Sugtrim m20b25
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Sugtrim m20b25
Hej på er, jag håller precis på att lyfta ur motorn på min 325 cab-90 för lite genomgång å uppfräschning, tänkte kanske även passa på att små trimma den lite.. Inget stort effekt uttag, och Turbo är inget alternativ i nuläget, så inget tips om det tack Det är alltså en m20b25 som gått 16500mil i nuläget..
Tanken är väl mest att allt ska frächas uppp visuellt, å byta diverse packningar som börjat ge sej, så när man ändå är där å river så kan de ju vara kul å "slå på stort"
Men jag undrar lite vad man kan göra för en budget på ca 10-15tusen på delar, vad man behöver, vilken kam törs man köra med, vippor mm.mm som kan vara lämpliga att använda, komphöjning? hur?
Duger det med "vanlig" sotningssats/kompletteringssats samt 12,9 bultar när man monterar ihop allt igen om man ska ta ut lite mer effekt? vilka spridare bör man använda med en viss kam osv? Hur mycke står en org. koppling pall? Vad bör man tänka på? Extraktor grenrör har jag redan, tror även jag har ett svänghjul av "rätt" modell, köpte lite olika saker i höstas när jag tänkte ta ur den, men kom aldrig så långt.. Alla tips mottages med stor tacksamhet! Vill lära mej allt ni kan
Hojta gärna till om ni sitter på nå roliga delar som ni vill bli av med
Skriv gärna ner ett "recept" som kan fungera bra, mest ute efter lite mer vrid...
Tack på förhand! Putte
Tanken är väl mest att allt ska frächas uppp visuellt, å byta diverse packningar som börjat ge sej, så när man ändå är där å river så kan de ju vara kul å "slå på stort"
Men jag undrar lite vad man kan göra för en budget på ca 10-15tusen på delar, vad man behöver, vilken kam törs man köra med, vippor mm.mm som kan vara lämpliga att använda, komphöjning? hur?
Duger det med "vanlig" sotningssats/kompletteringssats samt 12,9 bultar när man monterar ihop allt igen om man ska ta ut lite mer effekt? vilka spridare bör man använda med en viss kam osv? Hur mycke står en org. koppling pall? Vad bör man tänka på? Extraktor grenrör har jag redan, tror även jag har ett svänghjul av "rätt" modell, köpte lite olika saker i höstas när jag tänkte ta ur den, men kom aldrig så långt.. Alla tips mottages med stor tacksamhet! Vill lära mej allt ni kan
Hojta gärna till om ni sitter på nå roliga delar som ni vill bli av med
Skriv gärna ner ett "recept" som kan fungera bra, mest ute efter lite mer vrid...
Tack på förhand! Putte
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Re: Sugtrim m20b25
Jag filurar själv på en trevlig M20 sugis till min E21. Jag tänker mej M52B28 vev, hopplock av standard kolvar och stakar med ett komp ~10:1 (har inte fördjupat mej i vilka kolvar och stakar än), hyfsat vass kam (~300 grader), billetvippor, separata spjäll, VEMS sprut och uppåt 300hk. Men då snackar vi inga 15k i delar...
M20 svarar mycket bra på höjt komp, så jag föreslår just höjt komp. Hur höja kompet? Gissningsvis går det inte att plana toppen så mycket man skulle vilja så jag skulle tro att man får hyvla av blocket istället. Och därefter förmodligen greja lite med kamremspänningen (jävla skitmotor att ha hopprep).
Jag har provat DrSchrick 292 och den ger klart märkbart mer hk över 4000rpm utan att tappa därunder. Rekommenderas! Kan dock kräva E85 inblandning för att klara SBP.
Du kan lätt köra med (nya) standard vippor och koppling. Ett tips är att iX har hårdare tryckplatta om du ska köpa nytt.
Du lär klara dej med orört originalsprut också även om du säkerligan skulle hitta åtskilliga hk med ett riktigt sprut.
Sniklösning för mer bränsle kan vara att köra med LMM och spridare från 535.
En sniklösning på höjd tändning är att fräsa om hålen i triggerskivan. Ger dock samma graders ändring oavsett varvtal.
Nästa steg vore väl volymökning, helrätt för ökat vrid (men även effekt). M52B28 vev passar men måste kompletteras med en ring eller krage som man kan göra själv eller köpa av exempelvis PPF.
Sen är det ett riktigt sprut, men då handlar det om en annan budget.
Lycka till!
M20 svarar mycket bra på höjt komp, så jag föreslår just höjt komp. Hur höja kompet? Gissningsvis går det inte att plana toppen så mycket man skulle vilja så jag skulle tro att man får hyvla av blocket istället. Och därefter förmodligen greja lite med kamremspänningen (jävla skitmotor att ha hopprep).
Jag har provat DrSchrick 292 och den ger klart märkbart mer hk över 4000rpm utan att tappa därunder. Rekommenderas! Kan dock kräva E85 inblandning för att klara SBP.
