Va anser snuten om bil med annan motor?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Va anser snuten om bil med annan motor?
Blir de olovlig körning av detta? Nån som blivit stoppad med nån betydligt vassare motor? Förstår polisen ens de?
Kan va bra o veta om de e värt o ut o köra på sommarvägarna.
mvh / Johan
mvh / Johan
Norra skåne, Osby. tel nr: 0708534389
Re: Va anser snuten om bil med annan motor?
lenin wrote:Blir de olovlig körning av detta? Nån som blivit stoppad med nån betydligt vassare motor? Förstår polisen ens de?
mvh / Johan
Jag blev stoppad med en volvo 240 -83 med S38B36 motor i. Bilen var besiktad och motorn bytt efteråt. Blev stannad i i flygande besiktnng vid Ekohallen. Hade börnat upp däcken, inget bakljus, inga torkare, ingen tuta, bilen såg förjävlig ut. Världens trevligaste polis tyckte det var skitballt med BMW motor men kunde inte släppa det riktigt, fick böter för bakljusen och föreläggande om regbesiktining, alltså får man köra en månad till.
En liten varning bara som jag blev snopen över, jag tänkte ju bara åka hem och lite snabbt och lätt hiva i en volvomotor och köra in och besikta skiten men så enkelt var det inte riktigt, det blir ju en regbesiktning, det har ju polisen sagt. Och då måste hela proceduren göras med vägning, allt ska stämma med årsmod. och motormodell. Försökte slingra mig runt det med att jag hade monterat ur bmw motorn och gjort allt rätt igen men icke.
skrotade skiten och skaffade en betydligt bättre 242 =)
Man har alltid en månad på sig att regbesikta, gäller alla förändringar på bilen. Så när man torskar så blir det bara att nedräkningen startar, liksom.
Henrik Braun
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
0708438759
E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
Min M535 har stått sedan 2003 då den torskade på föreläggande om reg.bes
Enligt sbp måste jag ha ett papper från BMW som intygar att bilen är original.. och det kan man inte få.. men nu ska den reggas som ombyggt ist. Blir enklare
Enligt sbp måste jag ha ett papper från BMW som intygar att bilen är original.. och det kan man inte få.. men nu ska den reggas som ombyggt ist. Blir enklare
/Henrik
En polare jobbade på bilprovningen tidigare och han säger att det finns en "ny" regel sedan ett par år tillbaka....
Det ska stå "regbesiktning alternativt återställande" i pappret man får, vet inte om detta gäller enbart om man torskar vid besiktning eller om det blir samma om snuten är i farten.
Enligt honom ska det räcka att bara återställa det som är ändrat så ska allt va grönt igen utan intyg.
Dettta är vad jag hört, sen om det stömmer eller inte låter jag vara osagt.....
Mvh/ Anders
Det ska stå "regbesiktning alternativt återställande" i pappret man får, vet inte om detta gäller enbart om man torskar vid besiktning eller om det blir samma om snuten är i farten.
Enligt honom ska det räcka att bara återställa det som är ändrat så ska allt va grönt igen utan intyg.
Dettta är vad jag hört, sen om det stömmer eller inte låter jag vara osagt.....
Mvh/ Anders
Jag köpte en bil för några år sedan där föregående ägare hade besiktad med trimmad motor. var in på bilprovningen och hörde mig för och dom tyckte det räckte med ett papper där jag intygade att det var en orginalmotor i. Sagt och gjort så återställde jag bilen och åkte in och den så fint igenom. Kostade runt en tusenlapp för själva reggningen har jag för mig
Ja undrar mest om man dom kan ta kortet om man blir stoppad, o isf hur stor risken är.
Min bil har inte varit besad från typ -05 så ja åker på böter än hur ja gör, men vill gärna ha kortet kvar.
Min bil har inte varit besad från typ -05 så ja åker på böter än hur ja gör, men vill gärna ha kortet kvar.
lenin wrote:Ja undrar mest om man dom kan ta kortet om man blir stoppad, o isf hur stor risken är.
1600kr i böter, åker du dit allt för många gånger kan dom börja undersöka om du är lämplig att ha körkort
Det där uttalandet ang. "regbesiktning alternativt återställande" gäller bara enklare saker som t ex. om bilen har dragkrok men inte är registrerad för det. Knappast om man har bytt motor.
AllarN wrote:Det där uttalandet ang. "regbesiktning alternativt återställande" gäller bara enklare saker som t ex. om bilen har dragkrok men inte är registrerad för det. Knappast om man har bytt motor.
varför skulle man inte kunna åka in och besiktiga bilen med originalmotorn igen?
