M20 lever sitt eget liv
Posted: 15 Jun 2011, 19:06
Har hållt på länge med att försöka få min M20 att gå som den "borde". Men nu börjar jag tamefan bli helt galen...
Nyrenoverad M20B25 med lättat svänghjul. Original kam. Bra komp på samtliga cyllar.
Nya stift, nya oljor osv osv.
Sympton:
Missar (puffar) på tomgång.
Tvekar /kväver sig vid snabbt pådrag.
Pendlande varvtal vid konstant gas ( handlar om 500+- )
Varvräknaren hoppar och visar helt fel varvtal ( kopplat extern räknare som visar åt helvette fel också ).
Konstigheter:
Händer inte ett skit när jag drar ur tomgångsmotorn, men ibland när jag sätter tillbaka kontakten så dör motorn eller så tokvarvar den. Spänningen är felaktig mellan 2 stift vid mätning.
Motorn får ingen märkvärd förändrad gång när jag drar ur Lambdasonden, dock så misständer han kraftigare vid pådrag urkopplad. Lambdasonden är helt ny och ger rätt värden.
Saker som jag testat/bytt:
Tomgångsmotor ( 3 st )
Tömt 3 flaskor med startgas, reagerar inte alls så inga läckage.
LMM 3 st. Den dör ganska fort när jag rycker ur kontakten så den funkar, klaffen kontrollerad också.
Mätt spridare, ok värden.
Mätt throttlegivaren, ok värden
Mätt tändspolen, ok värden.
Bytt rotor
Putsat fördelarlock ( inte bästa skicket men inte slut )
Provat byta tändkablar
Kontrollerat kolfilter och backventil.
Uppmätt vevaxelgivare ( Okej )
Uppmätt tempgivare ( Okej )
Uppmätt motstånd till jord från batteri, inget att anmärka på.
Annat värt att veta:
Generatorn laddar bara 13volt
Kupefläkten har totalt lagt av ( fungerade förut )
Alla mätare i instrumenthuset "hoppar till" ibland.
Tomgång enligt extern= 1300
Tomgång enligt instrumenthus: 1000
Uppskattad med "magkänslan": 750
När jag kopplar bort backventilen till kolfiltret och låter det vara helt öppet så svarar motorn på gas direkt utan att tveka, men går i övrigt runk.
Typ det jag kan komma är:
Tändspolen är slut
Defekt styrbox alternativt chippad med backad tändning?
För dåligt med spänning?
Blev massa text nu men jag är fan less på skiten, hoppas någon kan hjälpa mig.
Nyrenoverad M20B25 med lättat svänghjul. Original kam. Bra komp på samtliga cyllar.
Nya stift, nya oljor osv osv.
Sympton:
Missar (puffar) på tomgång.
Tvekar /kväver sig vid snabbt pådrag.
Pendlande varvtal vid konstant gas ( handlar om 500+- )
Varvräknaren hoppar och visar helt fel varvtal ( kopplat extern räknare som visar åt helvette fel också ).
Konstigheter:
Händer inte ett skit när jag drar ur tomgångsmotorn, men ibland när jag sätter tillbaka kontakten så dör motorn eller så tokvarvar den. Spänningen är felaktig mellan 2 stift vid mätning.
Motorn får ingen märkvärd förändrad gång när jag drar ur Lambdasonden, dock så misständer han kraftigare vid pådrag urkopplad. Lambdasonden är helt ny och ger rätt värden.
Saker som jag testat/bytt:
Tomgångsmotor ( 3 st )
Tömt 3 flaskor med startgas, reagerar inte alls så inga läckage.
LMM 3 st. Den dör ganska fort när jag rycker ur kontakten så den funkar, klaffen kontrollerad också.
Mätt spridare, ok värden.
Mätt throttlegivaren, ok värden
Mätt tändspolen, ok värden.
Bytt rotor
Putsat fördelarlock ( inte bästa skicket men inte slut )
Provat byta tändkablar
Kontrollerat kolfilter och backventil.
Uppmätt vevaxelgivare ( Okej )
Uppmätt tempgivare ( Okej )
Uppmätt motstånd till jord från batteri, inget att anmärka på.
Annat värt att veta:
Generatorn laddar bara 13volt
Kupefläkten har totalt lagt av ( fungerade förut )
Alla mätare i instrumenthuset "hoppar till" ibland.
Tomgång enligt extern= 1300
Tomgång enligt instrumenthus: 1000
Uppskattad med "magkänslan": 750
När jag kopplar bort backventilen till kolfiltret och låter det vara helt öppet så svarar motorn på gas direkt utan att tveka, men går i övrigt runk.
Typ det jag kan komma är:
Tändspolen är slut
Defekt styrbox alternativt chippad med backad tändning?
För dåligt med spänning?
Blev massa text nu men jag är fan less på skiten, hoppas någon kan hjälpa mig.