Spänna lamelldiff, HJÄLP

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
blacklion
Posts: 19
Joined: 19 Apr 2011, 20:37
Location: Östersund

Spänna lamelldiff, HJÄLP

Post by blacklion »

Ska spänna lamelldiffen och ja har hört att de funkar å lägga dit brickor, vilket ja även ska göra men ja vet inte riktigt hur ja ska bära mig åt.
Äre nån som möjligtvis har bilder på hur man gör så att de blir rätt så skicka gärna!
Mvh/ Lion
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Re: Spänna lamelldiff, HJÄLP

Post by Bmw*Alex »

nu har du gett dig in på nåt som inte så många har kunskap om , det är inte "bara" att lägga in brickor. man måste shimsa in lamellerna med rätt tjocklek på brickor och dra ihop med rätt nm.

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Rsjerry
Posts: 1026
Joined: 10 Jun 2007, 11:25

Re: Spänna lamelldiff, HJÄLP

Post by Rsjerry »

lämna den till mobimech istället så blir det rätt! det skall jag göra!

Sent from my GT-S5830 using Tapatalk
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
blacklion
Posts: 19
Joined: 19 Apr 2011, 20:37
Location: Östersund

Re: Spänna lamelldiff, HJÄLP

Post by blacklion »

[quote="Bmw*Alex"]nu har du gett dig in på nåt som inte så många har kunskap om , det är inte "bara" att lägga in brickor. man måste shimsa in lamellerna med rätt tjocklek på brickor och dra ihop med rätt nm.

Nämen de är juh flera som lagt in brickor så ja vet att man inte behöver schimsa.
så de ja behöver få svar på är de ja har skrive, inge annat.
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: Spänna lamelldiff, HJÄLP

Post by Casy »

det är bara lägga in en bricka i lamellpaketet. hur tjock vet jag inte.. 0,5mm kanske. Denna operation har inget med schims att göra, så kör på.
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
blacklion
Posts: 19
Joined: 19 Apr 2011, 20:37
Location: Östersund

Re: Spänna lamelldiff, HJÄLP

Post by blacklion »

Casy wrote:det är bara lägga in en bricka i lamellpaketet. hur tjock vet jag inte.. 0,5mm kanske. Denna operation har inget med schims att göra, så kör på.
Precis, ajjemen, dock så vet ja inte riktigt hur ja ska göra, därför ja skulle vilja se bild elle om nån kan berätta lite mer detaljerat, vart man ska sätta brickorna. Ah precis, 0.5 ska va bäst har ja hört.
Mvh/ Lion
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Re: Spänna lamelldiff, HJÄLP

Post by cerwinboy »

jag tycker 0,7 är lagom. lägg schimset där det inte ligger imot lamellerna. tex under tryck brickorna. på 188 diffarna sitter det ena lagret fast i en hylsa med 8 st m8 x 1.0 och finns inte att köpa som reservdelar hos bmw. dom är insex typ.
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Re: Spänna lamelldiff, HJÄLP

Post by Franzén »

Image
Grr!
0706-419608
Niklas Sandström
Posts: 560
Joined: 17 Aug 2007, 17:43
Location: Kalix
Contact:

Re: Spänna lamelldiff, HJÄLP

Post by Niklas Sandström »

När ni lägger i ett shims på 0,5-0,7mm har ni då kollat axialspelet så inte diffen blir stum? Beroende på hur slitna lamellerna är kan det behöva justeras med shims för att få axialspelet till 0,15-0,3mm som original specen är, har man mindre spel eller inget så kommer inte diffen att fungera som tänkt. Lamellerna brukar skära samt att diffen kommer inte att rampa på och öka diffverkan utan allt man får ut är friktionen med förspänningstrycket.


M8x1 insexskruvarna går utmärkt att köpa på BMW bara man vet artikelnumret.
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Re: Spänna lamelldiff, HJÄLP

Post by Bmw*Alex »

blacklion wrote:
Bmw*Alex wrote:nu har du gett dig in på nåt som inte så många har kunskap om , det är inte "bara" att lägga in brickor. man måste shimsa in lamellerna med rätt tjocklek på brickor och dra ihop med rätt nm.

Nämen de är juh flera som lagt in brickor så ja vet att man inte behöver schimsa.
så de ja behöver få svar på är de ja har skrive, inge annat.

vad äre du inte fattar !? det är det som är schimsning.du måste ju veta vilken tjocklek du ska ha så det blir rätt förspäningstryck.

mvha
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Turbovin
Posts: 22
Joined: 05 Jun 2008, 19:36
Location: Skövde

Re: Spänna lamelldiff, HJÄLP

Post by Turbovin »

Kan ni utveckla vad ni menar med axialspel? Uppgraderade min klump med fler lameller och nya rampvinklar men tänkte inte på att kolla nåt axialspel. Menar ni hur mycket "innanmätet" kan röra sig i förhållande till huset eller vadå? Satte dock inte dit några tjockare brickor heller.
Subaru Impreza STI Type R -00
BMW 525i Touring -95
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: Spänna lamelldiff, HJÄLP

Post by Casy »

Niklas Sandström wrote:När ni lägger i ett shims på 0,5-0,7mm har ni då kollat axialspelet så inte diffen blir stum? Beroende på hur slitna lamellerna är kan det behöva justeras med shims för att få axialspelet till 0,15-0,3mm som original specen är, har man mindre spel eller inget så kommer inte diffen att fungera som tänkt. Lamellerna brukar skära samt att diffen kommer inte att rampa på och öka diffverkan utan allt man får ut är friktionen med förspänningstrycket.


