Page 1 of 2
Bmw e30 "m3" m50b28Turbo
Posted: 09 Jul 2011, 23:54
by blidd
Hej tänkte lägga upp lite info om mitt projekt, bilen i fråga är en e30 med m3 plåtskärmar,har tänkt mig m50 2,8liter, Turbo självklart
Konceptet:
Bilen : E30 -89 325
Fullbur
Momo stolar, ratt
coilsar Spax bak
Coilovers fram, AVO ställbara dämpare med 600lbs fjädror
M5 Diff, M5 knutar
Sviktstålsaxlar
e34 M5 skivor bak
e36 framok som bakbromsar
e38 4kolvs brembo ok fram, med e46 330 skiva samt e36 nav med "bonje" hylsa
e36 kuggstång
m5 replica fälgar 18tum
Glasfiber motorhuv/baklucka
Egengjord Bränsletank i bakluckan, 40liters aluminium
Justerbara topplagringar
DTM bitar för ställbar bakvagn
Motorn:
M50b25 iv block
M52b28 Vev
M50b25 Stakar
M52b28 kolvar
O-ringat samt orginal packning
Hornat, Planat
Ny renoverat botten + topp
M3 e36 oljefilterhus
Hx50 #22 avgashus tror jag
egentgjort Grenrör
60mm Wastegate
600x300x76 ic
780cc spidare
Oljekyl ala' volvo
e46 kylare
m535 e28 motorkuddar
325 v.lådan
618 sachs + 4puckad sinter
12mm rst bränslerör AN8
2x Biltema 044 kopior
Catchtank
Megasquirt v3 + Extra
Vag spolar
Aeromotive BTR
Dagsläget
Där står den

Motor donator bilen:

Motorn
Urlyftningshjälp
Har inga flera bilder för tillfället så bjuder på en Kawazaki grön e30 m50b25 turbo bild ist

Re: Bmw e30 m50b28Turbo
Posted: 10 Jul 2011, 11:51
by PegiPax
Den gröna e30in den är från Åland va? Känner igen den rätt bra liknar bra mycket på polarns gammla busbil

Re: Bmw e30 m50b28Turbo
Posted: 10 Jul 2011, 13:11
by blidd
PegiPax wrote:Den gröna e30in den är från Åland va? Känner igen den rätt bra liknar bra mycket på polarns gammla busbil

Stämmer bra, Är ju inte mycket gjort åt den från då jag köpte den, endast turbo och nya fälgar

Planen va ju att laga upp den kaross/motormässigt, men råka hitt dehär svart tå, så skejt i att laga up karossen. Bara att lägg igang han ti sommarn bleiv viktigt tå

Re: Bmw e30 m50b28Turbo
Posted: 10 Jul 2011, 17:16
by blidd
Försökte få något uträttat idag, behöver en ny frambalk just nu, kommer malla in tunneln/torpeden med motor/vxlåda på stället så jag ser att det blir bra.

Re: Bmw e30 m50b28Turbo
Posted: 15 Jul 2011, 14:44
by blidd
Blir att börja kapa tunnel nu, mallar in lite först bara

Re: Bmw e30 m50b28Turbo
Posted: 20 Jan 2013, 13:34
by blidd
Blev inget åka förra årets sommar eftersom motivationen tröt, bilen lämnade och stå ganska länge fören jag fick motivation att börja igen med den
Bildbombning inc!
Blev en sommarbil endå bara annan modell
Här besiktad och brukis
Bmw'n då
Kapat tunneln till orginal så långt det gick, lämnade avgas tunneln
Lär se ut såhär något
Uppgradering av bromsar samt coilovers, e38 4kolvsok tror jag, samt 330 e46 skivor
Grenrörs smide, Holset Hx50
Snart färdigt, dock undrar jag om man får laddtrycks sken då jag gjorde Wg utagen sådär? Någon som kan utala sig om detta?

