Page 1 of 2
Bmw på släp blir skrot.
Posted: 24 Jun 2011, 15:32
by markus
Så har kan det gå om man lastar fel och inte tar det lugnt.
http://www.streetfire.net/video/car-tra ... _term=img2" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Bmw på släp blir skrot.
Posted: 24 Jun 2011, 15:38
by e30Tompa
Kan ju säga att det där man va som mest nervös över vid sthlm trafiken och rusningstrafik igår när jag hämtade min hehe
Re: Bmw på släp blir skrot.
Posted: 24 Jun 2011, 15:49
by markus
e30Tompa wrote:Kan ju säga att det där man va som mest nervös över vid sthlm trafiken och rusningstrafik igår när jag hämtade min hehe
Just det var påväg att hända mig mitt i stockholm för några år sedan men klarde mig som tur var.
Re: Bmw på släp blir skrot.
Posted: 24 Jun 2011, 18:54
by RWHP
De där hände oss på vägen hem från MotorNord förra året men som tur var så volta aldrig släpet utan vi snurra bara runt på E14 som tur va. Fick mig att aldrig vilja köra med trailer igen även fast jag bara åkte med.
Re: Bmw på släp blir skrot.
Posted: 24 Jun 2011, 20:04
by markus
Inte så svårt att motverka om det händer bara bromsa försiktigt och hålla ratten stenhårt i kör-riktningen. När man har lastat måste man alltid smyga upp i fart och känna om det börjar vingla lite då får man lasta om och oftast ger mer kul-tryck mindre vinglande. Det är iaf mina erfarenheter.
Re: Bmw på släp blir skrot.
Posted: 24 Jun 2011, 20:15
by Bmw*Alex
bromsa är det sista man ska göra de hoppas jag alla vet , den som säger något annat vet inte vad den pratar om. för man måste räta upp släppet vilken du inte gör om du bromsar för då trycks trailer mot bilen och den fortsätter att ställa.
mvh
Re: Bmw på släp blir skrot.
Posted: 24 Jun 2011, 20:57
by markus
Bmw*Alex wrote:bromsa är det sista man ska göra de hoppas jag alla vet , den som säger något annat vet inte vad den pratar om. för man måste räta upp släppet vilken du inte gör om du bromsar för då trycks trailer mot bilen och den fortsätter att ställa.
mvh
Fel. Man ska bromsa försiktigt precis som jag skrev då det är hastigheten som gör att pendeln fortsätter. Men man ska naturligtvis inte tvärnita.
Re: Bmw på släp blir skrot.
Posted: 24 Jun 2011, 21:02
by Murta
Det är skillnad på att bromsa och att bromsa..
Lite diffus fråga men du kan visst "bromsa" , men du kan även gasa för att räta ut släpet, men om du redan åker i 120ca (som jag då gjorde) och släpet börjar svaja så vill man bara inte gasa på.. been there done that, utan att vält.. Gjordes på vägen ner mot Gatebil, Mantorp nu i år, Både Rasmus (vit kadett med m50b25) och Erik Andersson (Audi S2) var med och såg hela förloppet..
Jag valde att få ner hastigheten istället för att accelerera för hastigheten var redan hög PGA en omkörning, annars körde vi runt 90.. Som tur var så gick allt utan problem och var inga problem, men pulsen var hög.. kan lova att det blev max 90 på vägen hem ;D
Det jag vill säga är precis som föregående talare säger, lägger du dig på bromsen, så viker sig släpet och det är fakta, MEN du kan "motorbromsa" ner hastigheten alt, smeka bromspedalen som jag gjorde. Och håll i ratten stumt, men första prio är att accelerera men är hastigheten hög, då väljer jag att få ner den..
:D
Re: Bmw på släp blir skrot.
Posted: 24 Jun 2011, 21:12
by markus
Murta wrote:Det är skillnad på att bromsa och att bromsa..
Lite diffus fråga men du kan visst "bromsa" , men du kan även gasa för att räta ut släpet, men om du redan åker i 120ca (som jag då gjorde) och släpet börjar svaja så vill man bara inte gasa på.. been there done that, utan att vält.. Gjordes på vägen ner mot Gatebil, Mantorp nu i år, Både Rasmus (vit kadett med m50b25) och Erik Andersson (Audi S2) var med och såg hela förloppet..
