Page 1 of 2
Bmw 525 e34, första turbobygget
Posted: 16 Jun 2011, 20:04
by znyltarn
ÄNDRADE PLANER ! NY BIL NYA MÅL
Förra bygget blev en stor flopp! för lite angagemang och förlorade garaget. men nu är det nya tag!
BIL: 525 e34
Sommarens planer/setup:
M50B25 (icke vanos)
Coopering
Arp HD-bult till topp
Smidda stakar
orginal kolvar
Dubbla insugskammar
Fullkullagrad GTX3076R eller GTX3582R (oklart ännu)
dubbla 984 pumpar
Stor IC
VEMS styrsytem
laddtryckstyrning
bredbandslambda
Dump
wastegate
Zf låda
618 tryckplatta och 6-puckad sinterlamell
Är sjukt taggad! Bilder kommer inom kort!
Ge gärna tips och Idéer om ni har!
Bilder kommer snart !
Over and out!
Re: Bmw 325 e36, första turbobygget
Posted: 16 Jun 2011, 21:42
by Dawe_A
roligt
!!
Men varför inte en coperring packning och e85 ? MLS packningar har ju folk haft problem med, oljud och dylikt.
Re: Bmw 325 e36, första turbobygget
Posted: 17 Jun 2011, 17:18
by znyltarn
Dawe_A wrote:roligt
!!
Men varför inte en coperring packning och e85 ? MLS packningar har ju folk haft problem med, oljud och dylikt.
Okej, som sagt så har jag inte världens bästa kunskap! men tackar för tipset och tar ditt råd !
dock kommer jag köra på 98 oktan i sommar, har hört att wallbro pumpen ska vara dålig för etanol och min budget tillåter inte ett annat soppa system just nu. Det får komma i höst !
// znyltarn
Re: Bmw 325 e36, första turbobygget
Posted: 17 Jun 2011, 17:51
by znyltarn
znyltarn wrote:Dawe_A wrote:roligt
!!
Men varför inte en coperring packning och e85 ? MLS packningar har ju folk haft problem med, oljud och dylikt.
Okej, som sagt så har jag inte världens bästa kunskap! men tackar för tipset och tar ditt råd !
dock kommer jag köra på 98 oktan i sommar, har hört att wallbro pumpen ska vara dålig för etanol och min budget tillåter inte ett annat soppa system just nu. Det får komma i höst !
// znyltarn
Var inne på PPF's webbsida och kollade, såg att coopering endast var i orginal tjocklek. Hur mycket kan man ladda utan att det skiter sig utan att t.ex. svarva kolvarna för kompsänkning ? kommer det funka endå till mitt endamål ?
Re: Bmw 325 e36, första turbobygget
Posted: 17 Jun 2011, 19:58
by znyltarn
Här kommer lite bilder på diverse prylar! dock har dom glömt att skicka t3 twinentry flänsen.. men den lär väl komma nästa vecka eller något !
Re: Bmw 325 e36, första turbobygget
Posted: 17 Jun 2011, 21:30
by P.Herrdahl
znyltarn wrote:Hur mycket kan man ladda utan att det skiter sig utan att t.ex. svarva kolvarna för kompsänkning ? kommer det funka endå till mitt endamål ?
Högst individuellt det där, skulle inte lagt mig över cirkus 0,8 (extremt uppskattad siffra), dock helt beroende om du kan/har ekonomi att exprimentera lite (spelar inte så stor roll om du skottar 1 motor).
Jag skulle köpt Cooperring om jag hade tänkt att växa i bilen och fortsätta montera värre prylar allteftersom och givetvis om ekonomin tillåter.
Kör på 98oktan sålänge, 465cc på sprit är inte i närheten av ditt effekt mål.
Re: Bmw 325 e36, första turbobygget
Posted: 17 Jun 2011, 21:41
by znyltarn
P.Herrdahl wrote:znyltarn wrote:Hur mycket kan man ladda utan att det skiter sig utan att t.ex. svarva kolvarna för kompsänkning ? kommer det funka endå till mitt endamål ?
