Page 1 of 1
Triggerpoblem på Cheva V8 med Autronic Sm4
Posted: 09 Aug 2011, 21:51
by Svante
Tjena.
Som ny forumanvändare vill jag bara säga hej och börja med en klurig sak som gjort mig gråhårig den senaste tiden. Och då man inte får så bra hjälp på Autronicforumet så provar jag här.
Aset är en Corvette -92 med Lt1 motor ( tändföljd 18436572 ) som jag byggde i vintras och som jävlats sen dess. Tändningen är M&W Pro14 cdi med 4st M&W dubbelspolar ( wastespark ). Inställningarna i Autronicen är 8cyl WS och I/P lead är 60 grader ( precis som manualen säger. Triggerhjulet fräste jag fram i aluminium med infällda stålkilar ( 10x10x12 ) som sedan balanserats och nollats ut i svarv. Då denna motor har fördelare i framkant på motorn så ersatte jag rotorn med en alurotor med samma princip som på vevaxeln.
Har märkt upp TDC och 60 grader innan tdc på remskivan med gradskiva och kolvstopp så det borde stämma, ställer syncen på tcd ( provat ett antal grader +- ) och bilen startar inte. Kan däremot skjuta bakut om man skulle få för sig att starta soppapumparna. Ställer jag I/P lead till runt 240 grader så går den, något oroligt på tomgång med svarar grymt på gasen, kollar man tändningslampan med denna inställning så tänder den 1an ( och 6an ) gissningsvis 80 grader innan kolven är i topp, hur detta är ens möjligt vet jag inte.
Så om någon skulle ha några tips så hade jag varit väldigt tacksam, har kollat allt ett flertal ggr och nu har jag verkligen kört fast. Vi fick den att gå någorlunda om vi ställde så triggertanden passerar givaren 60grader innan TDC ( sett på vevaxeln ) men enligt Autronicmanualen är det fel, där visar bilden 60grader efter TCD passerat, så jag ändrade tillbaka.
Ursäkta det långa inlägget men ju mer info ni har ju enklare kanske.
Bild på kamsync:
http://www1.garaget.org/archive/16/1525 ... 279308.jpgBild på vevtrigger:
http://www1.garaget.org/archive/16/1525 ... 451164.jpgTack på förhand.
Mvh Johan.
Re: Triggerpoblem på Cheva V8 med Autronic Sm4
Posted: 09 Aug 2011, 22:11
by Bmwandreas
SM4 är inte så känslig på de där 60 graderna.Ställ crankning ignition och tändtabellen på 0 grader sen strobbar du och ändrar ip lead tills du har 0 grader på motorn. Sen startar du och håller ca 2000 rpm och kollar så det stämmer också.
Det som är viktigt är att du får sync % på ca 50%. Det får du genom att flytta runt kamtriggern eller vevtriggern i förhållande till varann.
Re: Triggerpoblem på Cheva V8 med Autronic Sm4
Posted: 09 Aug 2011, 22:39
by Svante
Tack för snabbt svar. Angående inställning av vevtriggern- skall jag vrida motorn i rotationsriktning tills den är ca, 60 grader innan TDC och trigga där, eller ska jag vrida den 60 grader efter TDC och trigga där? Om jag förstått manualen rätt ska jag ställa den 60 grader efter TDC passerat och sedan synca innan den 8é pulsen passerat, det är det som strular, då jag inte kommer i närheten av min TDC-märkning på remskivan innan motorn kastat in handduken.
Tack igen.
Mvh Johan.
Re: Triggerpoblem på Cheva V8 med Autronic Sm4
Posted: 09 Aug 2011, 23:30
by T_Hedman
rekommenderat är 60 grader ip lead, det betyder att tanden skall passera givaren 60 grader FÖRE tdc. Alltså om tanden står för givaren så skall du dra fram den ytterligare 60 grader innan tdc markeringen stämmer.
ip lead bestämmer samtidigt vart sync signalen få inträffa för att tändordningen på utgångarna skall stämma. 60 grader ip lead ger ett sync fönster omkring tdc på cyl 1. Observera att detta är tändläge på cyl 1. veven står ju i tdc 2 ggr.
För att få 50% cyl/sync så skall sync pulsen komma mitt imellan 2 cyl pulser. Ändrar man ip lead mer antal grader än vad det är mellan cyl pulserna så kommer området för sync pulsen flyttas om man vill att tändföljden på tändutgångarna skall stämma. Du kan ändra ip lead och se detta område (sync region) i ignition op där du väljer 8cyl ws.
Har du ställt 8 trigger events / cylce i ip cylinder/sync ?
Om du vill komma till botten med ditt problem så kör 60 grader ip lead och koppla in enbart tändutgång 1 till tändboxen, kör enbart den kanalen/tändspolen/stiften. Har du triggertanden på veven 60 grader före och sync på rätt ställe så skall du kunna strobba på starten med cranking ign 0 och ha den väldigt nära. sedan kopplar du in resterande och startar, strobba och justera ip lead tills det stämmer.
