En dag på Strippen 16 juli sundsvall raceway
Posted: 26 Apr 2011, 13:20
För andra året i rad kör vi detta evenemang!
Anmälan via http://www.bilsport.se/event/index.php
Regler:
..."En dag på Strippen" arrangerades första gången 1998 på Emmaboda Flygbana. Konceptet blev en omedelbar succé och "exporterades" senare till bl a Tullinge, Göteborg, Piteå, Mantorp och Sundsvall.
2008 fastställdes ett speciellt EDPS-reglemente i samarbete med SBF för att tydliggöra och förenkla deltagandet i En dag på Strippen eller liknade arrangemang som vill använda samma regler.
Inför 2011 har reglerna setts över, men inga väsentliga förändringar har gjorts som påverkar deltagande bilar.
Förare ska ha giltigt körkort eller körkortstillstånd för personbil, samt tävlingslicens utfärdad av SBF. Saknas licens kan s k PR-licens lösas på plats. Kostnad 150 kr inkl tillfälligt medlemskap i FHRA.
Deltagare från annat land ska ha licens från sitt lands bilsportförbund.
Förare vars bil kör snabbare än 10,00 sekunder (402 meter) måste ha licens enligt SBF:s reglemente för dragracing.
Klassindelning
Klass 1) Framhjulsdrivet
Klass 2) Bakhjulsdrivet
Klass 3) Framhjulsdrivet med överladdning
Klass 4) Bakhjulsdrivet med överladdning
Klass 5) Fyrhjulsdrivet med eller utan överladdning
Klass 6) Bilar med åtta eller fler cylindrar
Klass 7) Max Street (Ombyggda enligt pricksystemet nedan)
Klass Extreme Street/Outlaw
Tekniska regler för deltagande bilar
•Serietillverkade täckta 2- eller 4-hjulsdrivna bilar (person-, kombi- och pickuper) som är typbesiktigade som personbilar. EDPS är avsett för bilar med skärmar över alla hjulen och som har huv, grill, tak, vindrura och fungerande dörrar.
•Sedan, sportbil, kupé, herrgårdsvagn, roadster, van och pickup är tillåtna. Har bilen monterad suflett (tygtak) som origina,l ska sufletten vara uppfälld.
•Altereds utan skärmar, dragsters och Funny Cars är förbjudna i EDPS.
•Bilarna ska vara registrerade, skattade, trafikförsäkrade och godkända av Svensk Bilprovning med undantag för klass 7 och 8. (Utländsk förares bil från annat land ska också vara skattad, trafikförsäkrad och godkänt enligt det landets regelverk för personbilar).
•Samtliga bilar i klass 1–6 skall ha reg.skylt som överensstämmer med bilens chassinummer.
•Motor får bytas förutsatt att den sitter på samma plats som originalmotorn och torpedväggen inte har modifierats.
•Drivlina får bytas om den inte inkräktar på kupéutrymmet. Samtliga delar ska vara säkert monterade och hjulen måste täckas av hjulhusen.
•Säkerhetsbältet skall vara av minst 3-punktstyp men får bytas mot 4-punktstyp.
S k SFRO-bilar
Beträffande SFRO-byggda och/eller amatörbyggda bilar som är godkända av Svensk Bilprovning, men som inte inryms under reglerna ovan, kommer förtydligande om deltagande i EDPS senast en månad innan arrangemanget genomförs.
Pricksystem
Inom klasserna 1–6 får endast en av nedanstående modifieringar (kategori 1–3) ha gjorts:
1. Glasrutor bytts mot rutor av plast.
2. Inredning lättad eller helt tagits bort.
3. Karosseriets plåtdelar bytts mot plast, eller karossen lättats på annat sätt.
4. Förändrade hjulhus jämfört med original.
Om två punkter eller fler har ändrats flyttas bilen till klass 7, Max Street.
Skulle punkt 4 vara ändrad, eller om registreringsbevis och senaste besiktningsprotokoll ej kan uppvisas vid tävlingsbesiktningen, flyttas bilen till klass 7.
Saknas hela eller del av strålkastarbelysningen flyttas bilen också i detta fall till klass 7.