Högst individuellt det där, skulle inte lagt mig över cirkus 0,8 (extremt uppskattad siffra), dock helt beroende om du kan/har ekonomi att exprimentera lite (spelar inte så stor roll om du skottar 1 motor).
Jag skulle köpt Cooperring om jag hade tänkt att växa i bilen och fortsätta montera värre prylar allteftersom och givetvis om ekonomin tillåter.
Kör på 98oktan sålänge, 465cc på sprit är inte i närheten av ditt effekt mål.
Okej, ekonomin tillåter ju tyvärr inte ett haveri i sommar! så funtar på att kanske köra MLS 3.5 mm så länge endå ? och sen köpa cooperring i höst då jag är rädd att 0.8 bar inte räcker till 400 hk ? Nu ska jag inte säga att det är så då jag inte är så kunnig.
Nej det var det jag förstod! Får bli soppa i sommar, sen uppgraderingar till hösten/vintern då den ska få stå i garage !
Tack för goda råd! // znyltarn
Re: Bmw 325 e36, första turbobygget
Posted: 17 Jun 2011, 21:48
by P.Herrdahl
znyltarn wrote:P.Herrdahl wrote:znyltarn wrote:Hur mycket kan man ladda utan att det skiter sig utan att t.ex. svarva kolvarna för kompsänkning ? kommer det funka endå till mitt endamål ?
Högst individuellt det där, skulle inte lagt mig över cirkus 0,8 (extremt uppskattad siffra), dock helt beroende om du kan/har ekonomi att exprimentera lite (spelar inte så stor roll om du skottar 1 motor).
Jag skulle köpt Cooperring om jag hade tänkt att växa i bilen och fortsätta montera värre prylar allteftersom och givetvis om ekonomin tillåter.
Kör på 98oktan sålänge, 465cc på sprit är inte i närheten av ditt effekt mål.
Okej, ekonomin tillåter ju tyvärr inte ett haveri i sommar! så funtar på att kanske köra MLS 3.5 mm så länge endå ? och sen köpa cooperring i höst då jag är rädd att 0.8 bar inte räcker till 400 hk ? Nu ska jag inte säga att det är så då jag inte är så kunnig.
Nej det var det jag förstod! Får bli soppa i sommar, sen uppgraderingar till hösten/vintern då den ska få stå i garage !
Tack för goda råd! // znyltarn
Räknar du 400 motorhästar eller drivhjulshästar? Drivhjulshästar är tyvärr bara att glömma med en ansträngd budget. Sen undrar jag, är det så viktigt med ett effektmål vid första busbygget?, bygg, ha kul, få erfarenhet och bygg värre nästa säsong! Stirra inte dig blind på att du _MÅSTE_ ha 400hästar till sommaren, montera ihop maskin med allt och lägg dig på säg 0,8 bar. Jag lovar, den kommer gå bättre än vad du tror!
My 5 cents, välkommen till PPF föresten!
Re: Bmw 325 e36, första turbobygget
Posted: 17 Jun 2011, 22:19
by znyltarn
Räknar du 400 motorhästar eller drivhjulshästar? Drivhjulshästar är tyvärr bara att glömma med en ansträngd budget. Sen undrar jag, är det så viktigt med ett effektmål vid första busbygget?, bygg, ha kul, få erfarenhet och bygg värre nästa säsong! Stirra inte dig blind på att du _MÅSTE_ ha 400hästar till sommaren, montera ihop maskin med allt och lägg dig på säg 0,8 bar. Jag lovar, den kommer gå bättre än vad du tror!
My 5 cents, välkommen till PPF föresten!
Räknar motorhästar! Visst är det lite viktigt endå, utan mål har man ju inget att sträva efter
men sen kommer ju budgeten.... Om det är möjligt eller ej med 400 motorhästar vet jag inte
men det är det jag strävar efter! Jo det kan jag tänka mig att den kommer göra! fick åka en kompis e30 turbo med 358 hk i motorn här om dan, tyckte den var brutal som in åt ***
Jo får väl göra det! har väl baserat motorspecen lite på Fernis motorspec på hans gamla e21a. Så får hoppas att man blir nöjd! vilket jag tror xD
Tack så mycket för välkomnandet !
