Page 1 of 2

Val av turbo för E30 325?

Posted: 20 Oct 2006, 12:41
by Viper89
Har tänkt mig 450 någorlunda driftsäkra hästar när det är klart. Vad rekomenderar ni för turbo?

Vill inte ligga på gräsen till att det kan rasa så fort man gasar ur bilen utan det ska finnas lite mariginal.

Tipsa gärna om övriga delar som kan behövas. Har inte köpt bilen än men tänkte börja inhandla delar till bygget så slipper man bli utfattig när man ska börja bygga på bilen.

Tack på förhand!


Mvh Jocke

Posted: 20 Oct 2006, 20:21
by Nisse Järnet
Vill du ha lastbilsturbo eller raceturbo?
Lastbilsagg är väl GT37 och HX40 dom vanligaste. Raceagg har PPFarna bäst koll på :)

Posted: 20 Oct 2006, 20:25
by Viper89
Tror ni denna funkar? http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... cts_id=443


Förresten, vad är skillnaden mellan lastbilsturbo och race turbo? Om jag inte är helt ute och cyklar så handlar det väl lite om spool up'en?

Posted: 20 Oct 2006, 20:36
by Bmwandreas
En sån behövs inte på 325.
Sc serien har fullt tillräcklig spoolup.

Posted: 20 Oct 2006, 20:42
by Viper89
Bmwandreas wrote:En sån behövs inte på 325.
Sc serien har fullt tillräcklig spoolup.


Vad är bättre/sämre om valet står mellan?

550-600 hästars agget i SC serien och den jag länkade till ovan

Posted: 20 Oct 2006, 21:27
by Bmwandreas
Gt30R klarar ca 480hk och har mycket bra respons. Problemet är att den har ingen garanti och går inte att laga.

En SC61 med 0.63 avgahus har bra respons på en 2.5lit 6:a och har garanti samt går att renovera om den nu skulle gå sönder. Samt att den är billigare.

Posted: 20 Oct 2006, 21:34
by Viper89
Bmwandreas wrote:Gt30R klarar ca 480hk och har mycket bra respons. Problemet är att den har ingen garanti och går inte att laga.

En SC61 med 0.63 avgahus har bra respons på en 2.5lit 6:a och har garanti samt går att renovera om den nu skulle gå sönder. Samt att den är billigare.


Får se hur jag gör, men stort tack för att du gav mig lite kött på benen!

Posted: 20 Oct 2006, 21:58
by _Kalle_
Lite OT men ska du ha 450 driftsäkra hästar så bör du ju köpa smidda kolvar åtminstone.

Posted: 20 Oct 2006, 22:07
by Viper89
_Kalle_ wrote:Lite OT men ska du ha 450 driftsäkra hästar så bör du ju köpa smidda kolvar åtminstone.


Och stakar, jo jag vet :)

Posted: 20 Oct 2006, 23:15
by Nisse Järnet
M50 stakarna räcker väl? Eller? :)

Posted: 21 Oct 2006, 02:45
by JimmyA
jag kan starkt rekomendera en sc61 på 325an, grym repsons som fan!

Posted: 21 Oct 2006, 19:09
by Viper89
Nisse Järnet, lika bra att byta både stakarna på samma gång tycker jag, visst det kostar pengar men i alla fall :)

JimmyA, Låter lovande! Visst kör du Pierre's(?) gamla va?

Posted: 22 Oct 2006, 01:42
by JimmyA
Viper89 wrote:Nisse Järnet, lika bra att byta både stakarna på samma gång tycker jag, visst det kostar pengar men i alla fall :)

JimmyA, Låter lovande! Visst kör du Pierre's(?) gamla va?


ja det stämmer bra, om du har åkt i den vet du att det är grym respons, om inte så får du en åktur i vår!

Posted: 22 Oct 2006, 08:10
by Viper89
JimmyA wrote:
Viper89 wrote:Nisse Järnet, lika bra att byta både stakarna på samma gång tycker jag, visst det kostar pengar men i alla fall :)

JimmyA, Låter lovande! Visst kör du Pierre's(?) gamla va?


ja det stämmer bra, om du har åkt i den vet du att det är grym respons, om inte så får du en åktur i vår!


Har tyvärr inte åkt i den tidigare, skulle vara kul att åka med en sväng. Har faktiskt aldrig ens åkt i en E30 Turbo, haha.

Posted: 25 Oct 2006, 08:27
by Lauge
Fan vad skoj då får jag en till bmw turbo polare i stan att sladda med i sommar :D

Posted: 25 Oct 2006, 09:42
by Viper89
Lauge wrote:Fan vad skoj då får jag en till bmw turbo polare i stan att sladda med i sommar :D
Lita på det!

Posted: 05 Nov 2006, 17:15
by makkan_nykvarn
ja som då oxå har en likdan kärra som han funderade på runt maxefekt 400hk o som ha säger inte riskera att den rasar.. vilken är då bäst? SC50 lr SC44? tänkte börja bygga min första egna bil över huvud taget o desutom me en turbo på köpet :)