FoursFeeders 1602turbo-TILL SALU!!
Posted: 11 Oct 2006, 09:38
Tänkte lägga upp en liten projekttråd på min 02:a
Kaross:
1972 bmw 1602 breddad med Zender glasfiberskärmar av tidigare ägare. Orginal turbospoiler fram. Hjulhus bak breddade innåt med nya justerbara fjäderbenstorn. TIG-svetsad 10punkts fullbur av 45*3 sömlösa rör. Modifierat motorrum för stor intercooler och bamseturbo. Nacascoop i huven från dodge viper. Sprängskydd runt koppling och fångstringar runt kardanen 2st. Inredning spartansk, orginal dörrsidor, div autometermätare och rallystolar.
Motor:M10 2l
Bottendel:
M10 block från 1972 egenhändigt borrat till 90.5 och CNC-fräst deck med cylinderkanter som är 5/100 högre än resterande block för högre packningstryck. Cometic MLS-packning. Oljespridare inborrat i ramlagerlägena. Orginal 80mm M10vev. S38B38-stakar med smidda mahle folkvagnskolvar ca7.5:1 i kompförhållande.tråg med skvalpplåt special oljepump med innehåll från M30. egna motorfästen av länkarmsbussningar.
Topp:
M10 1.8i-85 maxresta insugskanaler(uppsvetsade) med större radiefrästa säten för 48mm insugsventiler och 39mm avgasventiler. avgaskanalerna portade+sätesjobb, inga ventiltätningar på avgas för bättre kyning av ventilskaft. Kamaxel: drskräck 328/328 med 12.1mm lyft orginalvippor med lagomt hårda dubbelfjädrar.
Bränsle och tändning:
MCX-tillverkat sprut med 4 1680cc spridare,egentillverkat aluplenum med PPF 50mm dump. Malpassiregulator och 2st wahlbro 255hp pumpar. 40l fuelcell. Msd dis2 HO programerbar. 2 st msd MC-spolar
Turbosystem:
Holset HX52 med billetimpeller och 16:s avgashus, turbon är lättad 2.5kg.Eget rostfritt pulssplittgrenrör deluxe med 60mm wastegate som dumpar via eget grenrör från varje primärrör vid toppflänsen. rostfritt 3.5"avgassystem. Egen intercooler med cellpaket 600*430*76mm 3"tryckrör.
Drivlina:
240mm 530nm koppling med sinterlamell. getrag 260 (4-växlad från 3.0) 6mm sprängskydd runt koppling. 528e28 kardan. egen bakvagn baserad på 02-bakvagnsbrygga med M5diff och egentillverkade seghärdade drivaxlar för smalare spårvidd mellan modifierade e28svingar upphängda i uniballs till den stummonterade bryggan. inga bussningar i bakvagnen.
Hjulupphängning:
Tii fjäderben fram med kortare dämpare och jamexfjädrar. e12 5-bultade nav fram. E39 528 bromsskivor fram(296mm) med volvo 4-kolvsok.
Bak modifierad bakvagn med 528 e28 bromsar, spax justerbara coilovers.hjulbultar bak bytta till M14.
Hjul:
hådrocksstålfälgar 15" 9.5"breda bak med 26*11.5 MT et street.
Tyvärr så har en massa strul i kombination med att jag vart lat gjort att nån tid värd att skriva om inte presterats i år, motorn ska bromsas i vinter och div modifieringar ska göras för att få bilen helt laglig med turbo och alla modifieringar! bilen väger BTW 1090kg med halv tank.
Kaross:
1972 bmw 1602 breddad med Zender glasfiberskärmar av tidigare ägare. Orginal turbospoiler fram. Hjulhus bak breddade innåt med nya justerbara fjäderbenstorn. TIG-svetsad 10punkts fullbur av 45*3 sömlösa rör. Modifierat motorrum för stor intercooler och bamseturbo. Nacascoop i huven från dodge viper. Sprängskydd runt koppling och fångstringar runt kardanen 2st. Inredning spartansk, orginal dörrsidor, div autometermätare och rallystolar.
Motor:M10 2l
Bottendel:
M10 block från 1972 egenhändigt borrat till 90.5 och CNC-fräst deck med cylinderkanter som är 5/100 högre än resterande block för högre packningstryck. Cometic MLS-packning. Oljespridare inborrat i ramlagerlägena. Orginal 80mm M10vev. S38B38-stakar med smidda mahle folkvagnskolvar ca7.5:1 i kompförhållande.tråg med skvalpplåt special oljepump med innehåll från M30. egna motorfästen av länkarmsbussningar.
Topp:
M10 1.8i-85 maxresta insugskanaler(uppsvetsade) med större radiefrästa säten för 48mm insugsventiler och 39mm avgasventiler. avgaskanalerna portade+sätesjobb, inga ventiltätningar på avgas för bättre kyning av ventilskaft. Kamaxel: drskräck 328/328 med 12.1mm lyft orginalvippor med lagomt hårda dubbelfjädrar.
Bränsle och tändning:
MCX-tillverkat sprut med 4 1680cc spridare,egentillverkat aluplenum med PPF 50mm dump. Malpassiregulator och 2st wahlbro 255hp pumpar. 40l fuelcell. Msd dis2 HO programerbar. 2 st msd MC-spolar
Turbosystem:
Holset HX52 med billetimpeller och 16:s avgashus, turbon är lättad 2.5kg.Eget rostfritt pulssplittgrenrör deluxe med 60mm wastegate som dumpar via eget grenrör från varje primärrör vid toppflänsen. rostfritt 3.5"avgassystem. Egen intercooler med cellpaket 600*430*76mm 3"tryckrör.
Drivlina:
240mm 530nm koppling med sinterlamell. getrag 260 (4-växlad från 3.0) 6mm sprängskydd runt koppling. 528e28 kardan. egen bakvagn baserad på 02-bakvagnsbrygga med M5diff och egentillverkade seghärdade drivaxlar för smalare spårvidd mellan modifierade e28svingar upphängda i uniballs till den stummonterade bryggan. inga bussningar i bakvagnen.
Hjulupphängning:
Tii fjäderben fram med kortare dämpare och jamexfjädrar. e12 5-bultade nav fram. E39 528 bromsskivor fram(296mm) med volvo 4-kolvsok.
Bak modifierad bakvagn med 528 e28 bromsar, spax justerbara coilovers.hjulbultar bak bytta till M14.
Hjul:
hådrocksstålfälgar 15" 9.5"breda bak med 26*11.5 MT et street.
Tyvärr så har en massa strul i kombination med att jag vart lat gjort att nån tid värd att skriva om inte presterats i år, motorn ska bromsas i vinter och div modifieringar ska göras för att få bilen helt laglig med turbo och alla modifieringar! bilen väger BTW 1090kg med halv tank.