525 e34 AKA 529 helsmidd. "bänkad" 630whp
Posted: 15 Aug 2011, 17:34
det kanske är dags för mig att skapa en projekt tråd. eftersom jag har hållt på att bygga på bilen i snart 1år-
köpte bilen en 525a e34 1993 med snikturbo. m50b25 med 4"lmm 465cc spridare fekzen chipp och en wh1a Riktigt snik med andra ord. i januari 2011 av en kille från bollnäs.
bilen gick så där var väl runt 300hk på hjulen. han åka i 2v sen så visade det sig att det var en spricka i toppen.
så i slutet av februari åkte jag ner till Göteborg och köpte med en m50b28 med mls 3,5 ARP till toppen stödgördel nya lager ett nytt hemmasnickrat pulsplitt t4 grenrör.
meckade ihop "nya motor" och körde med samma turbo en kina wh1a.
passade även på att köpa mig ett vems 3,6
2st 044or
1 45l catchtank
stålomspunnen slang
ppf fuelrail
6st 1260cc spridare.
m20 svänghjul ifrån en 84a
618 platta och en 6-puckad sinter
m20 start
i början av Juni åkte jag ner till Arboga och mappade bilen i en dynatech. fick ut 427whp 580wnm @ 1.0bar motorn ville inte ladda med pga av luftläcka och turbon gav inget mera vid högre laddtryck.
han åka med motor i 50mil innan det var dags igen. råkade lägga i 2an istället för 4an i ca 140 kmh. det blev inget bra. 12st avgasventiler blev krökta + att jag fick extra ventilurtag i kolvarna.
så jag la ner det projektet. MEN nu. efter ett par månaders sparande. har jag köpt en helt ny helsmidd borrad m50b28 ifrån Halmstad med smidd vev, smidda wiseco 84,5 mm kolvar, 135mm H-profilare, ARP till vev och ramlager, ARP till toppen, Cooperring packning, IV topp med insugskammar, race kedja ny kedje spännar, alla packningar bytta mm.
har även köpt en HX 52a med 66mm in 70mm ut med 3,5" v-band och ett svarvat och lättat plant m30 svänghjul ifrån en 528 e12.
765 tryckplatta med en 6-puckad sinter.
har precis byggt ihop maskinen och monterat den i bilen. det enda som återstår är att ställa in kammarna. funderar på att ställa dom 1,5-2mm, sen är det bara inkörningen kvar. har mapptid bokad i arboga i helgen. hoppas på 700whp+ om allt går som det ska.
slänger upp lite gamla bilder på bilen. och lite bilder på nya motorn
så såg den ut vid inköp.
det här är motor nr 2
papper på mappningen
så här ser bilen ut idag.
mitt soppasystem.
lite bilder på nya motorn innan den är ihopplockad.
bilder på motorn klar att lyftas i.
motorn monterad och klar. håller på och svetsar 3,5" downpipe
köpte bilen en 525a e34 1993 med snikturbo. m50b25 med 4"lmm 465cc spridare fekzen chipp och en wh1a Riktigt snik med andra ord. i januari 2011 av en kille från bollnäs.
bilen gick så där var väl runt 300hk på hjulen. han åka i 2v sen så visade det sig att det var en spricka i toppen.
så i slutet av februari åkte jag ner till Göteborg och köpte med en m50b28 med mls 3,5 ARP till toppen stödgördel nya lager ett nytt hemmasnickrat pulsplitt t4 grenrör.
meckade ihop "nya motor" och körde med samma turbo en kina wh1a.
passade även på att köpa mig ett vems 3,6
2st 044or
1 45l catchtank
stålomspunnen slang
ppf fuelrail
6st 1260cc spridare.
m20 svänghjul ifrån en 84a
618 platta och en 6-puckad sinter
m20 start
i början av Juni åkte jag ner till Arboga och mappade bilen i en dynatech. fick ut 427whp 580wnm @ 1.0bar motorn ville inte ladda med pga av luftläcka och turbon gav inget mera vid högre laddtryck.
han åka med motor i 50mil innan det var dags igen. råkade lägga i 2an istället för 4an i ca 140 kmh. det blev inget bra. 12st avgasventiler blev krökta + att jag fick extra ventilurtag i kolvarna.
så jag la ner det projektet. MEN nu. efter ett par månaders sparande. har jag köpt en helt ny helsmidd borrad m50b28 ifrån Halmstad med smidd vev, smidda wiseco 84,5 mm kolvar, 135mm H-profilare, ARP till vev och ramlager, ARP till toppen, Cooperring packning, IV topp med insugskammar, race kedja ny kedje spännar, alla packningar bytta mm.
har även köpt en HX 52a med 66mm in 70mm ut med 3,5" v-band och ett svarvat och lättat plant m30 svänghjul ifrån en 528 e12.
765 tryckplatta med en 6-puckad sinter.
har precis byggt ihop maskinen och monterat den i bilen. det enda som återstår är att ställa in kammarna. funderar på att ställa dom 1,5-2mm, sen är det bara inkörningen kvar. har mapptid bokad i arboga i helgen. hoppas på 700whp+ om allt går som det ska.
slänger upp lite gamla bilder på bilen. och lite bilder på nya motorn
så såg den ut vid inköp.
det här är motor nr 2
papper på mappningen
så här ser bilen ut idag.
mitt soppasystem.
lite bilder på nya motorn innan den är ihopplockad.
bilder på motorn klar att lyftas i.
motorn monterad och klar. håller på och svetsar 3,5" downpipe