m30b35 + b28 svänghjul + 765 tryckplatta. Problem

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Mr EmCom
Posts: 1326
Joined: 11 Jun 2008, 12:27
Location: Örebro
Contact:

m30b35 + b28 svänghjul + 765 tryckplatta. Problem

Post by Mr EmCom »

Tjenare, bilen skulle startas idag och det som jag dragit längst på var att lufta slavcylindern, visste att det brukar jävlas, men efter ca 2 timmas försök med vanlig pumpluftning och med mekonomens vaccum-moj och med oljekanna med bromsvätska och trycka upp luften, gick jag bet.

Kom då på att jag bytt svänghjul till m30b28ans och det är ju lite smalare än b35ans. Kan det vara pinnen som nu är för kort? Kopplingen tar bara längs ner på pedalen och den är inte alls specielt hård. Känns typ som den är full med luft fortfarande men jag tvivlar på att det är det.

Är det någon som med säkerhet vet hur mycket man behöver förlänga pinnen för att få det att lira med 765 tryckplatta orginal lamell, smalt svänghjul och 260 låda?
David Levin
0736807188
Örebro

e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
User avatar
BusE
Posts: 1261
Joined: 28 Sep 2006, 20:02
Location: Eskilstuna

Re: m30b35 + b28 svänghjul + 765 tryckplatta. Problem

Post by BusE »

Jag hade samma problem när jag monterade mitt första gången, problemet är att man ska ha ett utträmpningslager från nån bmw 633 eller den ska ialf vara 30mm från lager ytan till den ytan som ligger mot hävarmen.

jag hade redan köpt nytt orginal lager och den är 25mm så jag svetsade dit 5mm klackar på den så det vart 30mm, har även en 2mm bricka bakom själva plats pinnen som är på motsatt sida till hävarmen, själva pinnen på slavcylindern har jag inte förlängt.

bilder:

Orginal m535 uttrampningslager 25mm
Image

modifierad
Image

modfierad 30mm
Image

Så kör jag med nu och funkar kalas, ett tips är att byta till stålomsbunden slang till slaven med då förra året när jag körde med orginal slangen så expanderade den som fan, nu med stålomsbundna slangen så är kopplingen mycket bättre.

mvh.
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)

PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)

Joni Alatalo
0739-250242
User avatar
Mr EmCom
Posts: 1326
Joined: 11 Jun 2008, 12:27
Location: Örebro
Contact:

m30b35 + b28 svänghjul + 765 tryckplatta. Problem

Post by Mr EmCom »

Okej. Även jag har köpt nytt original utrampningslager. Jag känner mig inte så sugen på att riva lådan, men det borde väll i så fall räcka att förlänga pinnen 5mm?

Okej en stålomspunnen slang får det bli. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
David Levin
0736807188
Örebro

e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
User avatar
BusE
Posts: 1261
Joined: 28 Sep 2006, 20:02
Location: Eskilstuna

Re: m30b35 + b28 svänghjul + 765 tryckplatta. Problem

Post by BusE »

Mr EmCom wrote:Okej. Även jag har köpt nytt original utrampningslager. Jag känner mig inte så sugen på att riva lådan, men det borde väll i så fall räcka att förlänga pinnen 5mm?

Okej en stålomspunnen slang får det bli. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk


Tyvärr blir och riva ner lådan, då jag provade och förlänga pinnen och det vart ingen bra alls, vart ingen skillnad i mitt fall så jag fick riva ner lådan och göra detta.
ARG E21 "s50b32" TURBO (såld)

PPF H.O M535 TURBO
715whp 860wnm @ 2.0bar (såld)

Joni Alatalo
0739-250242
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Re: m30b35 + b28 svänghjul + 765 tryckplatta. Problem

Post by Andersson »

Förlänger du stödet på andra sidan armen så funkar det med att förlänga pinnen.
3430cc sugis
User avatar
Mr EmCom
Posts: 1326
Joined: 11 Jun 2008, 12:27
Location: Örebro
Contact:

Re: m30b35 + b28 svänghjul + 765 tryckplatta. Problem

Post by Mr EmCom »

Andersson wrote:Förlänger du stödet på andra sidan armen så funkar det med att förlänga pinnen.

Men lådan måste lik förbaskat ner..
Fan, fick ju igång motorn och allt idag :/
David Levin
0736807188
Örebro

e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
User avatar
Napstar
Posts: 705
Joined: 22 Jun 2010, 13:45
Location: Ulricehamn

Re: m30b35 + b28 svänghjul + 765 tryckplatta. Problem

Post by Napstar »

Vilken kolv storlek har du på slaven? Kolla om du kan sätta dit en med mindre diameter! De gör stor skillnad.
Jag lufta min koppling på 2min. Innan du sätter dit slaven så rikta nippeln uppåt o öppna så vandrar luften ut på nolltid.
Stålomspunnen är mer elr mindre ett måste då en gammal orginal expanderar som nämns ovan.
User avatar
stoffe_turbo
Posts: 126
Joined: 17 Aug 2007, 18:43
Location: Gällivare

Re: m30b35 + b28 svänghjul + 765 tryckplatta. Problem

Post by stoffe_turbo »

Borra bort plastpluggen och gänga hålet till m8, sätt en gängstång som är slipad rund i framkant och dra in den tills urtrampningslagret går mot tryckplattan, backa sedan några varv. lås sedan med en mutter. funka kanon på min b35 jag hade.