Extrema bilar
Följande modifieringar medför att bilen hamnar i klass 8, Extreme Street/Outlaw:
1. Ombyggd bakram till 4-link/stegar eller motsvarande modifiering.
2. Ombyggd framvagn till rörchassi.
3. Bil med helt rörchassie.
Cabriolett- och buggy-bilar (t ex VW) skall vara utrustade med skyddsbåge vid körningar under 13,50 sek (8,40 sek vid 201,17 meter, 1/8 miles) och skyddsbur vid tider under 11,00 sek (6,99 sek vid 201,17 meter, 1/8 miles).
Se SBF:s tekniska regler för dragracing, DRT 4.11.1-3 och 4.13.1.
Bilar som kör snabbare än 10,00 sek (6,40 sek vid 201,17 meter, 1/8 miles) skall vara försedda med skyddsbur. Se DRT 4.11.1-3 och 4.13.1. Bilen måste även vara chassibesiktad. Se DRT 4.4.1.
Besiktning
Samtliga deltagande bilar i EDPS, samt deras utrustning, skall säkerhetsbesiktas före start. För klass 1–6 skall gällande skattekvitto och besiktningsprotokoll uppvisas.
Tävlingslicens
Om SBF-licens saknas kan en s k PR-licens á 75 (inkl personförsäkring)
lösas på plats och den gäller en gång. Avser du att under året delta i fler körningar enligt EDPS-reglementet rekommenderas att lösa en s k EDPS-licens för 250 kr som gäller för upp till körningar per år.
Förare som kör snabbare än 10,00 sek (6,40 sek vid 201,17 meter, 1/8 miles) skall inneha licens enligt SBF:s DR-reglemente, DR 6.1. Sådan licens kan lösas på plats men kräver medlemskap i SBF-ansluten klubb, t ex SHRA Sundsvall.
Personlig utrustning
Förare skall under körning bära SBF-godkänd hjälm (finns att låna i Emmaboda), heltäckande klädsel och handskar samt skor av läder eller flamsäkert material. Kläder av ylle eller bomull är tillåtet.
För fullständiga EDPS-regler gå in på http://www.sbf.se
Anmälan via http://www.bilsport.se/event/index.php
Regler:
..."En dag på Strippen" arrangerades första gången 1998 på Emmaboda Flygbana. Konceptet blev en omedelbar succé och "exporterades" senare till bl a Tullinge, Göteborg, Piteå, Mantorp och Sundsvall.
2008 fastställdes ett speciellt EDPS-reglemente i samarbete med SBF för att tydliggöra och förenkla deltagandet i En dag på Strippen eller liknade arrangemang som vill använda samma regler.
Inför 2011 har reglerna setts över, men inga väsentliga förändringar har gjorts som påverkar deltagande bilar.
Förare ska ha giltigt körkort eller körkortstillstånd för personbil, samt tävlingslicens utfärdad av SBF. Saknas licens kan s k PR-licens lösas på plats. Kostnad 150 kr inkl tillfälligt medlemskap i FHRA.
Deltagare från annat land ska ha licens från sitt lands bilsportförbund.
Förare vars bil kör snabbare än 10,00 sekunder (402 meter) måste ha licens enligt SBF:s reglemente för dragracing.
Klassindelning
Klass 1) Framhjulsdrivet
Klass 2) Bakhjulsdrivet
Klass 3) Framhjulsdrivet med överladdning
Klass 4) Bakhjulsdrivet med överladdning
Klass 5) Fyrhjulsdrivet med eller utan överladdning
Klass 6) Bilar med åtta eller fler cylindrar
Klass 7) Max Street (Ombyggda enligt pricksystemet nedan)
Klass Extreme Street/Outlaw
Tekniska regler för deltagande bilar
•Serietillverkade täckta 2- eller 4-hjulsdrivna bilar (person-, kombi- och pickuper) som är typbesiktigade som personbilar. EDPS är avsett för bilar med skärmar över alla hjulen och som har huv, grill, tak, vindrura och fungerande dörrar.
•Sedan, sportbil, kupé, herrgårdsvagn, roadster, van och pickup är tillåtna. Har bilen monterad suflett (tygtak) som origina,l ska sufletten vara uppfälld.
