Hur lösa detta? bilförsäljning
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Hur lösa detta? bilförsäljning
Hejsan!
Jag har pga att jag varit för snäll sålt en av mina bilar till en kompis, som just för stunden inte hade pengar. Men hade ansökt om ett lån så han lovade att jag skulle få pengarna inom 3 veckor.
jag sa okej iom att jag kände honom och vi skrev över bilen på honom. Vi skrev ett kvitto på att han skulle betala in summan på mitt bankkonto inom 30 dagar, detta var den 25 mars.
Idag har jag talat med honom och han har inte fått något lån. Banken hade sagt nej pga betalningsanmärkningar som han hade. Okej, tänkte jag. Jag tar tillbaka bilen. Denna person har brukat bilen under denna tiden och även haft sönder vissa saker på den som är väldigt dyra att reparera. Han har gått med på att skriva över bilen på mig igen och betala en viss ersättning för det han har haft sönder. men kostnaderna uppgår till ca 20000kr och bilen begärde jag 65000kr för. Hur ska vi gå tillväga med detta? Har även fått en handpenning på 5000kr samma dag som vi skrev över bilen. dvs 25mars. Han har besiktigat bilen och bytt olja på den. Han vill lägga upp den på avbetalning hos mig, men då jag tycker att denna månaden varit ett helvete och att sitta och vänta och inte veta om man får några stålar går mig på nerverna. Finns det något ställe där man kan låna pengar snabbt och smidigt även om man har betalningsanmärkningar? och hur ska vi annars lösa det hela?
Jag har pga att jag varit för snäll sålt en av mina bilar till en kompis, som just för stunden inte hade pengar. Men hade ansökt om ett lån så han lovade att jag skulle få pengarna inom 3 veckor.
jag sa okej iom att jag kände honom och vi skrev över bilen på honom. Vi skrev ett kvitto på att han skulle betala in summan på mitt bankkonto inom 30 dagar, detta var den 25 mars.
Idag har jag talat med honom och han har inte fått något lån. Banken hade sagt nej pga betalningsanmärkningar som han hade. Okej, tänkte jag. Jag tar tillbaka bilen. Denna person har brukat bilen under denna tiden och även haft sönder vissa saker på den som är väldigt dyra att reparera. Han har gått med på att skriva över bilen på mig igen och betala en viss ersättning för det han har haft sönder. men kostnaderna uppgår till ca 20000kr och bilen begärde jag 65000kr för. Hur ska vi gå tillväga med detta? Har även fått en handpenning på 5000kr samma dag som vi skrev över bilen. dvs 25mars. Han har besiktigat bilen och bytt olja på den. Han vill lägga upp den på avbetalning hos mig, men då jag tycker att denna månaden varit ett helvete och att sitta och vänta och inte veta om man får några stålar går mig på nerverna. Finns det något ställe där man kan låna pengar snabbt och smidigt även om man har betalningsanmärkningar? och hur ska vi annars lösa det hela?
(Projekt)Bmw E36 328im Touring Turbo -96
(SÅLD)BMW E36 Sedan M50B25 IV Turbo -92
(SÅLD)BMW E36 Coupe M50B25 Vanos Turbo -93
Re: Hur lösa detta? bilförsäljning
går ju låna fast man har betalningsanmärkning har ja sett,kommer dock inte ihåg var.har han ingen som kan borga för han då? knepigt när han har sabbat bilen oxo.annars får han väll fixa fram stålarna för de han pajjat.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Lendo och bluestep tror jag inte bryr sig om man har betalningsanmärkningar, säger dom iaf i reklamen på radion.
Regel nummer ett...
Blanda aldrig in pengar och affärer i kamratskapen.
Det är det absolut bästa och mest effektiva sättet att bli ovänner på.
Tyvärr kan man inte lära någon annan att det är så, det måste självläras.
Grr!
0706-419608
0706-419608
Inser ju själv att jag gjorde ett stort misstag när jag lät han ta bilen innan jag fått pengar.. men man brukar ju kuna lita på vännerna.. men det fick jag fan för..
Man får inte ha betlaningsanmärkningar på lendo. Det som det hänt är en spricka i bakrutan på ca:1 dm(det är en cab) och lite lacksläpp på en fälg. 5000kr utöver de 5000kr jag redan har fått, är det för lite/mycket?
Man får inte ha betlaningsanmärkningar på lendo. Det som det hänt är en spricka i bakrutan på ca:1 dm(det är en cab) och lite lacksläpp på en fälg. 5000kr utöver de 5000kr jag redan har fått, är det för lite/mycket?
Franzén wrote:Regel nummer ett...
2008 gjorde vi en bilaffär och se på fan, vi är vänner fortfarande
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
låter som din polare borde få ordning på ekonomin innan han köper en BMW cab.
