Vindrutespolare flippar ur? E30

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
xLas

Vindrutespolare flippar ur? E30

Post by xLas »

Jag blir redigt less nu..
När man kör så drar vindrutespolaren igång helt utan att man ens RÖR i spaken och den kan vara igång i uppåt 30 sekunder innan den slutar!
Dock så om man står still så går den inte igång, det är bara när man kör som den får ett ryck å hoppar igång och det konstiga är att på vintern så använder man ju vindrutetorkarna och efter man har använt dom så börjar det spola utan att man gör något, det går dock till sig efter någon dag och slutar.
Men direkt det regnar, snöar eller whatever och man måste använda torkarna så hoppar den igång och driver mig till vansinne.

Vad f*n ska jag göra? Ser ju fjånigt ut att vifta på torkarna när det är strålande sol ute och inte ett moln i det blå.
Kopplade ur spolarvätskemotorn så den slipper gå på högvarv och tömmer hela behållaren.
Misstänker att det kan vara kortis eller så är det något relä som får fnatt? Isånnafall, vart sitter reläet till torkarna osv?

Hittade även 2 lösa kablar under ratten, en röd/vit och en lila/svart tror jag det var, vad kan det vara för kablar?
Är inte elektrisk kunnig så har INGEN aning hur jag ska göra..
Clew

Re: Vindrutespolare flippar ur? E30

Post by Clew »

Jag har vart med om nåt liknande, men då var det bara spaken som spökade.
Det går ju att dra den mot sig men även att trycka in den mot ratten, det var den brytaren som låg halvt emot hela tiden.
Testa att byta spak, och ta en titt på reläet, det sitter vid spolarvätsketanken på samma härva som går till pumparna.
Brukar kunna bli ärjat å fult, det sitter ganska utsatt.
Lars Lengstrand
Thörn

Post by Thörn »

om du bara kör när det är regn ute så är det inget problem :)

hehe nä men jag hade något liknande, plockade isär spaken, där var det fett som stelnar med åren till en klump och gör så inte intervallen funkar som de skall. Tog bort det gamla fettet och rengjorde satte dit nytt sen har den funkat perfekt i ett antal år.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
xLas

Post by xLas »

Clew wrote:Jag har vart med om nåt liknande, men då var det bara spaken som spökade.
Det går ju att dra den mot sig men även att trycka in den mot ratten, det var den brytaren som låg halvt emot hela tiden.
Testa att byta spak, och ta en titt på reläet, det sitter vid spolarvätsketanken på samma härva som går till pumparna.
Brukar kunna bli ärjat å fult, det sitter ganska utsatt.
Har tagit upp tidigare och kollat spaken men hittade ingenting där så ska kolla reläet ikväll.
Post Reply