M5 Turbo

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
jocks87
Posts: 171
Joined: 11 Dec 2008, 15:19
Location: Åland samt Stockholm

M5 Turbo

Post by jocks87 »

Nu är det dags att få ihop en turbo maskin, har lite delar som man har skaffat in får se om dom kommer till nytta eller om man börjar från början,

Tänk höra vad ni tycker att man ska skaffa för att få ihop en hållbar turbo maskin, (BUDGET 50 000-60 000) far väl över det priset men såna smällar får man ta när man vill ha en rikti leksak.

Det jag kommer att börja med medans man väntar på grejjer är att renovera toppen, borra upp cyllarna, kolla att vevaxel inte är skev osv, och en massa annat! som ett företag här erbjöd sig att göra för en liten pengsipeng.


Skriv en lista vad du tycker jag ska skaffa, vilka kolvar, vilken turbo, vilken motorstyrning man bör skaffa. vem som sen eventuellt kan mappa? (PPF) priser. you name it.

Mitt mål är väl från 400-500hk varken mer eller mindre=D
och nästan allt kommer nog att skaffas härifrån PPF så hoppas dom blir glada.
Hoppas jag la detta i rätt forumtråd nu! admin får flytta denna isf o ge mig pisk sen.
Telefon: +3584573430408
Hotmail. Gatzile@hotmail.com

BMW M5 E34 (S38B36)
BMW 740 E38
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Re: M5 Turbo

Post by P.Herrdahl »

Tyvärr kommer man inte långt på 50-60k på en S38.
Speciellt inte om du tänkt byta kolvar osv.
Räkna på att rena slitage delar som vattenpump, lager, packingar etc. går lös på 10k.
Ett vettigare sprut kostar c.a 15k
En fin snurra 10-12k

S38orna är förjävla fina att trimma men det kostar därefter.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: M5 Turbo

Post by Dajb »

P.Herrdahl wrote:Tyvärr kommer man inte långt på 50-60k på en S38.
Speciellt inte om du tänkt byta kolvar osv.
Räkna på att rena slitage delar som vattenpump, lager, packingar etc. går lös på 10k.
Ett vettigare sprut kostar c.a 15k
En fin snurra 10-12k

S38orna är förjävla fina att trimma men det kostar därefter.



du kan dubbla priset på slitdelar och det, det är runt 20.000kr till en s38

Glidskenor,kedjor,spännskenor,oljepump,vattenpump,lager,packningar etc är galet dyrt

Är själv mitt i ett sådant bygge själv så har ganska dagsfärska priser på det mesta :P

Mitt recept lyder något såhär:

Smidda CP kolvar = 12000kr
Smidda H-profils stakar från PPF = 5100kr
bearbetat block inkl pyramidfräsningar ~ 8000kr
3.8L vev med alla tillbehör = 7500
alla nya slitdelar, kedjor, glidskenor, lager, packningar och pumpar = ~20000kr
ARP bultar till block och topp = 4300kr
Orginal insug, omsvetsat för turbo tryck ~ 500kr
Grenrör ~ 7000kr
Garrett Gt47-88mm turbo ~ 25000kr
Vipec v88 sprut ~ 17500kr
2200cc Bosch spridare ~ 10000kr
115r spolar = 3500kr
4" Intercooler = 2500kr
Stort K&N filter = 1000kr
PPF dump = 2000kr
Tial v60 Wastegate = 8000kr

3x Bosch 044 pumpar = 6600kr
Nuke fuelrail = 1600kr
60L fuelcell = 3700kr (inget måste)
An prylar och stålomspunnet ~ 8000kr (inget måste heller, men när man endå är igång så varför snåla :P)
Nuke BTR = 2800kr
Nuke filter = 1200kr
Nuke x-kors = 900kr