Du kan lätt köra med (nya) standard vippor och koppling. Ett tips är att iX har hårdare tryckplatta om du ska köpa nytt.
Du lär klara dej med orört originalsprut också även om du säkerligan skulle hitta åtskilliga hk med ett riktigt sprut.
Sniklösning för mer bränsle kan vara att köra med LMM och spridare från 535.
En sniklösning på höjd tändning är att fräsa om hålen i triggerskivan. Ger dock samma graders ändring oavsett varvtal.
Nästa steg vore väl volymökning, helrätt för ökat vrid (men även effekt). M52B28 vev passar men måste kompletteras med en ring eller krage som man kan göra själv eller köpa av exempelvis PPF.
Sen är det ett riktigt sprut, men då handlar det om en annan budget.
Lycka till!
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Re: Sugtrim m20b25
Får tacka för ett mkt bra svar, kul med fler son är inne på sugis.. Återstår några frågetecken, som vilka toppbultar/packning. Nån som vet hur mkt man törs plana toppen? Är ~300cc spridare för stora för den lilla effektökning jag vill uppnå? Org. Sprut får sitta kvar tillsvidare dock.
E30 325 Cab blivande 328 Sugis
Re: Sugtrim m20b25
På en sugis funkar det finfint med org toppbultar och packning! 300cc spridare lär nog gå fett med org sprut. jag har ett par blåa bosch om du vill ha. 215cc @ 3bar, samma som 535, pma bara.
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Re: Sugtrim m20b25
Packning och bultar finner jag ingen anledning att köra annat än original. Skulle isf vara om någon modell hade tunnare packning så skulle det vara ett alternativ. Ska du byta spridare måste du antingen även byta lmm (eller justera om den) eller göra om programvaran för att kompensera de större spridarna.
Men som sagts så är det nog ett bra alternativ att få tag på en vev med mer slag. Hur mycket mer slag är det i b28 veven? Stakar eller kolvar lär du ju iofs få byta då också...
Men som sagts så är det nog ett bra alternativ att få tag på en vev med mer slag. Hur mycket mer slag är det i b28 veven? Stakar eller kolvar lär du ju iofs få byta då också...
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Re: Sugtrim m20b25
Tusen tack för mycket givande svar!! Kanon bra. 535 lmm hade jag tänkt köra med. Grymt skönt å slippa kostnaden för Arp å mls.. Mappa org. Sprutet kan motor ord fixa, ganska dyrt dock, så de får vi se om de stannar kvar eller inte.. Antar att b28 veven är lättare att hitta än dieselveven som ger 2,7 liter, så de kanske blir en sådan. Bör man svetsa kyl kanalerna då? Vilka stakar å kolvar lämpar sig till denna vev samt, säg en 284* kam? Hur är det med org. Ventiler? Hört att man bör polera på avgassidan samt slipa på insug? Många frågor, men vill ju lära mig av er som
Kan
Kan
E30 325 Cab blivande 328 Sugis
Re: Sugtrim m20b25
Säg att man tar m51 vev, 130mm stakar å orginal kat kolvar, då ska man tydligen hamna på ca2,78 liter.. Hur blir detta vid planing för att höja kompet? Kommer det ta i? Samt vad händer med volymen?
E30 325 Cab blivande 328 Sugis
Re: Sugtrim m20b25
BmWkrille wrote:På en sugis funkar det finfint med org toppbultar och packning! 300cc spridare lär nog gå fett med org sprut. jag har ett par blåa bosch om du vill ha. 215cc @ 3bar, samma som 535, pma bara.
535 har verkligen inte 215 cc . dom spriddarna har 192 cc precis som 525an har !
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Sugtrim m20b25
Ja jag har för mej det jag oxå, men 215cc blir nog alla tiders
E30 325 Cab blivande 328 Sugis
Re: Sugtrim m20b25
Vad tror ni om detta nu då: 215cc spridare, 535 lmm, m51 vev, 130mm stakar, org. Kat kolvar, nån frän kam, nya orginal vippor, nya packningar överallt, samt bultar, planat för komphöjning.. Bör man porta? Mirafräsa ventil sätena? Polera avgasventiler samt slipa insugsventiler? Vad ska jag ha för
Vevlager till den veven? Ska man satsa på att bygga om till separata tändspolar? Ger de nåt?
Vevlager till den veven? Ska man satsa på att bygga om till separata tändspolar? Ger de nåt?
Re: Sugtrim m20b25
Dom är visst på 215cc vid 3bar! Jag har flödesmätt mina jag hade i sugmotorn.
Det kan knappst funka med mindre på en motor med mera effekt orginal för mig dom ligger på 211 eller 214hk? Går ju inte direkt så bra annars
Det kan knappst funka med mindre på en motor med mera effekt orginal för mig dom ligger på 211 eller 214hk? Går ju inte direkt så bra annars
Re: Sugtrim m20b25
Hört båda delar har iallafall köpt 215cc nu, så de blir nog bra tack för
Visat intresse
Visat intresse
- Spiidfriik
- Posts: 561
- Joined: 29 Nov 2005, 20:20
- Location: Piteå
- Contact:
Re: Sugtrim m20b25
Standard toppackning och bultar duger utmärkt. Du bör inte svetsa kylkanalerna. Ett ventiljobb är aldrig fel men störra ventiler är inte nödvändigt. Toppen måste inte portas men du kan putsa till kanalerna. På avgassidan kan du polera kanalerna spegelblanka om du ids. Fastnar mindre sot då. På insugsidan ska du däremot ha en ganska grov yta för att minska droppbildning.
