Page 1 of 2

S50B32 Turbo. M3 e36

Posted: 11 Jul 2011, 20:27
by scape_2_paradise
Hej.

Utgångs objektet är en helt orginal BMW M3 e36 3,2 -96.
24000 mil, full historik. Fullstämplad servicebok.
Ägaren innan mig har ägt bilen i 8 år och kört 12000mil.

Nu är det dax för turbo :wink:

Jag är helt ny både här och på turbokonventering. Därför kommer jag ha mycket frågor.
Jag strävar efter att få en skottsäker motor med bra register 450-500 whp.
Alla lösningar ska vara så enkla och billiga som möjligt, samtidigt som jag inte ska snåla på något viktigt.

Innan jag börjar, vill jag ha en klar bild på allt jag ska inhandla.
Efter att ha läst lite, så har jag kommit fram till följande:

Motor:

# Wiseco kolvsats. Kompressionsförhållande: 8,8:1.
# ARP bultar till topp.
# Cometic topp packning.
# Nya orginal lager.
# Demontera vanos ?
# Orginal plenum.
# Dumpventil svetsad på plenumet.
# Garret GT30 eller GT35 ?
# Gjutet grenrör från Motor Nord.
# Nira sprut.
# Stora spridare.
# Lagom intercooler.
# Etanol.
# Oljekyl.

Målet är att ladda ca 1 bar med 450-500hkr på hjulen :) :)
Det verkar inte vara så många som överladdar S50B32, så det är svårt att hitta info :roll: :roll:

Har jag glömt något? Kom med synpunkter! :D 8) :wink:

Re: S50B32 Turbo. M3 e36

Posted: 11 Jul 2011, 20:50
by mr_z
ta en titt i webshopen här ist,så hittar du bättre grejor

Re: S50B32 Turbo. M3 e36

Posted: 11 Jul 2011, 21:26
by scape_2_paradise
Du tänker på topp packningen och grenröret? :D

Re: S50B32 Turbo. M3 e36

Posted: 11 Jul 2011, 22:26
by Dawe_A
scape_2_paradise wrote:Du tänker på topp packningen och grenröret? :D
köp dig ett vipec med :) PPF grenrör, cooperring packning och en liten precision snurra

Du kommer älska ppf supporten

Re: S50B32 Turbo. M3 e36

Posted: 11 Jul 2011, 22:46
by scape_2_paradise
Dawe_A wrote:
scape_2_paradise wrote:Du tänker på topp packningen och grenröret? :D
köp dig ett vipec med :) PPF grenrör, cooperring packning och en liten precision snurra

Du kommer älska ppf supporten
Support är värt väldigt mycket! :)

Hjälp mig och kom med synpunkter! ? :D

Re: S50B32 Turbo. M3 e36

Posted: 12 Jul 2011, 10:46
by mr_z
kolla webshopen och kolla på projekt finns några s50 byggen. Så kan du nog lista ut vad du behöver för grejor

Re: S50B32 Turbo. M3 e36

Posted: 12 Jul 2011, 11:28
by Dawe_A
ska du köra med smidda kolvar och org stakar? Lika bra att kosta på den en 5000 ing extra och köpa h profil stakar då.. stakarna kommer ju ge sig långt innan kolven.

eventuellt H -profil stakar och org kolvar, låter bättre i mina öron.

Re: S50B32 Turbo. M3 e36

Posted: 12 Jul 2011, 11:58
by Joachim
Smidda kolvar och stakar
Arp bult i hela motorn
Cooperring pakning
PPF grenrör
Wastegate
Vipec sprut
Vag spolar
Aeromotive btr
PPF/Nike fuelrail
Spridare
En äller två Bosch 044 pumpar, beroende på bränsle och effekt.
Slangar och kopplingar til bränslesystemet
Tryckrör och intercooler
Downpipe och avgassystem
Koppling (tryckplatta och lamell)
Nya lager och packningar i motorn
Borra och plana block
Plana toppen, slipa väntiler och säten

Plus alt arbete man måste hyra bort om man inte gör alt själv.
Sen ska sprut monteras och mappas, tycker du ska behålla vanosen. Andreas mappar med Vanos.

Sen kommer ALLTID mer saker som jag glömt.

Det går INTE på något sätt å göra detta billigt, då får man använda en gammal m20b25 och strunta i om/när det havarerar.

Re: S50B32 Turbo. M3 e36

Posted: 14 Jul 2011, 04:26
by Napstar
Haha komma billigt undan me en s50 ;) den tanken hade jag oxå när jag började! Min motor slutade på ca 110k med kringutrustning o då kom jag över en del av dom dyra prylarna för närmare halva priset :) köp ett bolt on kit o ev cooperpackning+arp. För ditt effektmål lär de räcka med 0,5bar i ladd isåfall ;)
Min lämnade 387whp vid 0,5 bar o detta utan vanos o 8.5 i komp.

Re: S50B32 Turbo. M3 e36

Posted: 14 Jul 2011, 06:21
by Marcus Svanberg
Joachim wrote:Smidda kolvar och stakar
Arp bult i hela motorn
Cooperring pakning
PPF grenrör
Wastegate
Vipec sprut
Vag spolar
Aeromotive btr
PPF/Nike fuelrail
Spridare
En äller två Bosch 044 pumpar, beroende på bränsle och effekt.
Slangar och kopplingar til bränslesystemet
Tryckrör och intercooler
Downpipe och avgassystem
Koppling (tryckplatta och lamell)
Nya lager och packningar i motorn
Borra och plana block
Plana toppen, slipa väntiler och säten

Plus alt arbete man måste hyra bort om man inte gör alt själv.
Sen ska sprut monteras och mappas, tycker du ska behålla vanosen. Andreas mappar med Vanos.