= 158700kr

lite + och - får man räkna med då det är nypriser på precis allt, man kan dra av lite på vissa som man hittar billigare begagnade fast kanske aldrig använda

men ska man hårddra det så är det vad det kostar och då har jag inte ens verdistakar tex, då kan du lägga till nästan 10.000kr till

sen ska du ha en vettig låda som håller bra, ja då är det 10.000-20.000kr till, sen en kardan 8000kr, bakvagn med svikstålsaxlar etc ja då springer det iväg ordentligt

nu är detta helt beräknat på ett effekmål på 1000whp ungefär, men fortfarande, det blir mycket pengar av det om du ska ha bra prylar, och jag tycker lite så att ska man göra vid en s38 och lägger 20k på bara renovera den med nya slitdelar så kan man gott lägga gott om stålar på resten av maskinen också
men det är bara vad jag tycker :)

hoppas detta gav dig någonting iaf :)



Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
jocks87
Posts: 171
Joined: 11 Dec 2008, 15:19
Location: Åland samt Stockholm

Re: M5 Turbo

Post by jocks87 »

har bunkra upp lite som packningar lager filter, vakuumstation osv.

vattenpump har jag bytt samt oljepump, har nästan allt nytt till toppen att sätta dit, förutom kammar,


det där var en bra lista, tack ska du ha. ska sumera lite en egen lista här som jag har knåpat lite på nu o då och då hamnar jag om jag inte minns fel på runt 69 000, då är inte, stakar, sprut med. ska lägga upp den här snart.
Telefon: +3584573430408
Hotmail. Gatzile@hotmail.com

BMW M5 E34 (S38B36)
BMW 740 E38
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Re: M5 Turbo

Post by P.Herrdahl »

Dajb wrote:
P.Herrdahl wrote:Tyvärr kommer man inte långt på 50-60k på en S38.
Speciellt inte om du tänkt byta kolvar osv.
Räkna på att rena slitage delar som vattenpump, lager, packingar etc. går lös på 10k.
Ett vettigare sprut kostar c.a 15k
En fin snurra 10-12k

S38orna är förjävla fina att trimma men det kostar därefter.



du kan dubbla priset på slitdelar och det, det är runt 20.000kr till en s38

Glidskenor,kedjor,spännskenor,oljepump,vattenpump,lager,packningar etc är galet dyrt

Är själv mitt i ett sådant bygge själv så har ganska dagsfärska priser på det mesta :P


Ja du ser, där är 1/3 del uppäten tyvärr, oljepump känns iofs rätt overkill att byta om man bara ska plocka ~ 200 hästar till, bara öppna och kolla hur den ser ut, man kan ju klara sig utan.

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Re: M5 Turbo

Post by Erki87 »

Mycket i listan som man kan skippa om man vill hålla nere kostnaderna.

Smidda kolvar o stakar och en redig topplockpackning som pallar mycket skulle jag satsa på.
Snåla inte på soppasystemet då utebliven soppa kan kosta mycket.
Även sprutet är inget o snåla med. Titta över vem som du vill ska mappa bilen åt dig o köp ett sprut som han kan grundligt och tycker om.

Börja med en gammal lastbilsturbo och vill man senare gå vidare kan man enkelt byta upp sig med nytt insug och grenrör, turbo etc.

Typ så skulle jag tänka.
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
vectramicke
Posts: 524
Joined: 30 Aug 2006, 14:40
Location: Åland

Re: M5 Turbo

Post by vectramicke »

Jag har en pump till salu jocke om du e sugen, Weldon 2025-a, klarar väl en 800whp på etanol, en bra bit till på bensin. Konny bromsa väl 800 på bensin i sin tror jag?
Holmström Motorsport

Cheva Cavalier /Volvo T5
ET: 6.82 326km/h@402m
ET: 4.39 262 km/h@201m
1.04 60fot
User avatar
jocks87
Posts: 171
Joined: 11 Dec 2008, 15:19
Location: Åland samt Stockholm

Re: M5 Turbo

Post by jocks87 »

Hamna o byta pumpen för den som var i var slut! =)
bytte även kedjespännare till en M3 spännare.
ska nog byta kedja och skenor sen när jag har plockat isär motorn i höst när jag börjar bygga om inte före, e sugen nu men man vill juh ha sin sommar glidare att köra med nu=)


Målet med bygget är juh att bygga så att det håller, ett ras vill jag undvika, synd på maskin,(O dyrt att fixa om det ha rasa)
Telefon: +3584573430408
Hotmail. Gatzile@hotmail.com

BMW M5 E34 (S38B36)
BMW 740 E38
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: M5 Turbo

Post by Pimplaren »

Tror inte att det finns någon som bygger "för att kunna rasa", man vill ju ha en maskin som håller!

