Page 1 of 1

hållbarhet s38b38 block

Posted: 27 Jun 2011, 20:56
by dre racing@
tjena

har fått rasad min snikturbo s38
Image
Image
blev lite repor i sylindern också:
Image

så blocket måste ju borras, men hur blir hållbarheten? hur mycket borrar man? till 95mm?
jag skall forfarande ladda på med 2stk 19t 1,2-1,4 bar, max 700hk
kommer det att hålla? skall i med cooperring packning och arp bultar, köra bensin.

Re: hållbarhet s38b38 block

Posted: 28 Jun 2011, 04:48
by Bmw*Alex
med en s38a ligge du redan på gränsen vid 550-600 motorhästar. och sedan att du kör med 2 ganska små agg gör ju att du får ju tidigt ladd.
sänk laddet eller bygg smiddbotten.

mvh

Re: hållbarhet s38b38 block

Posted: 28 Jun 2011, 05:15
by Daniel86
Ja inte snikar man väl på en s38, på tok för dyr maskin för det..

Sen varför köra på bensin, just kolvproblemet verkar e85 fixa tycker ja vi har sett på m50 maskiner.

Re: hållbarhet s38b38 block

Posted: 28 Jun 2011, 06:37
by dre racing@
det skall inte snikas, blir smidda kolvar i motorn med lägre komp.
Jag har inte tro på e85 i en vardagsbil, som en ren banbil så skulle man åka på det, men jag tycket det sliter mycket på motorn, mer sylindertryck.

men frågan är: Kommer mitt block att hålla med 95mm borr och 700hk, maks 7000rpm. (smidda 8.5 kolvar, org stakar)

Re: hållbarhet s38b38 block

Posted: 28 Jun 2011, 07:08
by Casy
dre racing@ wrote:men jag tycket det sliter mycket på motorn, mer sylindertryck

Nu hänger jag inte med?

Re: hållbarhet s38b38 block

Posted: 28 Jun 2011, 07:44
by Bmw*Alex
Casy wrote:
dre racing@ wrote:men jag tycket det sliter mycket på motorn, mer sylindertryck

Nu hänger jag inte med?



du har högre cylindertryck med e85.

mvh

Re: hållbarhet s38b38 block

Posted: 28 Jun 2011, 08:07
by stoffe_turbo
Bestämms inte cylindertrycket av effekten man tar ut?

Kör 95.00 s38b38 ca 1000hk i motorn, funkar kanonbra så 700lär ju fungera. Kolla att blocket är helt innan du sätter ihop den bara. Vs körde med 3.8 block länge.

Blocken är allmänt kända att vara sämre än b35 och 3.6 m5 men handhavande tidigare tror jag är en viktig sak i det hela. Jag har rivit två st b35 som sett ut som skit, spruckna vid princip varje topplocksbulthål. har även hört talas om Alpina med spruckna block.

Kvaliten verkar vara väldigt ojämn på alla b35, 3.6 och 3.8. eller kanske motorerna som är kass är rejält smiskade kall eller kokade?

Börja att plana blocket och kontrollera sprickor vid frostpluggar och bulthål innan du borrar. mvh

Re: hållbarhet s38b38 block

Posted: 28 Jun 2011, 09:12
by HenrikF
Min gick med originalkolvar 425whp ett tag och hårt. Kolvarna såg mycket bra ut efteråt, inte en tendens till slitage. Men sen är 425whp inte vidare mkt heller kanske..

Re: hållbarhet s38b38 block

Posted: 28 Jun 2011, 10:51
by Bmw*Alex
stoffe_turbo wrote:Bestämms inte cylindertrycket av effekten man tar ut?

Kör 95.00 s38b38 ca 1000hk i motorn, funkar kanonbra så 700lär ju fungera. Kolla att blocket är helt innan du sätter ihop den bara. Vs körde med 3.8 block länge.

Blocken är allmänt kända att vara sämre än b35 och 3.6 m5 men handhavande tidigare tror jag är en viktig sak i det hela. Jag har rivit två st b35 som sett ut som skit, spruckna vid princip varje topplocksbulthål. har även hört talas om Alpina med spruckna block.

Kvaliten verkar vara väldigt ojämn på alla b35, 3.6 och 3.8. eller kanske motorerna som är kass är rejält smiskade kall eller kokade?

Börja att plana blocket och kontrollera sprickor vid frostpluggar och bulthål innan du borrar. mvh



jo men jämnför du 400 whp på 95 och 400 whp på e85 så har du högre tryck med e85.

mvh

Re: hållbarhet s38b38 block

Posted: 28 Jun 2011, 11:43
by erikjakan
Varför har man det?

Re: hållbarhet s38b38 block

Posted: 28 Jun 2011, 13:05
by dre racing@
takkar för et bra svar stoffe.
skal kolla blocket noga.

Re: hållbarhet s38b38 block

Posted: 28 Jun 2011, 15:16
by Joachim
erikjakan wrote:Varför har man det?


Det samma undrar jag på?

Re: hållbarhet s38b38 block

Posted: 28 Jun 2011, 15:50
by dre racing@
det hänger bland annat sammans med att etanol brinner lång sammare, och man har mycket etanol i sylindern på tdc som ökar trykket.
jag är inte helt inne på teorierna, men bygde min volvo b230 600hk 800nm på etanol, men fikk inte blockpackningen att hålla. provade mls först, sedan o-ring.
hadde jag stoppad i ringar så skulle det nog fungerad. men det blev mycket trykk, i allafall med mycket borr (96mm), men mindre borr blir det bättre.
jag hadde också maksvrid vid 4600rpm, nogot som häller inte är bra för att hålla trycket nere precis.
så nu kör jag den hellre på bensin, lägre effekt, men fortfarande maksvrid 750nm på 4600. och det håller....