Page 1 of 1

Gammal problem inte löst..tillbaka på ruta 1. m10 HJELP

Posted: 01 Aug 2011, 12:30
by BjornKarlqvist
Hej! 2002 turbo m10b20

skrev här för några veckor sen om att jag inte fick något turbotryck..felet var att två bläck på vipporna hadde ramlat av på två cylindrar.. blev även tipsad här på forum att kolla varför det hände då dessa vippor "aldrig går sönder" .. letat massor men inte hitta något fel.
skruva tillbaka allt å dit med tvÅ NYA vippor.. justera in allt efter rekomendationer från dr skräck.. å ställde ventilspel till 0,25..
starta bilen å den låter bra.. tickar dock lite men inget farligt.. låter bra , går bra , kanske inte riktigt samma snyt som innan men inga fel.
knack säger det i motorn, å den börjar ticka som helvete..... plocka bort toppkopan för att kika å ser igen på samma cylinder som en av dom tidigare vipporna som gick sönder så hadde en ny gott sönder men nu på avgas sidan.denna gången va bläcket knäckt...
det konstiga är första gången så lossna dom på insugs sidan på båda mitten cylindarna..
å nu samma men på avgas å bara en...
måste va kolv som tar i ventiler...men skulle inte de smälla nått djävligt ... jag snurrar runt motorn för hand massor innan jag ens starta den å den gick fritt.. just nu är det utfräst för ventilerna i kolvarna..

behöver tips...
jag tror på krokig smid 2liters vev?
vevlager ras? ramlager ras?
hålen är ovala på vevstakar?

allt är nytt å bara rullat ca 20 mil max.

mvh B

Re: Gammal problem inte löst..tillbaka på ruta 1. m10 HJELP

Posted: 01 Aug 2011, 12:33
by BjornKarlqvist
Glömde skriva att ventilspelet ändrat sig massor efter endast två små provkörningar..
:roll:

Re: Gammal problem inte löst..tillbaka på ruta 1. m10 HJELP

Posted: 01 Aug 2011, 17:12
by Daniel86
Det är bara inte så lätt att du har för mkt lyft på kammen så ventilerna det tar i kolvarna, du har stora ventilurtag?

Borde väl låta illa, knacka osv om det var både vev/ram lager och kolvbult?

Re: Gammal problem inte löst..tillbaka på ruta 1. m10 HJELP

Posted: 01 Aug 2011, 18:38
by BjornKarlqvist
Daniel86 wrote:Det är bara inte så lätt att du har för mkt lyft på kammen så ventilerna det tar i kolvarna, du har stora ventilurtag?

Borde väl låta illa, knacka osv om det var både vev/ram lager och kolvbult?
har haft lera på kolvarna å tagit bort det som krävs för att köra dr skräck 304 kam... har även deras rekommenderade fjädrar(om jag inte minns fel)..
bilen knacka inte innan i ventilerna utan gick bra å fungera..så måste va något som hänt.
jo tycker ju det borde låta men aldrig vart med om vevlager ras så vet inte hur mycket det låter...bilen tickar lite i ventilerna men ändå fungerat bra..
tills första hände på två vippor å sen lagat å då fungera de bra, å helt plötsligt knäckte de bara till å börja låta i toppen igen...
ska riva av toppen å kolla nu om de tagit i.. men de måste de ha gjort..va kan annars ha knäckt bläcket på vippan..krävs lite kraft där.


mvh b

Re: Gammal problem inte löst..tillbaka på ruta 1. m10 HJELP

Posted: 01 Aug 2011, 20:12
by Brox
kamkedja va?

Kollat så den inte hoppat eller hamnat nåt fel?
Gradat in kammen ordentligt?

Re: Gammal problem inte löst..tillbaka på ruta 1. m10 HJELP

Posted: 01 Aug 2011, 20:32
by Daniel86
Vevlager låter mkt du kan inte gå miste om det, http://www.youtube.com/watch?v=I_Dy_xRxuNo" onclick="window.open(this.href);return false; typ sådär.

Re: Gammal problem inte löst..tillbaka på ruta 1. m10 HJELP

Posted: 01 Aug 2011, 20:36
by BjornKarlqvist
Brox wrote:kamkedja va?

Kollat så den inte hoppat eller hamnat nåt fel?
Gradat in kammen ordentligt?

har dubbel kamkjedja å den är spänd å allt kollat.omöjligt för den att kugga över tror jag...
har en grovmärkning så jag vet kammen står nästan rätt..
kan endast veta att den står 100 procent rätt med klocka..
men hur är det möjligt att ett bläck på vippan kan gå i två bita??

vad är felet? ingen här som tror på lagerras eller liknande?

Re: Gammal problem inte löst..tillbaka på ruta 1. m10 HJELP

Posted: 01 Aug 2011, 20:40
by BjornKarlqvist
Daniel86 wrote:Vevlager låter mkt du kan inte gå miste om det, http://www.youtube.com/watch?v=I_Dy_xRxuNo" onclick="window.open(this.href);return false; typ sådär.

så illa låter den inte... men den knackar bra.. tror ändå på vevlager.. får riva av toppen..men hur kollar man det på bästa sätt..rätt mycket extra jobb att riva hela botten delen också...

Re: Gammal problem inte löst..tillbaka på ruta 1. m10 HJELP

Posted: 03 Aug 2011, 15:21
by BjornKarlqvist
up

Re: Gammal problem inte löst..tillbaka på ruta 1. m10 HJELP

Posted: 03 Aug 2011, 15:28
by ButterflyRacing
Jag har inte tid att tänka och läsa så noga nu....men har den motorn hudrauliska lyftare.
Kan det vara så att lyftarna inte hade fullt ttryck när du justerade ventilerna...och att dom sedan pumpar upp sig..??

Re: Gammal problem inte löst..tillbaka på ruta 1. m10 HJELP

Posted: 03 Aug 2011, 19:17
by BjornKarlqvist
ButterflyRacing wrote:Jag har inte tid att tänka och läsa så noga nu....men har den motorn hudrauliska lyftare.
Kan det vara så att lyftarna inte hade fullt ttryck när du justerade ventilerna...och att dom sedan pumpar upp sig..??
vippor... så mekaniskt... de vipporna som helt plötsligt börjat gå sönder.. å nu när den sista gick så knacka det till i motorn precis som vevlager ras..
knackar inte så illa men nått är fel..

Re: Gammal problem inte löst..tillbaka på ruta 1. m10 HJELP

Posted: 08 Aug 2011, 01:34
by Spiidfriik
Nu är det långt ifrån ovanligt att vipporna går av på M10/M20/M30. Pissmaterial med stora porer i gjutningarna. De gillar INTE baktändningar, misständningar och att man går mot regulatorn/launch och absolut inte ALS.