Sen kommer ALLTID mer saker som jag glömt.

Det går INTE på något sätt å göra detta billigt, då får man använda en gammal m20b25 och strunta i om/när det havarerar.
Precis :)

Re: S50B32 Turbo. M3 e36

Posted: 14 Jul 2011, 09:10
by pizza
Jag skulle behållt Vanosen och kört V88 å låta Ärtan mappa, kommer bli skönt elakt!

400hk får du ju i en S50 bara du hämtar kartongerna på posten, du lär räkna med 600hk på en halvmiss.

PMa Ärtan med va du tänkt handla från MotorNord så kontrar han nog med bättre grejjer till bättre pris, och som sagt, supporten från PPF e oslagbar.

Kan tillägga att jag e ÅF för MotorNords delar och handlar sjukt billigt där, men beställer PPF iaf, mest pga att dom tar sig tid och fixar å donar allt.

Re: S50B32 Turbo. M3 e36

Posted: 14 Jul 2011, 09:56
by scape_2_paradise
Joachim wrote:Smidda kolvar och stakar
Arp bult i hela motorn
Cooperring pakning
PPF grenrör
Wastegate
Vipec sprut
Vag spolar
Aeromotive btr
PPF/Nike fuelrail
Spridare
En äller två Bosch 044 pumpar, beroende på bränsle och effekt.
Slangar och kopplingar til bränslesystemet
Tryckrör och intercooler
Downpipe och avgassystem
Koppling (tryckplatta och lamell)
Nya lager och packningar i motorn
Borra och plana block
Plana toppen, slipa väntiler och säten

Plus alt arbete man måste hyra bort om man inte gör alt själv.
Sen ska sprut monteras och mappas, tycker du ska behålla vanosen. Andreas mappar med Vanos.

Sen kommer ALLTID mer saker som jag glömt.

Det går INTE på något sätt å göra detta billigt, då får man använda en gammal m20b25 och strunta i om/när det havarerar.
Tack för din utförliga svar :o

Re: S50B32 Turbo. M3 e36

Posted: 14 Jul 2011, 09:58
by scape_2_paradise
Napstar wrote:Haha komma billigt undan me en s50 ;) den tanken hade jag oxå när jag började! Min motor slutade på ca 110k med kringutrustning o då kom jag över en del av dom dyra prylarna för närmare halva priset :) köp ett bolt on kit o ev cooperpackning+arp. För ditt effektmål lär de räcka med 0,5bar i ladd isåfall ;)
Min lämnade 387whp vid 0,5 bar o detta utan vanos o 8.5 i komp.
Ulricehamn är ganska nära mig. Var det du som körde streetrace i Hestra i våras?

Var kan jag köpa ett bolt on kit? :D

Re: S50B32 Turbo. M3 e36

Posted: 14 Jul 2011, 10:11
by scape_2_paradise
Tack för alla svar :D
Jag har fått god kontakt med Jonas Eriksson på Jaws Motorsport.
På Jaws motorsport kan de mappa mitt orginalsprut. Är detta en bra lösning?
Såhär ser motor specen ut i nuläget :D


H-profil med ARP2000
Kolvar JE
ARP ramlager
ARP toppbult
BOSCH 044 bränslepump
Nuke 50mm dump
TIAL 44mm wastegate
SPA turbogrenrör
Coopering packning
Orginal omsvetsat insug
990cc spridare högohm (12ohm)
Comp Turbo tripplex ceramic kullagrad raceturbo http://www.compturbo.com/products/ct43s ... /ct43_6265" onclick="window.open(this.href);return false;
Elektronisk laddtrycksstyrning
Lagom intercooler på 600x300x100
Orginalsprut mappat av Jaws Motorsport

Vad ska jag använda mig av för koppling?
Något jag missat?
Bör jag borra blocket och köpa över dim kolvar?
Vilket komp bör jag ha?

Jag ökar effektmålet till 5-600whp 8)

Tack på förhand :D

Re: S50B32 Turbo. M3 e36

Posted: 14 Jul 2011, 11:14
by HenrikF
Grattis, du har lyckats få in två konkurrenters namn på ppf´s forum.
Lycka till med ditt bygge. Tyvärr kommer det kosta dig dubbelt så mycket i slutändan än vad bilen är värd som den är idag.

Re: S50B32 Turbo. M3 e36

Posted: 14 Jul 2011, 11:37
by scape_2_paradise
HenrikF wrote:Grattis, du har lyckats få in två konkurrenters namn på ppf´s forum.
Lycka till med ditt bygge. Tyvärr kommer det kosta dig dubbelt så mycket i slutändan än vad bilen är värd som den är idag.
Förhoppningsvis, så är bilen mer värd med en nybyggd motor med turbo :P

Re: S50B32 Turbo. M3 e36

Posted: 14 Jul 2011, 11:51
by Xanadu
scape_2_paradise wrote:
HenrikF wrote:Grattis, du har lyckats få in två konkurrenters namn på ppf´s forum.
Lycka till med ditt bygge. Tyvärr kommer det kosta dig dubbelt så mycket i slutändan än vad bilen är värd som den är idag.
Förhoppningsvis, så är bilen mer värd med en nybyggd motor med turbo :P

Ytters tveksamt med tanke på att du gör den olaglig ;) jävla strul om du smäller den eller liknande.