Page 1 of 3

Komp. förhållande för E85?

Posted: 18 Dec 2005, 23:53
by Doktorn
Har fått för mig att jag ska åka med E85 i min M30 3,5.

Det är en gatbil (sladd runt korvmojjenbil)
GT40
MSD 7Al tänd
Std kamaxel



Vet någon? Hade tänkt lägga mig runt 10,0:1


Vill ni veta fler detaljer om maskin så säg ifrån!

Posted: 18 Dec 2005, 23:58
by Bmwandreas
8.5

10.0 kommer spika som fn.

Posted: 19 Dec 2005, 00:03
by Doktorn
Det menar du?

Hade tänkt 8,5 på bensin ju! Så det är ingen mening med Etanol?

Posted: 19 Dec 2005, 00:03
by Bmwandreas
Nej jag tycker inte det.
Minimalt bättre än BF98.

Posted: 19 Dec 2005, 00:08
by Doktorn
Hmm..

Åkte 9,0 med BF95 i somras.. Med alkoholtillsats, ingen ic std tändning.
1,3bar med GT40.

inte ett knack.. där gjorde brännvinet sitt!
Fast då hade jag Metanol som tillsats.

aja, får se hur det blir.

Posted: 19 Dec 2005, 14:28
by knotan
10.5:1 funkar bra om man tänker sej samma tändkurva som för bf98.
(vet flera som kör det)

sänker man kompet under det kan man höjja tändningen rätt rejält. men då helst med o-ringat då cylindertrycket höjjs ordentligt...

lambda runt 0.9 verkar funka bra, runt 0.85-0.8 så bör man uppgradera tändsystem till nått rejält.

min 8vent volvo 4a funka bäst med ca lambda 0.92 komp 9:1 å ca 35 graders tändning/6000rpm.
laddtryck på 1.7 bar, över 1.7 bar så gick toppackningen ganska omedelbart.

Posted: 19 Dec 2005, 14:36
by Mattias Sandgren
knotan wrote:min 8vent volvo 4a funka bäst med ca lambda 0.92 komp 9:1 å ca 35 graders tändning/6000rpm.
laddtryck på 1.7 bar, över 1.7 bar så gick toppackningen ganska omedelbart.

Med 35 graders förtändning och 1.7 bar så förstår jag att toppackningen gick, men du menar förstås sugmotor?

Posted: 19 Dec 2005, 14:51
by knotan
nej en turbomotor. annars skule jag inte haft laddtryck lr hur :?

nu är blocket rivet å kompet kommer höjjas till runt 10:1 med orgingning å laddet sänkas till 1.5 bar(Orginal MAP i MS) sen tändningen vet jag inte men den kommer väll antagligen sänkas till runt 30 grader men med labda på runt 0.85 istället.... men än så länge mest spekulationer. det återstår ju att se hur den går bäst...

Posted: 19 Dec 2005, 15:06
by Mattias Sandgren
Jag menar att du körde med 35 graders tändning vid atmosfärtryck (= högsta tryck som sugmotor).

Så långsam förbränning att 35 grader skulle fungera vid 270 kPa absoluttryck händer inte om du inte kör specialbränslen och har förbränningsrum gjorda för långsam förbränning så att topptrycket inte hinner ske före ÖDP.

Men det är klart, det är rätt hög kompression du körde med.

Posted: 19 Dec 2005, 15:24
by Bmwandreas
Det har nog spikat duktigt.
Man hör inte spikningar lika lätt med E85.

Posted: 19 Dec 2005, 15:26
by knotan
Mattias Sandgren wrote:Jag menar att du körde med 35 graders tändning vid atmosfärtryck (= högsta tryck som sugmotor).

Så långsam förbränning att 35 grader skulle fungera vid 270 kPa absoluttryck händer inte om du inte kör specialbränslen och har förbränningsrum gjorda för långsam förbränning så att topptrycket inte hinner ske före ÖDP.

Men det är klart, det är rätt hög kompression du körde med.


nja, nej inte riktigt,
tändningen byggde jag om så den styrs via hallgivare i fördelaren, å fördelaren kommer från en sugmotor, dvs ingen tändsänkning via laddtrycket, detta var enbart monterat som testa om bilen gick bättre utan sänkningen, och det kan jag lova att den gjorde :roll:

Posted: 19 Dec 2005, 15:28
by knotan
Bmwandreas wrote:Det har nog spikat duktigt.
Man hör inte spikningar lika lätt med E85.

inga indikationer när jag rev att det skulle ha spikat.
däremot så hördes spikningar vid ett par tillfällen när jag tappa soppatrycket, dvs när den gick för magert...

Posted: 19 Dec 2005, 15:45
by Bmwandreas
Spikningar med E85 verkar inte synas i maskin.

Posted: 19 Dec 2005, 15:58
by knotan
Bmwandreas wrote:Spikningar med E85 verkar inte synas i maskin.

Allright,
Nej då är det ju inte omöjligt att det va det som gjorde att packningen gick då.

Men
35 graders tändning 6krpm
1.7bars ladd
9:1 i komp
lambda 0.92
insugstemp på ca 60 grader (trots en fjuttig t3/04)

tyder ju ändå på att det går att mata på mer med e85 än vad det hade gjort med bf-soppa.

Posted: 19 Dec 2005, 22:29
by Mattias Sandgren
Jag kanske är lite för näsvis, men hur kom du fram till 35 graders tändning vid 6000rpm och 1.7 bar laddtryck?
Eftersom det i stort sett är samma tändning jag skulle använt vid sugmotortryck så blir jag fundersam. Jag har aldrig mappat med E85 men jag har svårt att tänka mig att så där mycket tändning är nyttigt.
Med vanlig BF98 hade jag inte kört mer än 20 grader utan att vara riktigt säker på att det inte fanns risk för spikning. Det kan ju hända att motorn bara kännts starkare desto mer tändning du gav den.. men då är den begränsad av bränslet till slut.

Posted: 19 Dec 2005, 22:37
by Bmwandreas
När vi körde M50 på 10.0 och 1.3 bar fick vi lägga oss på 14 grader med e85.

Posted: 19 Dec 2005, 23:00
by Jonhny
Bmwandreas wrote:När vi körde M50 på 10.0 och 1.3 bar fick vi lägga oss på 14 grader med e85.


Ger det mer effekt än om ni kört 1 bar och tidigare tändning? 14 grader känns sent.