Page 1 of 3
Kylsystem m50 med kyl utan expansionskärl
Posted: 08 Jun 2011, 09:08
by Thörn
Kan man sätta expansionskärlet enl, skissen.
Eller blir det inget flöde på det viset?
Slangen till externt expansonskärl går tidigare till vänster nedre anslutning på orginalkylaren (längst ner i inbyggda expansionskäärlet)
Re: Kylsystem m50 med kyl utan expansionskärl
Posted: 08 Jun 2011, 11:27
by tykoo
Så har jag kopplat på min. Jag har även en liten avluftning på kärlet som är ihopkopplat med avluftningen på kylaren. Kärlet sitter som högsta pugnt och det är superenkelt att lufta systemet. Behöver bara fylla på i princip.
Re: Kylsystem m50 med kyl utan expansionskärl
Posted: 08 Jun 2011, 11:46
by Thörn
kanoners
e36 M3 verkar ha så
Re: Kylsystem m50 med kyl utan expansionskärl
Posted: 12 Jun 2011, 20:27
by Peter_1982
För att stämma in i kören, så har jag kopplat på flera M50-motorer och det har fungerat kalas. Även mycket enklare att lufta, nån motor blev till o med självluftande, bara fylla tills det var fullt o tuta o köra.
Re: Kylsystem m50 med kyl utan expansionskärl
Posted: 13 Jun 2011, 05:45
by TreLingon
Så man kan koppla detta om man tex har en griffinkylare ?
Finns det något expansionskärl med en liten avluftningsnippel på som man kan använda till detta ? ?
Med tanke på att det finns en liten anslutning på griffin kylare.. Var så jag tänkte !
Re: Kylsystem m50 med kyl utan expansionskärl
Posted: 17 Jun 2011, 15:10
by MarcoE36
Jag köpte Realcars Vatten Självluftande Catch och använder den som en vanlig istället =) Använder den rätt(Som man ska använda den med en mellan catch) senare när jag har tid och inte är så k*t på att få ihop bilen :> Tack för hjälpen trelingon =)
Man får iof göra om en nippel till samma storlek som slangen eller nåt i den stilen :/ dom är ju inte mer än runt 10mm...
Re: Kylsystem m50 med kyl utan expansionskärl
Posted: 17 Jun 2011, 15:40
by TreLingon
MarcoE36 wrote:Jag köpte Realcars Vatten Självluftande Catch och använder den som en vanlig istället =) Använder den rätt(Som man ska använda den med en mellan catch) senare när jag har tid och inte är så k*t på att få ihop bilen :> Tack för hjälpen trelingon =)
Man får iof göra om en nippel till samma storlek som slangen eller nåt i den stilen :/ dom är ju inte mer än runt 10mm...
Var så lite så
Re: Kylsystem m50 med kyl utan expansionskärl
Posted: 17 Jun 2011, 18:40
by Pacman
TreLingon wrote:Så man kan koppla detta om man tex har en griffinkylare ?
Finns det något expansionskärl med en liten avluftningsnippel på som man kan använda till detta ? ?
Med tanke på att det finns en liten anslutning på griffin kylare.. Var så jag tänkte !
Öppna huven på valfri Volvo så har du Facit för ett kylsystem! De ser ut så.
De bara fyller man på med vatten, låter det klucka i några sekunder och fyller på igen tills det är fullt. På med locket. Klart!
Min 540 E39 som börjat ta lite vatten nu (nån bensinvärmarhistoria inuti vänster framskärm som jag inte orkar leta upp som läcker) är ju ett mindre helvete att lufta i jämförelse. Samma sak alla E30 och E34 med sexor som polaren pillat med. Ställa bilen i en backe och stå med motorn igång och skit.
Såna dära Griffinkylare verkar vettiga. Tittade lite på Österlunds när han var nere på Bivaröd och tävlade för några veckor sen. Rejäl kylare det där.
Säljer PPF sådana, och vad går en sån lös på?
Re: Kylsystem m50 med kyl utan expansionskärl
Posted: 18 Jun 2011, 07:14
by TreLingon
Pacman wrote:TreLingon wrote:Så man kan koppla detta om man tex har en griffinkylare ?
Finns det något expansionskärl med en liten avluftningsnippel på som man kan använda till detta ? ?
Med tanke på att det finns en liten anslutning på griffin kylare.. Var så jag tänkte !
Öppna huven på valfri Volvo så har du Facit för ett kylsystem! De ser ut så.
De bara fyller man på med vatten, låter det klucka i några sekunder och fyller på igen tills det är fullt. På med locket. Klart!
Min 540 E39 som börjat ta lite vatten nu (nån bensinvärmarhistoria inuti vänster framskärm som jag inte orkar leta upp som läcker) är ju ett mindre helvete att lufta i jämförelse. Samma sak alla E30 och E34 med sexor som polaren pillat med. Ställa bilen i en backe och stå med motorn igång och skit.
Såna dära Griffinkylare verkar vettiga. Tittade lite på Österlunds när han var nere på Bivaröd och tävlade för några veckor sen. Rejäl kylare det där.
Säljer PPF sådana, och vad går en sån lös på?
3000kr ! Rätt billigt medtankte på att oftast en Bmw orginal kylare går på 3500kr uppåt.
Re: Kylsystem m50 med kyl utan expansionskärl
Posted: 18 Jun 2011, 09:12
by MarcoE36
Nu har jag kopplat så som beskrivs här samt att jag har slang från toppen på kylet till toppen på expansionskärlet men hur gör man med kylar lock, har nu ett PPF avluftar lock på Kylet med fjäder motstånd men inget på expansionskärl ska jag köra ett vanigt lock utan motstånd där eller ska jag köra ett likadant som på kylet eller tvärtom inget motstånd på kylet och motstånd på expansionskärlet??? blir lite förvirrad hur jag ska göra nu när den stora slangen från värmepaketet nu kommer in i botten på expansionskärlet...
/Mvh
Re: Kylsystem m50 med kyl utan expansionskärl
Posted: 04 Jul 2011, 21:05
by MarcoE36
fresten någon som vet vart man kan få tag på kylar lock utan fjäder motstånd?
Re: Kylsystem m50 med kyl utan expansionskärl
Posted: 04 Jul 2011, 21:39
by Andy_b
jens lär väll ha ett i garaget??
klipp bort fjädern
Re: Kylsystem m50 med kyl utan expansionskärl
Posted: 04 Jul 2011, 22:21
by MarcoE36
mm typ :p men anders va säger du om min fråga där???
Re: Kylsystem m50 med kyl utan expansionskärl
Posted: 05 Jul 2011, 05:46
by Pacman
På bilar med cirkulerande expansionskärl har man inget lock alls på kylaren.
Re: Kylsystem m50 med kyl utan expansionskärl
Posted: 05 Jul 2011, 09:07
by Andy_b
jag hade satt ett lock utan nått i kylaren
så det är fritt flöde där
Re: Kylsystem m50 med kyl utan expansionskärl
Posted: 05 Jul 2011, 21:31
by MarcoE36
okej men du menar alltså 1lock utan fjäderbelastning till kylaren och ett likadant till catchen? :/
LÅNAR DIN BILD LITE!!!! - Såhär kör jag nu?!"
Re: Kylsystem m50 med kyl utan expansionskärl
Posted: 05 Jul 2011, 22:06
by Andy_b
bäst hade vart att lägga igen locket i kylaren och svetsat fast ny nippel där och kört det locket du har MED fjäder i expantionen
men annars behåller du locket i kylet fast kör utan fjäder i det samt kör ett lock med fjäder i expantion