Page 1 of 4

FoursFeeders 1602turbo-TILL SALU!!

Posted: 11 Oct 2006, 09:38
by marcus
Tänkte lägga upp en liten projekttråd på min 02:a

Kaross:
1972 bmw 1602 breddad med Zender glasfiberskärmar av tidigare ägare. Orginal turbospoiler fram. Hjulhus bak breddade innåt med nya justerbara fjäderbenstorn. TIG-svetsad 10punkts fullbur av 45*3 sömlösa rör. Modifierat motorrum för stor intercooler och bamseturbo. Nacascoop i huven från dodge viper. Sprängskydd runt koppling och fångstringar runt kardanen 2st. Inredning spartansk, orginal dörrsidor, div autometermätare och rallystolar.

Motor:M10 2l

Bottendel:
M10 block från 1972 egenhändigt borrat till 90.5 och CNC-fräst deck med cylinderkanter som är 5/100 högre än resterande block för högre packningstryck. Cometic MLS-packning. Oljespridare inborrat i ramlagerlägena. Orginal 80mm M10vev. S38B38-stakar med smidda mahle folkvagnskolvar ca7.5:1 i kompförhållande.tråg med skvalpplåt special oljepump med innehåll från M30. egna motorfästen av länkarmsbussningar.


Topp:
M10 1.8i-85 maxresta insugskanaler(uppsvetsade) med större radiefrästa säten för 48mm insugsventiler och 39mm avgasventiler. avgaskanalerna portade+sätesjobb, inga ventiltätningar på avgas för bättre kyning av ventilskaft. Kamaxel: drskräck 328/328 med 12.1mm lyft orginalvippor med lagomt hårda dubbelfjädrar.

Bränsle och tändning:
MCX-tillverkat sprut med 4 1680cc spridare,egentillverkat aluplenum med PPF 50mm dump. Malpassiregulator och 2st wahlbro 255hp pumpar. 40l fuelcell. Msd dis2 HO programerbar. 2 st msd MC-spolar

Turbosystem:
Holset HX52 med billetimpeller och 16:s avgashus, turbon är lättad 2.5kg.Eget rostfritt pulssplittgrenrör deluxe med 60mm wastegate som dumpar via eget grenrör från varje primärrör vid toppflänsen. rostfritt 3.5"avgassystem. Egen intercooler med cellpaket 600*430*76mm 3"tryckrör.

Drivlina:
240mm 530nm koppling med sinterlamell. getrag 260 (4-växlad från 3.0) 6mm sprängskydd runt koppling. 528e28 kardan. egen bakvagn baserad på 02-bakvagnsbrygga med M5diff och egentillverkade seghärdade drivaxlar för smalare spårvidd mellan modifierade e28svingar upphängda i uniballs till den stummonterade bryggan. inga bussningar i bakvagnen.

Hjulupphängning:
Tii fjäderben fram med kortare dämpare och jamexfjädrar. e12 5-bultade nav fram. E39 528 bromsskivor fram(296mm) med volvo 4-kolvsok.

Bak modifierad bakvagn med 528 e28 bromsar, spax justerbara coilovers.hjulbultar bak bytta till M14.

Hjul:
hådrocksstålfälgar 15" 9.5"breda bak med 26*11.5 MT et street.

Tyvärr så har en massa strul i kombination med att jag vart lat gjort att nån tid värd att skriva om inte presterats i år, motorn ska bromsas i vinter och div modifieringar ska göras för att få bilen helt laglig med turbo och alla modifieringar! bilen väger BTW 1090kg med halv tank.

Re: FoursFeeders 1602turbo

Posted: 11 Oct 2006, 09:42
by M_power86
Satan :twisted:

Du måste bara lägga ut bilder i massor! det här projektet ska följas från början till slut! lycka till

Posted: 11 Oct 2006, 10:28
by marcus
Lite bilder: nån bild är lånad av Mats Alfredsson.


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
[/img]

Posted: 11 Oct 2006, 11:11
by flp
kul att du fått upp en tråd här med. :) sjukt frän bil iaf. låter sött! :D

MVH Micke

Posted: 11 Oct 2006, 13:58
by bmw_pelle
Så du fick tummen ur oxå:)

grym bil

Posted: 12 Oct 2006, 18:21
by rotti 02
grym bil , Håller på med en 2002 oxå men blir inte licka extrem som din lycka till. :lol:

Posted: 12 Oct 2006, 20:57
by struten
verkar bli en kul bil med lite egna lösningar. gillar vi :D

Posted: 12 Oct 2006, 20:59
by Zwofurti
Grymt!!

Skitsnyggt grenrör med!

Posted: 12 Oct 2006, 22:12
by Bmwandreas
Blir nog fint, men passa dig för membranet i wastegaten om det är en kopia :cry:

Posted: 12 Oct 2006, 22:18
by bmw_pelle
Jo, membranen är helt värde.

Nån som har tips på "utbytes" membran

Posted: 12 Oct 2006, 22:20
by Bmwandreas
Hks borde passa, men kostar säkert mer än hela wastegaten och vet inte om dom säljs löst.

Posted: 13 Oct 2006, 06:21
by flp
mitt membran sprack, limmade det och nu funkar det stabilt iaf. man får inte dra åt v-bandsklammret som håller i membranet för hårt.

MVH Micke

Posted: 13 Oct 2006, 09:27
by marcus
bilen är färdigbyggd så när som på några små modifieringar inför vintern

Jag har hört att membranen inte håller måttet, men det löser jag förmodligen med ett rullmembran från industrin som är 175mm i diam=finfint förhållande mellan membran och ventil, sen ser det ju häftigt ut=) svider lite i hjärtat att ha köpesgrejer i bilen, gillar att göra det mesta själv lixom.

Kul att ni gillar den iaf. Bilen är inte bestyckad som den ska på lägre belastning, men på höga varv och tryck känns den stark. den drar fint till 9000 nu när spjällen står helt öppna. Enda repan i år resulterade i pinsamma 12.43@180 p.g.a att gaswiren kukat ur så endast halv gas uppnåddes, så nu när jag har full gas lär den ju gå 6.22@360 :shock: nej skämt och sido den går rätt bra nu, skulle bli förvånad om inte 10:an sitter till våren.

Posted: 16 Oct 2006, 19:20
by egnesund
riktigt kul att hitta fler som håller på med 02:or de är riktigt roliga bilar, måste säga att du har ju inte sparat in på nått iaf... tänkte kolla om du inte har lust att lägga upp bilder på hur du har breddat hjulhusen innåt i bak... och vart köpte du fuelcellen och hur har du löst de med tankmätare??

lycka till!

Posted: 17 Oct 2006, 19:51
by marcus
Jag ska se till att ta några bilder på inredningen och lägga upp...... fuelcellen är köpt i usa av en kompis, från summit tror jag det var, och tankmätare löser jag med att stoppa ner handen och se om den blir blöt 8)

Posted: 17 Oct 2006, 20:36
by marcus
lite nya bilder på "inredningen"

Image

Image

Posted: 17 Oct 2006, 21:15
by peppe
Stiligt!