Re: Bmw e30 m50b28Turbo
Posted: 20 Jan 2013, 13:49
by blidd
Bakvagnen , 5seriens "ändor" påsvetsade på e30'ns bärarmar, vet inte om detta kommer hålla, för den som byggde den förut som gjort. Vi ska hoppas iaf

blir m5 knutar och sviktstålsaxlar på det!
Motorutrymmet, så långt det är färdigt
Bränsletanken , e36 armatur som matar till catchtanken

Re: Bmw e30 m50b28Turbo
Posted: 20 Jan 2013, 15:11
by Pimplaren
Nice! snyggt när folk bygger om helt och hållet till m3, med c stolpe osv =)
Re: Bmw e30 m50b28Turbo
Posted: 20 Jan 2013, 20:42
by blidd
Pimplaren wrote:Nice! snyggt när folk bygger om helt och hållet till m3, med c stolpe osv =)

visst, har drömt om en m3 e30 länge

men inget man direkt köper utan direktörs lön

så ombyggd funkar för mig, köpte bilen färdig med m3plåt skärmar och bakruteramen

Re: Bmw e30 m50b28Turbo
Posted: 24 Jan 2013, 19:30
by blidd
Såhär blev Wg placeringen
Svetsade ihop fuelrail av orginal med an8 nipplor i ändarna samt 20x20 förstärkning så det inte skulle dra sig så mkt
Blir nog några 215/35 utspända i framänden för att kunna svänga

Re: Bmw e30 m50b28Turbo
Posted: 15 Feb 2013, 19:44
by blidd
Motorn dagsläget
Motorrummet
Bränsletanken fick tanklock samt avluftningsanslutningar isvetsade
Bränslerören i svetsade med TIG an-8 nipplor
Grenröret efter coating samt helhetsintryck, man önskar man skulle skruva något volvo 8ventilare då man spänner alla 24grenrörsbultar alltid
Motor i lyftningen
Lampor på stället samt löstagbara front balken

Kardanen
Större saker kvar att göra:
Bränslesystem
Allt el på hela bilen!!!!
4-Hjulsinställning
Svikstålsaxlar från PPF customlängd
Insprut :Nyaste megaskvätt troligtvis
Vag spolar
Inredningen
Tryckrör /avgasrör
Målning av diverse grejjer
Och sist av allt besiktningen

I finland då vi besiktar med m50 i e30 så är det 325'ans drivlina = 170hästar + 20% effektökning, vilket landar på 208hästar på halft kilo i ladd

samt att den skall besiktas med turbo.
Och då glömmer vi att egentligen behöver bilen ha ABS monterat eftersom det är efter -87'ans 325'a
Så kan hända den blir svår att få gatlaglig

man kan ju hoppas
Re: Bmw e30 m50b28Turbo
Posted: 15 Feb 2013, 19:57
by micke_
blidd wrote:
Och sist av allt besiktningen

I finland då vi besiktar med m50 i e30 så är det 325'ans drivlina = 170hästar + 20% effektökning, vilket landar på 208hästar på halft kilo i ladd

samt att den skall besiktas med turbo.
Och då glömmer vi att egentligen behöver bilen ha ABS monterat eftersom det är efter -87'ans 325'a
230hk med abs, 320is 192hk + 20%

Trafi (AKE) har nya direktiv och enligt dessa behövs abs först 1/88 istället för 9/86 som det varit förr, men detta lär inte hjälpa dig om detta är en äkta 325 då man inte får ta bort abs.
Re: Bmw e30 m50b28Turbo
Posted: 15 Feb 2013, 20:02
by blidd
micke_ wrote:blidd wrote:
Och sist av allt besiktningen

I finland då vi besiktar med m50 i e30 så är det 325'ans drivlina = 170hästar + 20% effektökning, vilket landar på 208hästar på halft kilo i ladd

samt att den skall besiktas med turbo.
Och då glömmer vi att egentligen behöver bilen ha ABS monterat eftersom det är efter -87'ans 325'a
230hk med abs, 320is 192hk + 20%

Trafi (AKE) har nya direktiv och enligt dessa behövs abs först 1/88 istället för 9/86 som det varit förr, men detta lär inte hjälpa dig om detta är en äkta 325 då man inte får ta bort abs.
Jasså 320is men var väll aldrig sålda i finland? men det har ingen skillnad gissar jag

om man får använda dom som referens

har ju större bromsar änn vad dom har orginal säkert .Japp den råkar vara 325 uttagen 23,10,1989

så ligger i pisset med ABS hursomhelst, samt att det står i papprena med, får börja med att göra tidsrelä och se om den går igenom. Var senast besiktad 2008

