den i regel brukar vara
är en upphöjning i centrumet på svänghjulet
nu kollade jag bara en snabbis på det jag hade liggandes men det bör gåmatt svarva det plant
Re: Bmw E34 530/540 koppling.
Posted: 01 Feb 2012, 23:49
by Bolero
Vad är då lösningen för att få till detta ?
Har som sagt en bmw E34 530 med en 540 motor. Original koppling, svänghjul och allt.
Behöver en koppling som håller.
För som det är nu kan jag inte ge full gas i trean utan att den slirar.
Mvh
Re: Bmw E34 530/540 koppling.
Posted: 03 Feb 2012, 12:38
by Kallentoft
Hej,
Har ett svänghjul, tryckplatta och lamell liggandes till en M5 E39. Detta är bolt-on. Ge mig ett bud så är det ditt!
Mvh// Kallentoft
076-0271887
Re: Bmw E34 530/540 koppling.
Posted: 06 Feb 2012, 09:11
by Andy_b
Njeeeee passar bara om man kör 6vxl
35mm axel på m5 och 29mm på den 5 petade
edit: byter man lamell funkar det
Re: Bmw E34 530/540 koppling.
Posted: 06 Feb 2012, 20:22
by BmWkrille
Frågan är då också vad man ska ha för urtramplager när man har m5 tryckplatta och 5växl. Får man kanske bygga nåt eget?
Re: Bmw E34 530/540 koppling.
Posted: 07 Feb 2012, 13:03
by Andy_b
det bör ju gå att mäta sig till rätt lätt