// znyltarn
Re: Bmw 325 e36, första turbobygget
Posted: 21 Jun 2011, 22:07
by znyltarn
Har idag fixat lite godis! en 618 tryckplatta, 6 puckad sinter och m20 svänghjul. Grejjerna ska skickas imorgon så har dom förhoppningsvis ganska snart framöver! Pumpen från PPF som jag beställde har fortfarande inte kommit ? gått nästan 7 dagar nu.. men men den kommer väl den med snart !
Slänger upp lite bilder på grejjerna när jag får dom!
// znyltarn
Re: Bmw 325 e36, första turbobygget
Posted: 01 Aug 2011, 22:03
by znyltarn
Mycket har hänt på senaste tiden, mycket nytt inköpt! Slänger upp lite bilder imorgon.
Bilen är även till salu eller bytes mot e34 525 utan vanos.
Over and out!
Re: Bmw 325 e36, första turbobygget
Posted: 04 Aug 2011, 00:10
by Evinrude
Cooperring och 98 oktan kan bli knepigt.
Jag har 2,5mm MLS i min och kör på 98 och det är lite för högkompat. Har för mig vi fick backa tändningen 6-7 grader för att undvika spikningar. Dock gav den ändå 291whp@0,8 bar och 351whp@1,1 bar med 4wd så det blev hyfsat ändå.
Men ska du köra på bensin är det kompsäkning eller väldigt backad tändning som gäller.
Ang ditt pm så är det bara att slänga på icke-vanostoppen, sätta insugskammen på avgassidan och sätta dit en insugskam från en vanos på insugssidan. Sedan tar du kedjedreven från en vanos och såklart vanosenheten.
Ska du köra wasted spark är det bara att plugga hålet för kamgivaren, annars får du hitta en annan o-ring då vanosgivaren är lite tjockare.
Avgaskammen kan du ställa lite mer aggressivt, men insugskammen måste ställas "rakt".
Jag drog en tankevurpa och ställde den lite aggressivare som man gör med dubbla insugskammar, vilket slamrade fint när vanosen aktiverades så att kolvar och ventiler möttes lite.
Re: Bmw 325 e36, första turbobygget
Posted: 04 Aug 2011, 12:48
by erikjakan
Kör helt orörd maskin istället för att lägga massa på en halvdan....
400whp orört är oftast inga större problem...
MVH Erik
Re: Bmw 325 e36, första turbobygget
Posted: 05 Aug 2011, 22:26
by znyltarn
erikjakan wrote:Kör helt orörd maskin istället för att lägga massa på en halvdan....
400whp orört är oftast inga större problem...
MVH Erik
Kommer att göra det om det ska bli något åka i år!
Kommer bygga smidd under vintern istället.
Vet du om man kan dra ARP bultarna till toppen flera gånger? eller ska man helst köpa nya varje gång ?
Re: Bmw 325 e36, första turbobygget
Posted: 06 Aug 2011, 04:57
by rockker
znyltarn wrote:
Vet du om man kan dra ARP bultarna till toppen flera gånger? eller ska man helst köpa nya varje gång ?
// Christian
Arp bultar kan du återanvända flera gånger om.
Re: Bmw 325 e36, första turbobygget
Posted: 06 Aug 2011, 08:41
by znyltarn
rockker wrote:znyltarn wrote:
Vet du om man kan dra ARP bultarna till toppen flera gånger? eller ska man helst köpa nya varje gång ?
// Christian
Arp bultar kan du återanvända flera gånger om.
Okej, tack för snabbt svar!
Mvh
Re: Bmw 325 e36, första turbobygget
Posted: 06 Aug 2011, 21:29
by erikjakan
OM man inte sträcker dem för mkt första gången man drar dem. Otroligt lätta att dra av...
MVH Erik