M8x1 insexskruvarna går utmärkt att köpa på BMW bara man vet artikelnumret.
Ja precis, det är bara förspänningen man ändrar. Inte själva diffverkan i sig :) Men vad är det för axialspel du pratar om? Det finns väl inget så kallat spel i innanmätet, dit du brukar stoppa brickan..
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Niklas Sandström
Posts: 560
Joined: 17 Aug 2007, 17:43
Location: Kalix
Contact:

Re: Spänna lamelldiff, HJÄLP

Post by Niklas Sandström »

Casy wrote:
Niklas Sandström wrote:När ni lägger i ett shims på 0,5-0,7mm har ni då kollat axialspelet så inte diffen blir stum? Beroende på hur slitna lamellerna är kan det behöva justeras med shims för att få axialspelet till 0,15-0,3mm som original specen är, har man mindre spel eller inget så kommer inte diffen att fungera som tänkt. Lamellerna brukar skära samt att diffen kommer inte att rampa på och öka diffverkan utan allt man får ut är friktionen med förspänningstrycket.


M8x1 insexskruvarna går utmärkt att köpa på BMW bara man vet artikelnumret.
Ja precis, det är bara förspänningen man ändrar. Inte själva diffverkan i sig :) Men vad är det för axialspel du pratar om? Det finns väl inget så kallat spel i innanmätet, dit du brukar stoppa brickan..
Jo om du bara mäter godstjockleken på fjäderbrickorna samt lameller och övrigt så ska det finnas ett spel i huset. Finns det inget spel så kan inte diffkorset glida på ramperna och öka diffverkan.
Niklas Sandström
Posts: 560
Joined: 17 Aug 2007, 17:43
Location: Kalix
Contact:

Re: Spänna lamelldiff, HJÄLP

Post by Niklas Sandström »

Turbovin wrote:Kan ni utveckla vad ni menar med axialspel? Uppgraderade min klump med fler lameller och nya rampvinklar men tänkte inte på att kolla nåt axialspel. Menar ni hur mycket "innanmätet" kan röra sig i förhållande till huset eller vadå? Satte dock inte dit några tjockare brickor heller.

Hur mycket tog du bort på locket för att få dit fler lameller? Eller satte du bara i botten?

Om du ersätter dom kupade fjäderbrickorna med en plan bricka av samma tjocklek så ska "innanmätet" ha ett spel i förhållande till huset.
Turbovin
Posts: 22
Joined: 05 Jun 2008, 19:36
Location: Skövde

Re: Spänna lamelldiff, HJÄLP

Post by Turbovin »

Niklas Sandström wrote:Hur mycket tog du bort på locket för att få dit fler lameller? Eller satte du bara i botten?

Om du ersätter dom kupade fjäderbrickorna med en plan bricka av samma tjocklek så ska "innanmätet" ha ett spel i förhållande till huset.
Svarvade av 1,5mm på locket som Mobimech sa till mig att göra.

Gjorde lite annorlunda när jag renoverade diffen på Subarun. Satte dit tjockare lameller som totalt blev 0,4mm tjockare än innan och då fick jag i princip tvinga ner locket på huset genom att skruva ner den. Den är helt värdelös att köra nu, skuttar som om den vore AGA-diffad, tippar på att den fick för lite axialspel också. Förspänning på ca 130 Nm.
Subaru Impreza STI Type R -00
BMW 525i Touring -95
User avatar
cerwinboy
Posts: 710
Joined: 09 Jul 2007, 22:46
Location: Blekinge

Re: Spänna lamelldiff, HJÄLP

Post by cerwinboy »

Niklas Sandström wrote:M8x1 insexskruvarna går utmärkt att köpa på BMW bara man vet artikelnumret.
sist jag kollade gick det inte att köpa något löst i diffen orginal ifrån bmw. bara hela klumpen för utom givaren, jag antar att du köpt dom fingängade m8x1 hos järnhandeln,

det är bra att veta total spelet får vara mininmum 0,15mm och maximalt 0.3mm i förhållande till diff husets totala djup. tack för informationen , ska ha mig en diff 2:65 med 4 st lameller i
Some kids piss their names in the snow Chuck Norris can piss his name in concrete.
Niklas Sandström
Posts: 560
Joined: 17 Aug 2007, 17:43
Location: Kalix
Contact:

Re: Spänna lamelldiff, HJÄLP

Post by Niklas Sandström »

cerwinboy wrote:
Niklas Sandström wrote:M8x1 insexskruvarna går utmärkt att köpa på BMW bara man vet artikelnumret.
sist jag kollade gick det inte att köpa något löst i diffen orginal ifrån bmw. bara hela klumpen för utom givaren, jag antar att du köpt dom fingängade m8x1 hos järnhandeln,

det är bra att veta total spelet får vara mininmum 0,15mm och maximalt 0.3mm i förhållande till diff husets totala djup. tack för informationen , ska ha mig en diff 2:65 med 4 st lameller i
Det går att köpa alla delarna till diffen löst från BMW, bara för att killen bakom disken inte hittar det betyder det inte att dom inte finns.

Skruvarna heter 33 14 7 740 005 och är beställningsvara från BMW Motorsport.
Post Reply