Page 1 of 2
M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.
Posted: 02 May 2011, 08:15
by hardrox
Det är dags att finbilen får lite mos i sig känner jag, har det mesta av receptet klart men har ändå lite funderingar och tänkte höra här om någon har lust att svara på dom
Effekt målet är omkring 350 antar jag, i motorn.
Tanken är att ladda max 1 bar, ingen mening att byta sprutet då va? Mappat orgnial duger?
Angående topp packningen, kan jag köra helt orginal eller ska man skaffa mls packning / arp bultar?
Sitter "sportavgasssytem" med "race" kat från uppsala avgasteknik, vad säger ni om det? Duger inte det till 350hk får det bli lägre ladd, för avgas har jag ingen lust att bygga om i första taget.
Tanken är att det ska vara en GT35 turbo i alla fall.
Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.
Posted: 02 May 2011, 15:54
by dka525
fekzen chipp och större spridare typ 465cc och resten orginal. 1bar =400hk
Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.
Posted: 02 May 2011, 18:15
by cerveza
dka525 wrote:fekzen chipp och större spridare typ 465cc och resten orginal. 1bar =400hk
Det var ju inte illa
.
Seriöst så blir där inga 400hk sådär jättelätt som ni skriver, den dagen då en sån bil rullar in i dynon här och ger 400hk på bensin och de grejorna ska jag ge killen en kram.
Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.
Posted: 02 May 2011, 18:24
by dka525
du vet eller? har du prövat? 400hk i motorn. kompisen hade samma setup fast med 4"lmm, han drog flera gånger om en m5 e39 på alla vxl.
visst den väger mera osv. men runt 400hk skulle jag tippa.
Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.
Posted: 02 May 2011, 18:27
by Nisse Järnet
1 bar med en TD04 13T eller en HX55?
Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.
Posted: 02 May 2011, 18:37
by cerveza
dka525 wrote: men runt 400hk skulle jag tippa.
Sedär ja.
Nej jag är nybörjare på motorer, men har svårt att tänka mig att det skulle ge så mycket.
Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.
Posted: 02 May 2011, 21:23
by hardrox
Så fekzen rekommenderar ni ?
MVH hardrox
Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.
Posted: 02 May 2011, 21:28
by dka525
haha td04 13c ....står ju klart och tydligt gt35. så 400hk borde inte vara några problem.
Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.
Posted: 02 May 2011, 21:36
by hardrox
Så fekzen rekommenderar ni ?
MVH hardrox
Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.
Posted: 03 May 2011, 00:25
by TreLingon
Ja.
Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.
Posted: 03 May 2011, 06:40
by Hansa
Rekomenderar även PPF
Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.
Posted: 03 May 2011, 06:42
by hardrox
Snackat med honom och han undrade om jag skulle köra med en bb lamda, han hade en som man kunde köra med annars så det var inga problem.
Vinner jag något på att köpa en egen bblamda?
Hansa: hade ju inte bangat på ppf map, men dom ligger mycket längre bort. Känns skönt att ha "mapparen" nära hemifrån.
Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.
Posted: 03 May 2011, 14:42
by hardrox
Hur gör man med lmm, behövs det någon form av adapter?
Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.
Posted: 03 May 2011, 15:46
by nicke.t
kör du me chip så har du kvar lmm. kör på E85 oxo.
Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.
Posted: 03 May 2011, 16:03
by dka525
gör som jag skrev. kör med volvo gröna 968or. 465cc 4"lmm fekzen chipp ställbar BTR.
och använd en bb lambda. så vrider du upp laddet så mycket du kan/vill så länge den håller bra lambda och ARF värde.
kan räcke med en spikning så blåser du topp packningen. inge roligt
det kommer bli skitbra. men din koppling kommer typ att börja slira runt 0.7 0.8bar om det är orginal
Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.
Posted: 03 May 2011, 16:08
by dka525
ps har du btr? annars så har jag en malpassi linjär 1:1 en sådan du ska ha till spridarna. 400kr
Re: M50b25 (e34), turbo dags. Lite funderingar.
Posted: 03 May 2011, 18:04
by cerveza
nicke.t wrote:kör du me chip så har du kvar lmm. kör på E85 oxo.
Då räcker spridarna till typ 300-310hk på 3,8bars grundtryck. lite beroende på vilken Dc som ligger i chipet.