Annat att tänka på med Gt101 givaren är att när givaren först ser tanden så blir det falling edge, när tanden passerar givaren blir det rising edge. Detta kan du justera i datorn vilken sida den skall trigga på.
Re: Triggerpoblem på Cheva V8 med Autronic Sm4
Posted: 10 Aug 2011, 11:19
by Svante
T_Hedman wrote:rekommenderat är 60 grader ip lead, det betyder att tanden skall passera givaren 60 grader FÖRE tdc. Alltså om tanden står för givaren så skall du dra fram den ytterligare 60 grader innan tdc markeringen stämmer.
ip lead bestämmer samtidigt vart sync signalen få inträffa för att tändordningen på utgångarna skall stämma. 60 grader ip lead ger ett sync fönster omkring tdc på cyl 1. Observera att detta är tändläge på cyl 1. veven står ju i tdc 2 ggr.
För att få 50% cyl/sync så skall sync pulsen komma mitt imellan 2 cyl pulser. Ändrar man ip lead mer antal grader än vad det är mellan cyl pulserna så kommer området för sync pulsen flyttas om man vill att tändföljden på tändutgångarna skall stämma. Du kan ändra ip lead och se detta område (sync region) i ignition op där du väljer 8cyl ws.
Har du ställt 8 trigger events / cylce i ip cylinder/sync ?
Om du vill komma till botten med ditt problem så kör 60 grader ip lead och koppla in enbart tändutgång 1 till tändboxen, kör enbart den kanalen/tändspolen/stiften. Har du triggertanden på veven 60 grader före och sync på rätt ställe så skall du kunna strobba på starten med cranking ign 0 och ha den väldigt nära. sedan kopplar du in resterande och startar, strobba och justera ip lead tills det stämmer.
Annat att tänka på med Gt101 givaren är att när givaren först ser tanden så blir det falling edge, när tanden passerar givaren blir det rising edge. Detta kan du justera i datorn vilken sida den skall trigga på.
Fan va bra beskrivet.. Tack så mycket!! Får prova ikväll. Då visar bildexemplet i Autronicmanualen fel ( om man läser av 4-tandshjulet och noterar vevaxelrotationen så står den 60grader efter TDC ).
Men jag ska prova och se hur det går. Vet du även vilken injector phasing som är att föredra på ett ungefär? Jag har ganska stora spridare ( 1680cc ) mest för att jag hade dom över och orginal 240cc klarar sig inte med E85.
Tack tack.
Mvh Johan.
Re: Triggerpoblem på Cheva V8 med Autronic Sm4
Posted: 10 Aug 2011, 12:00
by Marco Garver
Kapar tråden.........
Har råkat ut för samma fel på en LS7 maskin jag startade upp för några veckor sen med SM4.
Kör med std triggerhjul på vev & kam, 60-2 samt 4 tänder på camsync. Fick special cal från Ian till detta.
Maskin bara spottade & fräste när den strobbade rätt. Ställe tändning på känn tills den gick bra & då visar den typ 80 graders förtändning när jag styr ut 20.
Hur kan detta vara möjligt att maskin går på 80graders förtändning(precis som Svante skrev) Motorns mekaniska nollpunkt är kollad flera gånger, maskin låter rätt men det strobbade läget är helt tokigt.
Vad är det jag inte förstår?
Mvh
Re: Triggerpoblem på Cheva V8 med Autronic Sm4
Posted: 10 Aug 2011, 14:43
by Bmwandreas
LS7 har väl inte 60-2?
Re: Triggerpoblem på Cheva V8 med Autronic Sm4
Posted: 10 Aug 2011, 16:22
by Marco Garver
Bmwandreas wrote:LS7 har väl inte 60-2?
Ganska säker på de, Ian på Autronic supporten hade starta upp fil till den avsedd för 60-2.
Har dock inte kollat själv, vad tror du det sitter för trigger?
Mvh
Re: Triggerpoblem på Cheva V8 med Autronic Sm4
Posted: 10 Aug 2011, 17:19
by Marco Garver
Bmwandreas wrote:LS7 har väl inte 60-2?
se länk, längst ner på sidan.
http://ls1tech.com/forums/carbureted-ls ... otors.html/M
Re: Triggerpoblem på Cheva V8 med Autronic Sm4
Posted: 10 Aug 2011, 17:20
by Marco Garver
Re: Triggerpoblem på Cheva V8 med Autronic Sm4
Posted: 10 Aug 2011, 17:25
by Bmwandreas
Jag hade för mig att det var skumt
Re: Triggerpoblem på Cheva V8 med Autronic Sm4
Posted: 10 Aug 2011, 19:50
by Svante
Ok nu har jag provat lite, gick tämligen värdelöst då jag var själv och kunde inte checka av med tändlampan medans jag crankade. Men en sak är säkert, med 60deg före tdc och syncen runt tdc så startar den inte. Hur tändningen står får jag lov att återkomma till. Undra vad i hela friden som är fel på skiten ://
/Johan