Page 1 of 9

Nemesis 318is NISMO EDITION motorkudsd problem

Posted: 31 Jul 2011, 19:09
by Nemesis_turbo
1990:s touring i riktigt fint skick som har blivit begåvad med delrin bussningar runtom i chassie och ställbara koni+ sänkfjädrar och en z3 diff stålomspunna bromsslangar och renoverade bromsok

började i fredags stoppa i nya hjärtat bestående av en smidd ca18det och en billet s-serie turbo och en omsvetsad zf låda denna motor har tidigare bromsats till 456 whp så målet är att landra därikring igen så småningom ska regga in bilen först med ca18det som ombyggt fordon

maskin passar in riktigt bra faktiskt och har fått lådan i originalbalken så =) måste bara hitta ett lite längre kardan då mitt kardan bara går på splinesen några cm. fick tips om kardan från 635 då det verkar vara lika som 328 fast 3cm längre

fick ta bort oljetråget och bygga om det lite för mer frigång mot styrväxel så jag fick ned motorn lite till och även kapa ur litegranna i ena rampipan för att få plats med grenröret.

nu till veckan ska det fabriceras motorfästen bara jag får hem några kuddar att bygga mot

sedan så blir det nog till att ta bort bromscylindern från maskinrummet och sätta i ett pedalställ med broms och kopplingscylinder för anars kommer det bli ruskigt trångt med downpipen. frågan är bara vad säger sbp om ett sådan pedalställ det borde väll vara okej?

lite bilder här då från fredagens bravader

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Re: Nemesis 320 touring 1.8l 16v turbo

Posted: 05 Aug 2011, 19:24
by Nemesis_turbo
byggt klart ett motorfäste idag ( ska svetsas på 2 förstärkningar bara) tro faan att det tog slut på tråd precis när man skulle börja med det andra
motorn ligger helt i linje iaf =) och imorgon blir det en resa till stan för o handla mera svetstråd och fortsätta med andra sidan

Image
Image
Image

Re: Nemesis 320 touring 1.8l 16v turbo

Posted: 07 Aug 2011, 14:57
by Nemesis_turbo
så nu var båda motorfästena klar så maksin är på plats och både turbo och downpipe hittade dit idag med

Image
Image
Image

Re: Nemesis 320 touring 1.8l 16v turbo

Posted: 12 Aug 2011, 17:56
by Nemesis_turbo
inte gjort så mycket idag fått dit ic på plats och svetsat dit en v-bands fläns nedtill på downpipen imorgon ska det inhandlas lite rör och byggas avgasystem och tryckrör
Image
Image

Re: Nemesis 320 touring 1.8l 16v turbo

Posted: 13 Aug 2011, 13:13
by Dawe_A
coolt om du får den reggad!

Re: Nemesis 320 touring 1.8l 16v turbo

Posted: 13 Aug 2011, 13:25
by Nemesis_turbo
tanken är o regga in den med denna maskin fast original utförande då...

Re: Nemesis 318IST NISMO EDITION

Posted: 20 Aug 2011, 10:39
by Nemesis_turbo
avgasystem på plats ska ned med det igen i veckan och helsvetsa det

Image
Image
Image
Image
Image

Re: Nemesis 318is NISMO EDITION

Posted: 20 Aug 2011, 20:32
by Christian.N
Härligt projekt =) Skönt och kunna åka lagligt! Ja så gott som iaf, effekt lär väl inte stämma i slutändan men ändå!

Tror du att du kan lägga ut bilder som visas på en gång? Drygt och behöva klicka på alla för att se större.

