Page 1 of 1

Angående trimning e30, m50 eller m20? Mål:400 hk

Posted: 13 Jun 2011, 00:03
by zadda
Hejsan! Jag är ägare av en Bmw 325 e30 som har rullat 16.000 mil och bilen är nästan helt original just nu.

Jag kommer till denna vinter att överladda. Har sökt runt lite på forumet men finner inte riktigt det jag vill veta.

Vad tycker ni att jag skall satsa på, befintlig m20 motor eller hissa ner en m50? Mitt mål är 400 driftsäkra hk och har väl budget på 50.000:-, kommer det räcka?

Vad krävs då för att uppnå 400 hk på båda motorerna? Finns det några bra färdiga recept på vad som behöver göras mer exakt? Skall man byta sprut, vad ska man köra för turbo/spridare/tändning, behöver man preppa låda/bakaxel? osv osv..


Mycket frågor blev det, hoppas ni orkar svara.

Mvh /Victor

Re: Angående trimning e30, m50 eller m20? Mål:400 hk

Posted: 13 Jun 2011, 02:30
by Frode G
Se her du: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... f=1&t=1003" onclick="window.open(this.href);return false;

Men hvis du velger en M50 motor så slipper du vippearmer i motoren, og det er jo et stort pluss.
Datasprut er også et must, det er flere som har plukket ut 400++ ut av standard M50. Men det er jo i prinsipet på låndt tid.
Så hvis du skal ha en litt mere holdbar motor så er det smidd innmat som gjelder.

Mvh
Frode G

Re: Angående trimning e30, m50 eller m20? Mål:400 hk

Posted: 13 Jun 2011, 08:22
by FCUK
Kör m50. Då kan du få ut 400whp med den budgeten. Använd sökfunktionen. Finns hur mycket information som helst!

Re: Angående trimning e30, m50 eller m20? Mål:400 hk

Posted: 13 Jun 2011, 20:22
by dka525
men har du 50lax att lägga på en motor. varför inte köpa en s50b30 och överladda. inköp 30k? 20k på kring utr 0,5bar borde bli bra med snyt. med ett sprut och hållbart

Re: Angående trimning e30, m50 eller m20? Mål:400 hk

Posted: 13 Jun 2011, 20:54
by ploNe30
Nej du ska absolut inte köra någon S motor med den budgeten. M50 så är du hemma ;)
Tänk på att kan du inte koppla in sprutet sj så kostar det en slant sen ska ju bilen mappas, där ryker pengar.

/Robin

Re: Angående trimning e30, m50 eller m20? Mål:400 hk

Posted: 14 Jun 2011, 05:28
by Holm
dka525 wrote:men har du 50lax att lägga på en motor. varför inte köpa en s50b30 och överladda. inköp 30k? 20k på kring utr 0,5bar borde bli bra med snyt. med ett sprut och hållbart
Måste bara fråga hur du räknade här?
20.000 för kringutrustning?
Turbo, grenrör, intercooler, bränslesystem, avgas, sprut plus alla småprylar lär nog gå på betydligt mer...

M50 motorn gillar jag bättre, men det är ju lite pyssel att få ner den i en e30.
Många åker ju med bra fungerande m20 motorer, mindre runtomkringjobb om man satsar på den...

Re: Angående trimning e30, m50 eller m20? Mål:400 hk

Posted: 14 Jun 2011, 13:41
by Snekast
Behåll din M20 och be grabbarna på PPF plocka fram ett kitt åt dig för den budgeten!

Re: Angående trimning e30, m50 eller m20? Mål:400 hk

Posted: 15 Jun 2011, 10:33
by Snekast
zadda:
Behöver du hjälp med något är PPF stället du ska vända dig till.
De ställer upp i ur och skur samt fixar bra priser och villkor ifall allt går i stöpet.
Ett tips till dig är att glida runt lite i projektdelen. Framförallt på förstasidorna i trådarna där folk oftast spec'ar sin setup.
Både M20 motorerna samt M50 har potential för 400+whp oöppnad. Använder du din befintliga motor har du ju en del extra kulor att leka med dock.
Bolla lite idéer med bmwandreas eller bäckis över PM så ska du se de blir fart snarast.
Du lär inte bli besviken.

/Snekast

Re: Angående trimning e30, m50 eller m20? Mål:400 hk

Posted: 15 Jun 2011, 21:01
by peppe
Alla motorerna du nämner klarar 400hk, driftsäkert, om man inte gör något allvarligt fel då man skruvar, mappar eller kör.

Mvh