På en 6cyl maskin brukar man räkna 1cc per hk på spridarna. Man bör ha lite överkapacitet också.
Vevlager passar mellan.
Separata spolar är mer jobb än det ger på en sugis.
På en 6cyl maskin brukar man räkna 1cc per hk på spridarna. Man bör ha lite överkapacitet också.
Vevlager passar mellan.
Separata spolar är mer jobb än det ger på en sugis.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Re: Sugtrim m20b25
Hej!
Jag vet en som tog innehållet från en M54B30 för en mycket billig peng, stoppar sedan dessa delar i M20 blocket och får på så sätt 3L motor. Tror han gav mindre än 5000kr för delarna.
Ett bra tips kanske? Vad vet jag
3 liter och 8000rpm med vass kam borde generera lite kräm. Gott med lite extra vrid som den volymen ger
Vet flera som sugtrimmat M20, verkar vara vanligt att effekten landar på ca 240hk på veven trots högkompskolvar och 8000rpm. Men då tror jag det handlade om 2,5L volym pga tävlingsreglerna i BMWcup.
PPF byggde väl nån 2,7L M20 sugis åt han Mika Häkkinen eller vad han heter. Minns inte effekten, men den lät nått jävulskt gott
http://www.youtube.com/watch?v=0K_y3ju8 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=9jfWR3SMedU" onclick="window.open(this.href);return false;
En kompis som kör BMWcup, stoppade i en helt original M50B28 i sin e30, bytte till M50B25ans insug vilket är större, sen S50 grenrör 2,5" system med racecat. Han kör med Civinco motorstyrning och bensin. Fick 205hk och 295Nm på hjulen, vilket borde vara ca 230hk i motorn. Kan ju vara ett tips om man inte vill bygga motor.
Christian på sportvagnskonsult nere i Hässleholm byggde för några årsen en 320i med M20 som hade väldigt nära 100 literhästar. Har för mig den var på ca 2,2 liter och hade 220hk
Jag vet en som tog innehållet från en M54B30 för en mycket billig peng, stoppar sedan dessa delar i M20 blocket och får på så sätt 3L motor. Tror han gav mindre än 5000kr för delarna.
Ett bra tips kanske? Vad vet jag
3 liter och 8000rpm med vass kam borde generera lite kräm. Gott med lite extra vrid som den volymen ger
Vet flera som sugtrimmat M20, verkar vara vanligt att effekten landar på ca 240hk på veven trots högkompskolvar och 8000rpm. Men då tror jag det handlade om 2,5L volym pga tävlingsreglerna i BMWcup.
PPF byggde väl nån 2,7L M20 sugis åt han Mika Häkkinen eller vad han heter. Minns inte effekten, men den lät nått jävulskt gott
http://www.youtube.com/watch?v=0K_y3ju8 ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=9jfWR3SMedU" onclick="window.open(this.href);return false;
En kompis som kör BMWcup, stoppade i en helt original M50B28 i sin e30, bytte till M50B25ans insug vilket är större, sen S50 grenrör 2,5" system med racecat. Han kör med Civinco motorstyrning och bensin. Fick 205hk och 295Nm på hjulen, vilket borde vara ca 230hk i motorn. Kan ju vara ett tips om man inte vill bygga motor.
Christian på sportvagnskonsult nere i Hässleholm byggde för några årsen en 320i med M20 som hade väldigt nära 100 literhästar. Har för mig den var på ca 2,2 liter och hade 220hk
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Sugtrim m20b25
m54b30 grejerna går inte ner i ett m20 block utan modds. Man måste ha h-profil stakar mm annars tar storänden på staken i blocket, kanske går att fräsa ur.
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91
Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
Re: Sugtrim m20b25
Jaha, då får han lite problem snart misstänker jag Köper man de där 1000kr stakarna som PPF sålde förut så blir det inte så stor extrakostnad. Har dom i min
Eller ja... blir ju en stor skillnad procentuellt sett, men annars inte så mycket i det stora hela tycker jag.
Eller ja... blir ju en stor skillnad procentuellt sett, men annars inte så mycket i det stora hela tycker jag.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: Sugtrim m20b25
Om man nu får tag i en så fin motor som en M54B30, varför bygga på en sunkig motor som M20?
Erland Cox i Lund fixade till en sådan för ett tag sen som lämnade 300hk på hjulen (350hk i motorn) dvs mer än en S50.
Erland Cox i Lund fixade till en sådan för ett tag sen som lämnade 300hk på hjulen (350hk i motorn) dvs mer än en S50.