e28 528 turbo konvertering

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Joma
Posts: 9
Joined: 11 Jul 2011, 14:09
Location: Åbo, Finland

e28 528 turbo konvertering

Post by Joma »

Hei jag har några undringar som jag hoppas få svar på jag är nyy inom turbo snack, men ivrig att laga och lära.

Undra inte över mitt språk, för jag bor i finland och talar aldrig om bilar, på svenska, så ursäkta.

Jag har alltså redan tre e28 en 518i, en reservbil 518i och en 528 -82, som måste svetsas o lagas, korgarbeten har påbörjas redan men mina frågor ingår tekniken.

Bilen Har jag inte ens försökt starta, efterssom den inte har gått i 5 år och är medkörd 500 tkm, vad borde man göra före man ens provstartar, (vill gärna veta att motorn ens går någorlunda elr är det onödigt)?

Under vintern skulle det vara meningen att öppna motorn och bygga om den i sikte med turbo, siktar i 400hk. Jag har hört att till 528ans vev passar det "kuplan männät" alltså vw beetles kolvar? och det skulle vara rätt "pressure" vafan de nu sen än e på svenska 9.1, stämmer detta, elr är alla originaldelar tilrräckliga för min 400hk siktad. Hört att originaldelar räcker upp till 500hk elr 1,2bar i m30b34?

Kan jag efter att jag har öppna motorn, kolla o bytt alla lager hona cylindrarna plana locket och kolla den, så köra utan turbo med låga tryck som e designat för turboanvändindg om inte pengarna räcker just då till allt för turbo?

Eller kina "turbo kit" skulle passa bra i min budjet e de till någo av domhär elr e de direkt att kasta ti soporna?

N'ya originaldelar borde hålla vid kopplingen till 400hk, eller finns det någo bra ideer?

Då här är LJ-Jetronic motorstyrning, nog går det väl ändå och bygga megasquirt? Har ägna många kvällar att förstå sig på mega.

Tackar för svaren hoppas här finns mera turbo människor än vid finlands foorum, takar.

-Joma
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Re: e28 528 turbo konvertering

Post by pizza »

Kina grejjerna är som du säger, skräp för det mesta sen kan man ha tur å hitta nått som faktiskt funkar skapligt.
2,8 har snortunna kolvar, skulle nog byggt på en annan maskin.

E28 turbo är bra jävlaballt, hoppas du slår ihop nått kul!
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Joma
Posts: 9
Joined: 11 Jul 2011, 14:09
Location: Åbo, Finland

Re: e28 528 turbo konvertering

Post by Joma »

Men mina egentliga frågor besvarades inte... Kan jag bygga motorn om med original bmw delar och ta ut 400hk, elr vad måst jag byta?

Och vad måste göras efter start på maskin då bilen har stått i 5 år?
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Re: e28 528 turbo konvertering

Post by pizza »

Du kan bygga med original och ta ut fritt med effekt så länge du har kolla på cyl tryck, lambda mm.

Men, jag TROR 400hk så närmar du dig gränsen om du ska åka med MS och enkelspole.
Lura på ett Link Atom? Sprutet är ju nyckeln till driftsäkerhet, så många som kört MS och bytt efter en säsong, mkt småproblem som är jobbiga.

Kör med riktiga kolvar direkt så slipper du rasa.
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Post Reply