Page 1 of 2
Kolvbultshaveri på en 1400hp 2JZ
Posted: 28 Apr 2011, 19:00
by RWHP
Är de bara jag som tycker det är konstigt att kolvbulten dragit sig lös från kolven så den sitter kvar?
http://www.youtube.com/watch?v=laXApz3-8LE" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kolvbultshaveri på en 1400hp 2JZ
Posted: 28 Apr 2011, 20:20
by Bäckis
Nej, inte alls? Staken är krökt och har knäckt kolven pga det. Har sett liknande haverier tidigare.
Re: Kolvbultshaveri på en 1400hp 2JZ
Posted: 28 Apr 2011, 20:38
by RWHP
Ja jag har inte varit med vid isärtagningar av skjutna motorer så jag vet inte alls, tyckte de bara verka konstigt att kolven satt kvar
Re: Kolvbultshaveri på en 1400hp 2JZ
Posted: 28 Apr 2011, 20:39
by Pimplaren
Du såg inte staken ? en var ju helt fucked up..
Re: Kolvbultshaveri på en 1400hp 2JZ
Posted: 28 Apr 2011, 20:53
by RWHP
Pimplaren wrote:
Du såg inte staken ? en var ju helt fucked up..
Ser staken vid 6.13 som är lite ihop tryckt men annars ser jag inte 6ans stake nånstans
Re: Kolvbultshaveri på en 1400hp 2JZ
Posted: 28 Apr 2011, 21:35
by _anders
"It has been running 3 years"
60pounds of boost er jo ganske heftig da vil jeg si
Re: Kolvbultshaveri på en 1400hp 2JZ
Posted: 28 Apr 2011, 21:37
by RWHP
_anders wrote:"It has been running 3 years"
60pounds of boost er jo ganske heftig da vil jeg si
Dom körde väl på 55 sen så gick motorn när dom vred upp på 60?
Re: Kolvbultshaveri på en 1400hp 2JZ
Posted: 28 Apr 2011, 21:39
by _anders
Jepp. Det er vel over 4bar det
Re: Kolvbultshaveri på en 1400hp 2JZ
Posted: 28 Apr 2011, 21:53
by Jørg1e30
Da er det faen ikke rart det er mycket power heller
Re: Kolvbultshaveri på en 1400hp 2JZ
Posted: 28 Apr 2011, 22:51
by RWHP
Titan Motorsports kör på sin Scion 45-55psi i starten och 65-75psi när de rullat igång med en 98mm turbo
Re: Kolvbultshaveri på en 1400hp 2JZ
Posted: 30 Apr 2011, 13:16
by m_ellisson
Fyfan
Exakt såhär rasade min m50 förra året dock 589 hk i std maskin
Re: Kolvbultshaveri på en 1400hp 2JZ
Posted: 02 May 2011, 23:56
by youask
Jag rasade min 4g63 på precis samma sätt för 2år sen.
Då hade den gått 3år, en stake gick av, kolven satt kvar i loppet precis som på filmen
de andra stakarna är alla mer eller mindre krokiga. Storänden på den som gick av satt kvar på veven och snurrade fortfarande jättefint.
Eagle H-profil stakar vs. 2l maskin med 2.9bar ladd en sen kväll i strängnäs....jag bytte till andra stakar sen.
Re: Kolvbultshaveri på en 1400hp 2JZ
Posted: 03 May 2011, 07:59
by Dawe_A
Konstigt att man inte plockar ner maskin och byter stakar / lager efter 3år med 1600whp..
Jag kommer garanterat kosta på min s50 maskin nya stakar varje, max varannan säsong i samband med översikt av lager etc... (beroende på hur mycket man kört såklart).
Rätt billig försäkring med nya fina stakar från ppf istället för att få ett generalras på en helsmidd maskin som kostar en 100 lakan..
ingenting håller för evigt!?
Re: Kolvbultshaveri på en 1400hp 2JZ
Posted: 03 May 2011, 09:05
by BADASS_M
lär bli en dyr motor isåfall
Re: Kolvbultshaveri på en 1400hp 2JZ
Posted: 03 May 2011, 10:52
by Jonte_smte
youask wrote:Jag rasade min 4g63 på precis samma sätt för 2år sen.
Då hade den gått 3år, en stake gick av, kolven satt kvar i loppet precis som på filmen
de andra stakarna är alla mer eller mindre krokiga. Storänden på den som gick av satt kvar på veven och snurrade fortfarande jättefint.
Eagle H-profil stakar vs. 2l maskin med 2.9bar ladd en sen kväll i strängnäs....jag bytte till andra stakar sen.
ja man kan säga att det var stor spänning då! du vann väl repan iaf !
Re: Kolvbultshaveri på en 1400hp 2JZ
Posted: 03 May 2011, 16:11
by Dawe_A
BADASS_M wrote:lär bli en dyr motor isåfall
4500kr eller vad stakar kostar, har man väl råd att försäkra sin motor med vartannat år för att motverka ras som kan kosta 22 gånger så mycket. Eventuellt att man köper riktiga typ verdi stakar efter 2år och kör med dessa så länge man har motorn.
Kanske låter overkill på en 7-800hp maskin men jag är nojjan själv!
Re: Kolvbultshaveri på en 1400hp 2JZ
Posted: 03 May 2011, 17:10
by RWHP
Dawe_A wrote:BADASS_M wrote:lär bli en dyr motor isåfall
4500kr eller vad stakar kostar, har man väl råd att försäkra sin motor med vartannat år för att motverka ras som kan kosta 22 gånger så mycket. Eventuellt att man köper riktiga typ verdi stakar efter 2år och kör med dessa så länge man har motorn.
Kanske låter overkill på en 7-800hp maskin men jag är nojjan själv!
4500 för 6 stakar? Carrillo går lös på $1750 ~ 11500kr.