Page 1 of 1
E30 320i -87, regbesikta med M50b20?
Posted: 11 Jul 2011, 08:01
by malte
Hejsan.
Jag har sökt runt som en dåre efter info på detta, men jag blir inte riktigt klok på ämnet.
Hypotes:
Jag har en 320i -87, med den äldre insprutningen utan kat ( 125hk/164nm ).
Denna bil får jag byta motor i till en MED kat som har max 20% högre effekt samt 10% högre vridmoment, om jag förstått allt rätt. ( 150hk/180.4Nm )
Alltså, för att få igenom bilen med en M50B20 ( 150hk/190nm ) så måste jag regga bilen som ombyggt fordon! Dvs, byta bromsar, bakvagn och upphängningar.
Men, Om jag kör ombyggt fordon så får jag ändå gå upp till en M50b25 ( 192hk/2xxNm ).?
Snurrigt, tycker jag. Jag är inte ute efter effekt, M50 känns bara som en mer driftsäker och modern motor.
Hela iden faller alltså på 10nm. ( M20b20 kan även ha 170nm, då fattas 3nm )
Re: E30 320i -87, regbesikta med M50b20?
Posted: 11 Jul 2011, 08:11
by jorgen
Tror nog det är snurrigt för de flesta så du kan nog få många olika svar. Bättre att du ringer din lokala sfro gubbe då det ändå är han som avgör o har koll på allt så det blir rätt direkt
Re: E30 320i -87, regbesikta med M50b20?
Posted: 11 Jul 2011, 08:33
by malte
Drog iväg ett mail till SFRO, hoppas på det bästa.
Verkar dock omöjligt att få igenom en 320 med M50b20 100% lagligt utan att gå ombyggt fordon vägen.
Men man orkar ju inte hålla på att chansa och vara olaglig.
Re: E30 320i -87, regbesikta med M50b20?
Posted: 11 Jul 2011, 09:47
by jorgen
Inte säkert ändå. Kan räcka med bromspapper
Re: E30 320i -87, regbesikta med M50b20?
Posted: 11 Jul 2011, 12:35
by JohanE
Men om det nu inte skulle fungera att bara typa om bilen hos bilprovningen utan du blir tvungen att regga som ombyggt så är det ju lika bra att framtidssäkra bilen och regga med en M50B25...
... eller en M50B20 med turbo...
Re: E30 320i -87, regbesikta med M50b20?
Posted: 12 Jul 2011, 08:55
by malte
Nu har jag fått svar från sfro: Jag fick rådet att jag skulle prata med min besiktningsman och han
kanske kunde bortse från det marginellt ökade vridet.
Jag ställer mig knappast att byter motor för att sen hoppas på att ha tur med besiktningen.
Ombyggt fordon tillåter dock 1,5kw/10kg. ( 1200kg = 244hk ) Det är så någon här på forumet fått i en S50B30 lagligt, Dock är det en helt annan budget då.
JohanE: Turbokonverterad motor kräver amatörbyggt fordon samt E85 = Väldigt dyr historia
Re: E30 320i -87, regbesikta med M50b20?
Posted: 12 Jul 2011, 19:56
by Franzén
Nej nej nej...
Vi har massor med info om just detta här på forumet.
Jag har tidigare skrivit en låång harang om hur man gör och vad man måste tänka på.
Leta upp det inlägget och agera efter det.
Ni andra som inte VET kan också läsa det inlägget.
Jag SKALL göra en FAQ om saken men just nu kräver jobbet lite för mycket för att orken skall hänga med.
Re: E30 320i -87, regbesikta med M50b20?
Posted: 12 Jul 2011, 22:30
by malte
Franzén wrote:Nej nej nej...
Vi har massor med info om just detta här på forumet.
Jag har tidigare skrivit en låång harang om hur man gör och vad man måste tänka på.
Leta upp det inlägget och agera efter det.
Ni andra som inte VET kan också läsa det inlägget.
Jag SKALL göra en FAQ om saken men just nu kräver jobbet lite för mycket för att orken skall hänga med.
Ditt inlägg från 2009 verkar inte stämma längre tyvärr, enligt min mailkontakt på sfro då.
Regga utan sfro = Max 20% mer hk och 10% vrid. Bil utan katt som får motor med katt.
Regga med sfro = Dyrt, krångligt men går att bygga i princip vad som helst.
Krydda med en massa undantag och tur så är vi i hamn.
Re: E30 320i -87, regbesikta med M50b20?
Posted: 12 Jul 2011, 23:22
by Franzén
Malte, du får nog allt kamma dig lite och installera om din dator från Windows 95 till nå´t rappare än så.
Läs denna tråden som är högst aktuell i både tid och fakta eftersom den är från den 19:e Maj 2011.
viewtopic.php?f=8&t=56968&hilit=M50B25Det du gör med dina inlägg om SFRO och allt skapar bara förvirring felaktig spridning av information.
Jag SKALL skriva en FAQ om saken, men låt mig få semester först så att jag åtminstone får sova 12 timmar EN natt innan jag gör arbetet.
Re: E30 320i -87, regbesikta med M50b20?
Posted: 13 Jul 2011, 06:21
by malte
Sorry, hittade inte det igår.
Efter många timmars läsning har jag nog fått kläm på det mesta, och har bildat min egen uppfattning.
Kan bara rekommendera folk som läser denna tråd att antingen läsa Franzens kommande FAQ eller prata med Gustaav "therealpinto" här på forumet. Vänligen bortse från all "fakta" i denna tråd.
Re: E30 320i -87, regbesikta med M50b20?
Posted: 13 Jul 2011, 07:28
by JohanE
Under tiden finns dessa sidor hos SFRO att kika på:
Avgasreglerstartsida-bilarSFRO
Re: E30 320i -87, regbesikta med M50b20?
Posted: 13 Jul 2011, 18:50
by Franzén
Ser att mitt inlägg till Malte kanske höll lite vass ton, men det var inte meningen, ta det med en stor skopa sarkasm och ironi i all välmening.
Gustav har också bra koll på läget eftersom han är i "branschen".
Men som sagt, en utförlig FAQ kommer... hav förtröstan.
Re: E30 320i -87, regbesikta med M50b20?
Posted: 16 Jul 2011, 15:15
by Fido85
får ni inte i sverige besikta med turbo utan massa pappersarbete om bilen är från -87 eller äldre sålänge du har dynopapper på att du inte har mera hk än det är laglit? och avgastesten är inte någo problem här då det är utan Kat. och vi får ju fixa avgaspapper före besiktningen så får man mappa på tills man har godkända värden