Re: Nemesis 318is NISMO EDITION

Posted: 21 Aug 2011, 18:25
by Nemesis_turbo
jo inte ha jag tänkt krana på upp mot 2 bar tryck eller lite till :twisted:

självklart kan jag det kommer göra så i fortsättningen nästa helg blire till o bygga tryckrör och ta ned o helsvetsa avgasystemet

Re: Nemesis 318is NISMO EDITION

Posted: 23 Aug 2011, 08:40
by Bmw*Alex
använda photobucket de funkar skitbra de thomas och lätt att avända :D

ser skitbra ut !



mvh

Re: Nemesis 318is NISMO EDITION

Posted: 23 Aug 2011, 11:29
by Nemesis_turbo
svetsat klart hela systemet igår ska dit med 2 upphängningar till bara

i helgen blire bygga tryckrör och göra det klart och ev börjha med att montera wg

Re: Nemesis 318is NISMO EDITION

Posted: 28 Aug 2011, 19:42
by Nemesis_turbo
hela systemet är klart nu med alla upphängningar ch grejr ch ett tryckrör blev klart i fredags med

vad tror ni kan jag klarar mig på en 39mm precisin wg eller ska man klämma till med en större?

Re: Nemesis 318is NISMO EDITION

Posted: 05 Sep 2011, 19:35
by Nemesis_turbo
börjat pyssla lite med frambromsar

men jag måste ng skaffa 2 lite större k då dessa klämmer åt mt skivrna (beläggen alltså) eller ett par mindre skivr kanske

Image

Uploaded with ImageShack.us

blev nog helt annat nu blev ww skivor framn som många andra använder med 6 kolvs ok till och det jag hade tänkt ha fram hamnar bak med 4 kolvs ok

Re: Nemesis 318is NISMO EDITION

Posted: 13 Sep 2011, 19:44
by Nemesis_turbo
idag kom det bromsok och skivor

Image
Image
Image
Image


fick tyvär inte dem 4 kolvs brembo ok jag tänkt ha bak att passa in nå bra alls skulle krävva enorma mods för att få dit dem.... men oken som original sitter fram passar in ruskigt bra bak med dem nya skivorna så det får bli så

Re: Nemesis 318is NISMO EDITION

Posted: 16 Sep 2011, 19:14
by Nemesis_turbo
fick lite gjort idag iaf =)

byggde en adapterplatta och fick dit en huvudbroms cylinder ifrån en touareg den bilen har snuskigt stora bromsar original (6 olvs fram och 4 kolvs bak) så det bör flyttas vätska nog för att röra mina ok iaf. så nu slipper man byta pedalställ blev lite småtrångt mot downpipe men med avgsabandage och en avskärmande plåt så borde dte bli bra tycker jag

blev iaf perfekt slag när bromspedalen är i bott så är cylindern i bott med

Image
Image
Image

Re: Nemesis 318is NISMO EDITION

Posted: 15 Oct 2011, 16:13
by Nemesis_turbo
har vart lungt ett tag nu men idag fick jag ett ryck och byte höger framskärm och tokvalsade båda framskärmarna och bytstyrväxel til en e36 styrvxel för mer styrvinkel och mindre rattutslag.

och började hänga dit mitt rieger kitt på bilen det ska slipas och spacklas till och förstärkas på några ställen och sido kjolarna måste byggas om för att kunna öppna bakdörrarna

Image

Uploaded with ImageShack.us

Image

Uploaded with ImageShack.us

Image

Uploaded with ImageShack.us

Image

Uploaded with ImageShack.us

Image

Uploaded with ImageShack.us

Re: Nemesis 318is NISMO EDITION

Posted: 04 Nov 2011, 19:38
by Nemesis_turbo
äntligen händer det lite igen

har fått hem adaptrar till framoken så det blev juh tvunget att testas och sitter som en smäck.

och så fick jag hem 2st bosch 044or och mixtrade dit en gasvajer kändes ganska klockrent att slaget på en e30 gaspedlar är samma som på 200sx spjället.

Image
Image
Image
Image

dax nu att åka upp till ajden med framskivorna och bakskivorna och låta han fixa rätt navcentrumhål på dem och borra in rätt bultcirkel