Re: Bmw e30 m50b28Turbo
Posted: 15 Feb 2013, 20:16
by micke_
blidd wrote:micke_ wrote:blidd wrote:
Och sist av allt besiktningen

I finland då vi besiktar med m50 i e30 så är det 325'ans drivlina = 170hästar + 20% effektökning, vilket landar på 208hästar på halft kilo i ladd

samt att den skall besiktas med turbo.
Och då glömmer vi att egentligen behöver bilen ha ABS monterat eftersom det är efter -87'ans 325'a
230hk med abs, 320is 192hk + 20%

Trafi (AKE) har nya direktiv och enligt dessa behövs abs först 1/88 istället för 9/86 som det varit förr, men detta lär inte hjälpa dig om detta är en äkta 325 då man inte får ta bort abs.
Jasså 320is men var väll aldrig sålda i finland? men det har ingen skillnad gissar jag

om man får använda dom som referens

har ju större bromsar änn vad dom har orginal säkert .Japp den råkar vara 325 uttagen 23,10,1989

så ligger i pisset med ABS hursomhelst, samt att det står i papprena med, får börja med att göra tidsrelä och se om den går igenom. Var senast besiktad 2008

Nej var aldrig sålda i finland men har ingen betydelse då det går med lite lappar från RealOEM/BMWFans för att bevisa att de motsvarar en vanlig 325i med ABS och m-tech/iS krängare. Så ifall du inte får den att gå igenom utan ABS så skulle jag iaf. besikta med 230hk.
Lycka till med projektet och besiktningen!
Re: Bmw e30 m50b28Turbo
Posted: 15 Feb 2013, 20:22
by blidd
micke_ wrote:
Nej var aldrig sålda i finland men har ingen betydelse då det går med lite lappar från RealOEM/BMWFans för att bevisa att de motsvarar en vanlig 325i med ABS och m-tech/iS krängare. Så ifall du inte får den att gå igenom utan ABS så skulle jag iaf. besikta med 230hk.
Lycka till med projektet och besiktningen!
Tackar! Hmm jag skall reda ut det, men först skall jag nog försöka ta ner effekten till under 208hästar och köra dit och spela dum

Märker dom ABS saknas samt massa annat är gjort på bilen så får jag se vad som händer

Re: Bmw e30 m50b28Turbo
Posted: 15 Feb 2013, 22:06
by jfrostdahl
blidd wrote:micke_ wrote:
Nej var aldrig sålda i finland men har ingen betydelse då det går med lite lappar från RealOEM/BMWFans för att bevisa att de motsvarar en vanlig 325i med ABS och m-tech/iS krängare. Så ifall du inte får den att gå igenom utan ABS så skulle jag iaf. besikta med 230hk.
Lycka till med projektet och besiktningen!
Tackar! Hmm jag skall reda ut det, men först skall jag nog försöka ta ner effekten till under 208hästar och köra dit och spela dum

Märker dom ABS saknas samt massa annat är gjort på bilen så får jag se vad som händer

Får no fixa så it e var na problem me abs åt de jag

Re: Bmw e30 m50b28Turbo
Posted: 15 Feb 2013, 22:54
by blidd
jfrostdahl wrote:blidd wrote:micke_ wrote:
Nej var aldrig sålda i finland men har ingen betydelse då det går med lite lappar från RealOEM/BMWFans för att bevisa att de motsvarar en vanlig 325i med ABS och m-tech/iS krängare. Så ifall du inte får den att gå igenom utan ABS så skulle jag iaf. besikta med 230hk.
Lycka till med projektet och besiktningen!
Tackar! Hmm jag skall reda ut det, men först skall jag nog försöka ta ner effekten till under 208hästar och köra dit och spela dum

Märker dom ABS saknas samt massa annat är gjort på bilen så får jag se vad som händer

Får no fixa så it e var na problem me abs åt de jag

Hehe vi ska si ho e blir