Jag valde att få ner hastigheten istället för att accelerera för hastigheten var redan hög PGA en omkörning, annars körde vi runt 90.. Som tur var så gick allt utan problem och var inga problem, men pulsen var hög.. kan lova att det blev max 90 på vägen hem ;D
Det jag vill säga är precis som föregående talare säger, lägger du dig på bromsen, så viker sig släpet och det är fakta, MEN du kan "motorbromsa" ner hastigheten alt, smeka bromspedalen som jag gjorde. Och håll i ratten stumt, men första prio är att accelerera men är hastigheten hög, då väljer jag att få ner den..
:D
Var typ så jag menade att man bara smeker pedalen och tar ned farten utan att påskutsbromsen hugger till. Jag skulle nog inte våga gasa i ett sånt läge om man inte rätar det så snurrar jag hällre i kanske 60-90 än 110-130.
Re: Bmw på släp blir skrot.
Posted: 24 Jun 2011, 22:48
by Niklas Sandström
Om du gasar blir det bara lugnt så länge det accelererar när det blir jämn fart så kommer det pendla ännu mer.
Rätt metod är att försiktigt minska hastigheten gasa aldrig.
Re: Bmw på släp blir skrot.
Posted: 25 Jun 2011, 14:01
by Strandholm
Niklas Sandström wrote:Om du gasar blir det bara lugnt så länge det accelererar när det blir jämn fart så kommer det pendla ännu mer.
Rätt metod är att försiktigt minska hastigheten gasa aldrig.
Varför ska det börja pendla igen efter att du rätat upp det?
Dom kan ha kört 10mil med den där bilen innan den började pendla och volta.
Gasa eller bromsa beror nog på situationen och hurpass tidigt eller sent man märker det.
Ska du bromsa dig ur situationen så lär du va tidig med att märka att det e något som är fel, har du däremot sinnessjuk vobbel redan så hade jag gasat alla gånger.
Det dom lär ut på yrkesskolan är att man skall gasa sig ur det.
Låg bakom en personbil med släp för ett par år sen på centralbron, vips så började han vobbla och 10sec senare låg det gamla brädor över hela centralbron. några som fick punktering på kuppen.
Re: Bmw på släp blir skrot.
Posted: 25 Jun 2011, 14:05
by Dawe_A
råkat ut för detta många gånger.. trailer med bil (e36a) fram och tillbaka till sthlm 2ggr + en audi s2 2 rundor på 30mil tur /retur.
Har alltid bromsat försiktigt när detta hänt, aldrig varit några problem.. Att gasa låter bara idiotiskt, vad händer när du accelererat klart??
Re: Bmw på släp blir skrot.
Posted: 25 Jun 2011, 14:07
by Strandholm
ja, att gasa är idiotiskt..
Men att gång på gång köra ett ekipage man får vobbel med.. det är genialiskt!
är du på riktigt?
Re: Bmw på släp blir skrot.
Posted: 25 Jun 2011, 14:32
by markus
Nu ska vi inte börja med påhopp vi kan bara konstatera att alla har sina egna metoder och man får göra som men känner funkar för en själv.
Bara alla kommer ihåg att det beror på dålig lastning eller dåligt körsätt om det börjar vobbla är dessa 2 saker bra så håller man sig på vägen.
Bmw på släp blir skrot.
Posted: 25 Jun 2011, 14:36
by Magnaten
Jag å polarna crashade en alldeles för tung boggievagn för många år sen när vi skulle åka upp till sälen.
Det var ganska spännande att sitta å baksätet när vagnen slog in bakdörren å skickade bilen över räcket
Det gick så jävla fort att man aldrig han reagera, men inget jag vill göra igen
Re: Bmw på släp blir skrot.
Posted: 25 Jun 2011, 18:50
by M3JONAS
Visst kan man acca ut ur vobblet men problemet brukar vara att man inte har speciellt mycket kraft i 100 blås när man har tungt släp efter.
Bromsa lätt känns då som ett tryggare altenativ.
Re: Bmw på släp blir skrot.
Posted: 25 Jun 2011, 20:54
by Spiidfriik
Har bara råkat ut för lätt wobbel några gånger och har aldrig ens tänkt tanken att bromsa. Full makaron så har det rätat ut sej (trots väldigt fjunig accelleration), sedan stanna och lasta om. Säkert värre om det hinner eskalera eller bara toksvajar på en gång.
Har för mej att jag läst att ca 70kg kultryck är lämpligt och har alltid efersträvat detta.
Googlade "kultryck":
Det kultryck vid vilket släpvagnen följer bäst efter bilen varierar mellan olika bilmodeller. Genomsnittsvärdet ligger dock erfarenhetsmässigt mellan 70 - 80 kg.