Ska du bygga s38 kan du inte snika.. bara kosta på och åka, sen lär 400 vara rätt jävla trist i en e34! mina 723whp börjar bli trötta nu :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
P.Herrdahl
Posts: 2079
Joined: 30 Jul 2006, 00:39
Location: Hedemora i Dalarna

Re: M5 Turbo

Post by P.Herrdahl »

Pimplaren wrote:sen lär 400 vara rätt jävla trist i en e34!


Ställer mig helt i ledet på det påståendet, en polare har väl närmre 400 whp och det är inte direkt så man gör i brallerna, spinner med tur på 2an när man är 2 i bilen. :wink:

Paul Herrdahl, 0730649656, madein36@hotmail.com
TIG svetsare.
Audi S/RS
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: M5 Turbo

Post by Dajb »

http://www.garaget.org/?car=158618

denna verkar ju funka fortfarande med ny ägare, så snik funkar ju säkert, men jag väljer hellre att köra en smula säkrare :)

som tidigare nämt, skulle det rasa så är det inget kul att hitta nya delar som block etc


Mvh
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
jocks87
Posts: 171
Joined: 11 Dec 2008, 15:19
Location: Åland samt Stockholm

Re: M5 Turbo

Post by jocks87 »

Bästa egentligen för mig sku va att köpa en färdig motor!

Nån som vet av en turbo maskin, M5 förstås
Telefon: +3584573430408
Hotmail. Gatzile@hotmail.com

BMW M5 E34 (S38B36)
BMW 740 E38
User avatar
Oskar
Posts: 259
Joined: 06 Jul 2007, 21:26
Location: Ed

Re: M5 Turbo

Post by Oskar »

Varför inte en motor från M5 e39 den har ju 400 hk och en sådan borde du ju kunna hitta för under 50000:-
Man får ju en hel M5:a för typ 100000:-
Lär ju vara driftsäkert, men det är ju ingen turbo :twisted:
Lånar verkstad, verktyg & kunskap från:
Shell i Ed www.shell-ed.com - Framtidens Bensinstation
Lånar webutrymme för bilder till min projekttråd av:
KJ Fastigheter www.kjfastigheter.se
User avatar
jocks87
Posts: 171
Joined: 11 Dec 2008, 15:19
Location: Åland samt Stockholm

Re: M5 Turbo

Post by jocks87 »

Jo men då måst man även ha en annan växel kasse=D men är inte så sugen på den motorn tyvär=)

ha tydligen fått pm om en M5 motor, får se vad han ska ha för pris på den
Telefon: +3584573430408
Hotmail. Gatzile@hotmail.com

BMW M5 E34 (S38B36)
BMW 740 E38
User avatar
Dawe_A
Posts: 4146
Joined: 20 Sep 2009, 14:20
Location: Karlskrona

Re: M5 Turbo

Post by Dawe_A »

blev de någon m5 spis eller =)
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
User avatar
jocks87
Posts: 171
Joined: 11 Dec 2008, 15:19
Location: Åland samt Stockholm

Re: M5 Turbo

Post by jocks87 »

Ja har inte riktigt sett åt det hållet ännu! båtlivet har kommi ivägen denna sommar(HÄRLIGT)

Men ska försöka få grejjer hem beställt för pengar finns för ett lite mindre projekt, eller om man sku ha tur och få tag i en färdig byggd maskin, tips som allti är hjärtligt välkommna.=)

Trevlig sommar alla.
Telefon: +3584573430408
Hotmail. Gatzile@hotmail.com

BMW M5 E34 (S38B36)
BMW 740 E38
User avatar
jocks87
Posts: 171
Joined: 11 Dec 2008, 15:19
Location: Åland samt Stockholm

Re: M5 Turbo

Post by jocks87 »

Dawe_A wrote:blev de någon m5 spis eller =)



Har inte du en spis att sälja då=D
Telefon: +3584573430408
Hotmail. Gatzile@hotmail.com

BMW M5 E34 (S38B36)
BMW 740 E38
Post Reply