Kan man inte låna skall man ju absolut spara ihop stålarna istället. Det är ju det bästa även om man kan få lån...
Nu låter jag bra grötmyndig men har man inga pengar skall man inte köpa massa kapitalvaror som faller i värde
Kan man inte låna skall man ju absolut spara ihop stålarna istället. Det är ju det bästa även om man kan få lån...
Nu låter jag bra grötmyndig men har man inga pengar skall man inte köpa massa kapitalvaror som faller i värde
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Har nu skrivit ihop ett kontrakt som gäller ersättning för brukande samt skador köparen orsakat på bilen.
Finns i 3 upplagor (vittne, säljare, köpare)
innehåller dagens datum/ort, miltal vid underteckning, belopp, antal dagar. köpare, säljare och vittnes personnummer och underskrifter plus information om att dokumentet finns i 3 upplagor, fält för dokumentering av skador, vilken bil det gäller.
Vad är rimlig ersättning för brukande?
kommer vi inte fram till något blir det polisanmälan inkl. kronofogden..
innehåller dagens datum/ort, miltal vid underteckning, belopp, antal dagar. köpare, säljare och vittnes personnummer och underskrifter plus information om att dokumentet finns i 3 upplagor, fält för dokumentering av skador, vilken bil det gäller.
deliux wrote:Har nu skrivit ihop ett kontrakt som gäller ersättning för brukande samt skador köparen orsakat på bilen.
Ptja! 15kr milen kan du lätt ta ut med gott samvete iallfall! du kan nog ta ut 25kr milen också.
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Hansa wrote:deliux wrote:Har nu skrivit ihop ett kontrakt som gäller ersättning för brukande samt skador köparen orsakat på bilen.
Ptja! 15kr milen kan du lätt ta ut med gott samvete iallfall! du kan nog ta ut 25kr milen också.
men kan man ta ut någon mer ersättning för brukande än milersättning?
deliux wrote:Hansa wrote:deliux wrote:Har nu skrivit ihop ett kontrakt som gäller ersättning för brukande samt skador köparen orsakat på bilen.
När jag räknade ut på min gamla bil (e34 525 1994) kostade att bruka per mil så blev det 26kr/milen , då är ALLT medräknat, slitage, bensin, skatt, försäkring, övriga utgifter typ biltvätt m.m , Så vad du kan mer kan ta ut vet jag inte.
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
När jag räknade ut på min gamla bil (e34 525 1994) kostade att bruka per mil så blev det 26kr/milen , då är ALLT medräknat, slitage, bensin, skatt, försäkring, övriga utgifter typ biltvätt m.m , Så vad du kan mer kan ta ut vet jag inte.
okej, formulerade mig såhär:
Ersättning för brukandet uppgår till 25kr/mil vilket gäller skatt och slitage
bör man specifiera dessa delar?
Se till att han skramlar fram pengar på något sätt. Ett blancolån från blustep får han utan problem. Annars går du bara till KFM så fixar dom resten nu när ni har papperna i all ordning.
Bara ett problem kvar.. att komma fram till ersättningen och skriva över bilen. vilket ej är gjort ännu.
om inte blir det kronofogden och polis..
- Fredriktak
deliux wrote:Bara ett problem kvar.. att komma fram till ersättningen och skriva över bilen. vilket ej är gjort ännu.
Skämtar du? Hur svårt kan det vara att skriva tebax bilen som han inte har betalat samt förstört. Och automatiskt sett till att den fått extra ägare?? Fett värd affär. Fett jusste polare. Säker på att det är din polare?
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
pelko wrote:Franzén wrote:Regel nummer ett...
2008 gjorde vi en bilaffär och se på fan, vi är vänner fortfarande
Jo men det var inget dealande om pengar hit och pengar dit...
När du och jag gör business så är det schyssta prylar, inget snack och det är pay up på plats.
C.O.D.
Cash On Delivery
Grr!
0706-419608
0706-419608
Fan hur svårt kan det vara.
Se till att bilen är i samma skick som den var när du sålde den.
Om nu inte det går så får han ju antingen betala självrisk och plocka ut bakrutan. Trist för premien men ni är ju ändå polare eller var kanske?
Säger som någon annan sa här i tråden, håll borta affärer vänner imellan blir bara klabb!
mvh
Se till att bilen är i samma skick som den var när du sålde den.
Om nu inte det går så får han ju antingen betala självrisk och plocka ut bakrutan. Trist för premien men ni är ju ändå polare eller var kanske?
Säger som någon annan sa här i tråden, håll borta affärer vänner imellan blir bara klabb!
mvh
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
Performance Center Syd
RPMotor