Du kan behöva slipa ner muttern lite, är ganska trångt.

Då slipper du ta ner lådan :D
User avatar
Mr EmCom
Posts: 1326
Joined: 11 Jun 2008, 12:27
Location: Örebro
Contact:

Re: m30b35 + b28 svänghjul + 765 tryckplatta. Problem

Post by Mr EmCom »

stoffe_turbo wrote:Borra bort plastpluggen och gänga hålet till m8, sätt en gängstång som är slipad rund i framkant och dra in den tills urtrampningslagret går mot tryckplattan, backa sedan några varv. lås sedan med en mutter. funka kanon på min b35 jag hade.

Du kan behöva slipa ner muttern lite, är ganska trångt.

Då slipper du ta ner lådan :D



Hm låter intresssant, men vad mear du med att borra bort plastpluggen? Det finns väll inget sånt i slavcylindern?
David Levin
0736807188
Örebro

e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
User avatar
stoffe_turbo
Posts: 126
Joined: 17 Aug 2007, 18:43
Location: Gällivare

Re: m30b35 + b28 svänghjul + 765 tryckplatta. Problem

Post by stoffe_turbo »

Inte i slavcylindern, på andra sidan av växellådan var kopplingsarmen ligger mot en "plastbit"

Har du getrag 260?

Då behöver du inte röra slavcylindern alls, behåll den original och justera på andra sidan kopplingsarmen.

Gör ett skruvmejselspår i gängstången och dra in den till det tar stopp (krävs lite kraft för att fjädern i slavcylindern skall tryckas ihop) sedan ligger urtrampningslagret mot tryckplattan, backa då ca 1cm på stången. Du kan ju justera hur du vill ha kopplingen, dragläget, bara att testa sig fram.
User avatar
stoffe_turbo
Posts: 126
Joined: 17 Aug 2007, 18:43
Location: Gällivare

Re: m30b35 + b28 svänghjul + 765 tryckplatta. Problem

Post by stoffe_turbo »

Fördelen med detta är ju även att kopplingsarmen ställer sig rakare, eftersom kopplingen sitter längre fram än förut kan man ju inte bara förlänga pinnen på slavcylindern, vinkeln på armen blir ju väldigt brant.
User avatar
Mr EmCom
Posts: 1326
Joined: 11 Jun 2008, 12:27
Location: Örebro
Contact:

Re: m30b35 + b28 svänghjul + 765 tryckplatta. Problem

Post by Mr EmCom »

stoffe_turbo wrote:Fördelen med detta är ju även att kopplingsarmen ställer sig rakare, eftersom kopplingen sitter längre fram än förut kan man ju inte bara förlänga pinnen på slavcylindern, vinkeln på armen blir ju väldigt brant.


Jaha, då är jag med. Det är en 260 ja.
Kan inte riktigt se det framför mig, men det löser sig nog när man har det framför sig.
Tack för tipset!

Edit, bara för att försäkra mig, är det den gulaktiga "pluggen" som syns här den du menar?
Image
David Levin
0736807188
Örebro

e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
User avatar
stoffe_turbo
Posts: 126
Joined: 17 Aug 2007, 18:43
Location: Gällivare

Re: m30b35 + b28 svänghjul + 765 tryckplatta. Problem

Post by stoffe_turbo »

Image

Drog in en stång i en gammal havererad låda. är m10, inte m8 som jag skrev. (du måste gänga)

Nu ser du principen, varför jag slipar toppen rund är för att stången skall gå in i skålen på kopplingsarmen.

Är det för tight för en mutter så sätt ett rör över gängstången och låsmuttern längre bak.
User avatar
stoffe_turbo
Posts: 126
Joined: 17 Aug 2007, 18:43
Location: Gällivare

Re: m30b35 + b28 svänghjul + 765 tryckplatta. Problem

Post by stoffe_turbo »

Mr EmCom wrote:
stoffe_turbo wrote:Fördelen med detta är ju även att kopplingsarmen ställer sig rakare, eftersom kopplingen sitter längre fram än förut kan man ju inte bara förlänga pinnen på slavcylindern, vinkeln på armen blir ju väldigt brant.


Jaha, då är jag med. Det är en 260 ja.
Kan inte riktigt se det framför mig, men det löser sig nog när man har det framför sig.
Tack för tipset!

Edit, bara för att försäkra mig, är det den gulaktiga "pluggen" som syns här den du menar?
Image


Exakt!!
Post Reply