Gammal problem inte löst..tillbaka på ruta 1. m10 HJELP
Posted: 01 Aug 2011, 12:30
Hej! 2002 turbo m10b20
skrev här för några veckor sen om att jag inte fick något turbotryck..felet var att två bläck på vipporna hadde ramlat av på två cylindrar.. blev även tipsad här på forum att kolla varför det hände då dessa vippor "aldrig går sönder" .. letat massor men inte hitta något fel.
skruva tillbaka allt å dit med tvÅ NYA vippor.. justera in allt efter rekomendationer från dr skräck.. å ställde ventilspel till 0,25..
starta bilen å den låter bra.. tickar dock lite men inget farligt.. låter bra , går bra , kanske inte riktigt samma snyt som innan men inga fel.
knack säger det i motorn, å den börjar ticka som helvete..... plocka bort toppkopan för att kika å ser igen på samma cylinder som en av dom tidigare vipporna som gick sönder så hadde en ny gott sönder men nu på avgas sidan.denna gången va bläcket knäckt...
det konstiga är första gången så lossna dom på insugs sidan på båda mitten cylindarna..
å nu samma men på avgas å bara en...
måste va kolv som tar i ventiler...men skulle inte de smälla nått djävligt ... jag snurrar runt motorn för hand massor innan jag ens starta den å den gick fritt.. just nu är det utfräst för ventilerna i kolvarna..
behöver tips...
jag tror på krokig smid 2liters vev?
vevlager ras? ramlager ras?
hålen är ovala på vevstakar?
allt är nytt å bara rullat ca 20 mil max.
mvh B
skrev här för några veckor sen om att jag inte fick något turbotryck..felet var att två bläck på vipporna hadde ramlat av på två cylindrar.. blev även tipsad här på forum att kolla varför det hände då dessa vippor "aldrig går sönder" .. letat massor men inte hitta något fel.
skruva tillbaka allt å dit med tvÅ NYA vippor.. justera in allt efter rekomendationer från dr skräck.. å ställde ventilspel till 0,25..
starta bilen å den låter bra.. tickar dock lite men inget farligt.. låter bra , går bra , kanske inte riktigt samma snyt som innan men inga fel.
knack säger det i motorn, å den börjar ticka som helvete..... plocka bort toppkopan för att kika å ser igen på samma cylinder som en av dom tidigare vipporna som gick sönder så hadde en ny gott sönder men nu på avgas sidan.denna gången va bläcket knäckt...
det konstiga är första gången så lossna dom på insugs sidan på båda mitten cylindarna..
å nu samma men på avgas å bara en...
måste va kolv som tar i ventiler...men skulle inte de smälla nått djävligt ... jag snurrar runt motorn för hand massor innan jag ens starta den å den gick fritt.. just nu är det utfräst för ventilerna i kolvarna..
behöver tips...
jag tror på krokig smid 2liters vev?
vevlager ras? ramlager ras?
hålen är ovala på vevstakar?
allt är nytt å bara rullat ca 20 mil max.
mvh B