Page 1 of 1
Balansering, det är lite jobb trots allt...
Posted: 24 Jul 2011, 11:44
by Franzén
Re: Balansering, det är lite jobb trots allt...
Posted: 24 Jul 2011, 12:09
by jorgen
Vad var det för skrotvev han balanserade med tanke på hålen an borrade var stora o djupa på bergvärme hål
Re: Balansering, det är lite jobb trots allt...
Posted: 24 Jul 2011, 12:34
by Strandholm
haha tänkte det också. han snålade ju inte med borrhålen iaf
Re: Balansering, det är lite jobb trots allt...
Posted: 24 Jul 2011, 14:49
by cerwinboy
jänkare junk. vägde mina orginal m52 135mm stakar o dom skiljde 1 gram på tyngsta o lättast med en digital kemi våg (600g till 601g) kolvbultarna vägde 108g st i m52. där imot skiljde det nästan 6g på m52 kolvarna, och m54b30 veven behöver man nog inte kolla. bmw har bra orginal delar.
Re: Balansering, det är lite jobb trots allt...
Posted: 24 Jul 2011, 19:45
by Franzén
Haha!!
Jänkare ni vet... a pound here and a couple of inches there...
Re: Balansering, det är lite jobb trots allt...
Posted: 08 Aug 2011, 01:08
by Patrik Johansson
Känns lite sådär att inte nollbalansera varje del för sig.
Varför borra bort halva motvikten på veven om obalansen sitter i tryckplatta, svänghjul eller i svängningsdämparen?
Dessutom är ju balanseringen bortkastad om man vid ett senare tillfälle byter svänghjul och/eller koppling om inte det kan balanseras för sig.
För viktning och balansering i Sverige kan jag verkligen rekommendera Pekka Nyström (TTR Racing) i Höganäs som är mycket duktig och noggrann.
Re: Balansering, det är lite jobb trots allt...
Posted: 08 Aug 2011, 07:03
by Bmw*Alex
Patrik Johansson wrote:Känns lite sådär att inte nollbalansera varje del för sig.
Varför borra bort halva motvikten på veven om obalansen sitter i tryckplatta, svänghjul eller i svängningsdämparen?
Dessutom är ju balanseringen bortkastad om man vid ett senare tillfälle byter svänghjul och/eller koppling om inte det kan balanseras för sig.
För viktning och balansering i Sverige kan jag verkligen rekommendera Pekka Nyström (TTR Racing) i Höganäs som är mycket duktig och noggrann.
för att få det bra så ska det väl balanseras ihop och sedan var för sig och att man ska kunna byta ut delarna var för sig ? så har ja fått förklarat för mig iaf.
mvh