•Altereds utan skärmar, dragsters och Funny Cars är förbjudna i EDPS.
•Bilarna ska vara registrerade, skattade, trafikförsäkrade och godkända av Svensk Bilprovning med undantag för klass 7 och 8. (Utländsk förares bil från annat land ska också vara skattad, trafikförsäkrad och godkänt enligt det landets regelverk för personbilar).
•Samtliga bilar i klass 1–6 skall ha reg.skylt som överensstämmer med bilens chassinummer.
•Motor får bytas förutsatt att den sitter på samma plats som originalmotorn och torpedväggen inte har modifierats.
•Drivlina får bytas om den inte inkräktar på kupéutrymmet. Samtliga delar ska vara säkert monterade och hjulen måste täckas av hjulhusen.
•Säkerhetsbältet skall vara av minst 3-punktstyp men får bytas mot 4-punktstyp.
S k SFRO-bilar
Beträffande SFRO-byggda och/eller amatörbyggda bilar som är godkända av Svensk Bilprovning, men som inte inryms under reglerna ovan, kommer förtydligande om deltagande i EDPS senast en månad innan arrangemanget genomförs.
Pricksystem
Inom klasserna 1–6 får endast en av nedanstående modifieringar (kategori 1–3) ha gjorts:
1. Glasrutor bytts mot rutor av plast.
2. Inredning lättad eller helt tagits bort.
3. Karosseriets plåtdelar bytts mot plast, eller karossen lättats på annat sätt.
4. Förändrade hjulhus jämfört med original.
Om två punkter eller fler har ändrats flyttas bilen till klass 7, Max Street.
Skulle punkt 4 vara ändrad, eller om registreringsbevis och senaste besiktningsprotokoll ej kan uppvisas vid tävlingsbesiktningen, flyttas bilen till klass 7.
Saknas hela eller del av strålkastarbelysningen flyttas bilen också i detta fall till klass 7.
Extrema bilar
Följande modifieringar medför att bilen hamnar i klass 8, Extreme Street/Outlaw:
1. Ombyggd bakram till 4-link/stegar eller motsvarande modifiering.
2. Ombyggd framvagn till rörchassi.
3. Bil med helt rörchassie.
Cabriolett- och buggy-bilar (t ex VW) skall vara utrustade med skyddsbåge vid körningar under 13,50 sek (8,40 sek vid 201,17 meter, 1/8 miles) och skyddsbur vid tider under 11,00 sek (6,99 sek vid 201,17 meter, 1/8 miles).
Se SBF:s tekniska regler för dragracing, DRT 4.11.1-3 och 4.13.1.
Bilar som kör snabbare än 10,00 sek (6,40 sek vid 201,17 meter, 1/8 miles) skall vara försedda med skyddsbur. Se DRT 4.11.1-3 och 4.13.1. Bilen måste även vara chassibesiktad. Se DRT 4.4.1.
Besiktning
Samtliga deltagande bilar i EDPS, samt deras utrustning, skall säkerhetsbesiktas före start. För klass 1–6 skall gällande skattekvitto och besiktningsprotokoll uppvisas.
Tävlingslicens
Om SBF-licens saknas kan en s k PR-licens á 75 (inkl personförsäkring)
lösas på plats och den gäller en gång. Avser du att under året delta i fler körningar enligt EDPS-reglementet rekommenderas att lösa en s k EDPS-licens för 250 kr som gäller för upp till körningar per år.
Förare som kör snabbare än 10,00 sek (6,40 sek vid 201,17 meter, 1/8 miles) skall inneha licens enligt SBF:s DR-reglemente, DR 6.1. Sådan licens kan lösas på plats men kräver medlemskap i SBF-ansluten klubb, t ex SHRA Sundsvall.
Personlig utrustning
Förare skall under körning bära SBF-godkänd hjälm (finns att låna i Emmaboda), heltäckande klädsel och handskar samt skor av läder eller flamsäkert material. Kläder av ylle eller bomull är tillåtet.
För fullständiga EDPS-regler gå in på http://www.sbf.se