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E34 M5 3.8 -92 ,
AllarN wrote:Det där uttalandet ang. "regbesiktning alternativt återställande" gäller bara enklare saker som t ex. om bilen har dragkrok men inte är registrerad för det. Knappast om man har bytt motor.
Vet inte om jag håller med dig där, körde in min e36a med kompressor osv med massa prylar på sbp och fick just detta skrivit i mina papper.
Fick även reda på hur jag kunde besikta min bil med kompressor och så.
Inget är dött förrän det är begravet!
bmw 328 e36 kompressor, nu s50b30, 2010---> ?
bmw 328 e36 kompressor, nu s50b30, 2010---> ?
Priserna om du skulle åka på regbesiktning kostart 1680kr på bilprovningen. Och då är invägning inkl.
Ett såkallat bilintyg på tex Toyota kostar 1000kr. Iaf för en vecka sedan då vi reggade in en Supra.
Så du vet lite kostnader om du skulle åka dit på det..
Ett såkallat bilintyg på tex Toyota kostar 1000kr. Iaf för en vecka sedan då vi reggade in en Supra.
Så du vet lite kostnader om du skulle åka dit på det..
Grejjen e att ja kan inte regga bilen med den motorn. Annars hade jag gjort de för länge sen. har inte pengar eller tid till o regga som obyggt fordon.
Så va ja igentligen e ute efter e om man kan få idraget körkort om man kör en bil med ca 250hk som inte e reggad med den effekten. Bilen e en 2002 -75 så man slipper iaf skatten
Så va ja igentligen e ute efter e om man kan få idraget körkort om man kör en bil med ca 250hk som inte e reggad med den effekten. Bilen e en 2002 -75 så man slipper iaf skatten
- Grooverhound
lenin wrote:Grejjen e att ja kan inte regga bilen med den motorn. Annars hade jag gjort de för länge sen. har inte pengar eller tid till o regga som obyggt fordon.
Går de inte regga med en b21et? e väl 155hk vrid vet ja ej. lr de e för mkt effekt?
lite omständigt sen byta till motorn du har nu kanske men då står de iaf volvo i papperna å de ska nog vara mkt till att polisen ser att de e b23/b230 ist för b21.
Rasmus Olofsson||
Ring dom och undersök saken.
Be att dom informerar er om hur allt ligger till istället för att fråga vad alla andra "har hört" hur saker funkar med bilprovningen och polismyndigheten.
Be att dom faxar eller skickar ett brev med informationen så att ni har det på papper.
Alla andra har ju "haft V8 på trampebilen men polisen såg ingenting så då funkar det nog så för dig med"
Ni får ju inte ett svar som passar er bättre genom att fråga på internet, det är ju fortfarande verkligheten som gäller när skiten väl träffar fläkten.
Grr!
0706-419608
0706-419608
- Spiidfriik
Men om frågan gäller huruvida körkortet sitter löst för att polisen hittat en ändrad motor, eller en som inte ska sitta där, så är svaret nej. Om det händer många gånger är det en annan femma, men då är det länstyrelsen som lägger sej i. Samma risk om du åker dit för flera grejer samtidigt, eller har en massa i arkivet. Men enbart fel motor renderar inte körkortsinkallelse.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Franzén wrote:
Ring dom och undersök saken.
Be att dom informerar er om hur allt ligger till istället för att fråga vad alla andra "har hört" hur saker funkar med bilprovningen och polismyndigheten.
Be att dom faxar eller skickar ett brev med informationen så att ni har det på papper.
Alla andra har ju "haft V8 på trampebilen men polisen såg ingenting så då funkar det nog så för dig med"
Ni får ju inte ett svar som passar er bättre genom att fråga på internet, det är ju fortfarande verkligheten som gäller när skiten väl träffar fläkten.
Grejjen va att ja ville ha svar från dom som varit med om de irl. Kontorsråttor ger ja inte mycke för. Verkar inte vara så mycke "skrytbjörnar" här heller.
Men tack för tipset iaf.
Grooverhound: Jo de går o regga med b21et om man "boxar" bärarmar, men känner att ja hinner inte de denna sommaren.
Antar att en del här har en näst intill identisk bil vid sidan om och använder den som besiktningsbil..?
vad är det för straff på falskreg?
vad är det för straff på falskreg?
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E34 M5 3.8 -92 ,
E34 M5 3.8 -92 ,