Lotus Omega Prosjekt (K&M Auto-Clinic)
Posted: 03 Apr 2011, 03:53
Hei,
Navnet er Kjetil Møkkelgård.
Utgangspunkt: Opel Omega A stasjonsvogn, 3.0 24v 1989 mod.
Sånn så den ut før jeg startet på ombyggingen
Plan: Oppgradere motor, gear, understell, bremser, felger, bur, 4stk stoler + 6 punkts seler, syredupping av karosseriet, runde hjulbuer, full lakkering innvending/utvendig og under. +++
Sånn så den ut på Oslo Motorshow i November 2010
Motoren er byggd av Protrim, og har hatt en god dialog med de hvordan den skulle bygges.
Her er hva som er gjort med motoren:
Det er originalt en C36GET motor, altså 3.6l Lotus motor
Blokk: C30SE, Honet, underspyling, oljepumpe og vannpumpe fra C36GET, blybronselager.
Topp: C36GET, sveisa og porta i forbrenningskammer etc. Planet 0.1mm. Det er bygd om til mekaniske ventilløftere med doble ventilfjører. Alt arbeid på topplokket er utført hos Autotrim i Trondheim.
Topplokksbolter: ARP head stud kit
Toppakkning: Custom kobberpakkning med titan O-ringer
Kammer: Spesiallaget med rett profil for bruk av mekaniske ventilløftere
Innsugsventiler: C36GET
Eksosventiler: 32mm rustfrie Ferrea ventiler, fresa ventilseter og slipt ventiler
Råder: Crower H-profil råder med forsterket bolter
Veiv: C36GET, polert, nullbalansert og destroka til 4mm lengre slaglengde, altså 89mm slag, ca. 3.785 ltr
Stempel: Orginale smidde C36GET stempel. Total Seal ringer, keramisk coata på toppen for å tåle mer varme og coata på skjørtene for mindre friksjon.
Datasprut: Electromotive Tec3r
Dyser: Bosh 1600cc
Bensin: E85. MagnaFuel matepumpe til catch tank. 2 stk Aeromotive Elimenator pumper fram til fuel rail via AN 8 stålomspunnet slanger. Begge Eliminator pumpene blir styrt av hver sin Aeromotive fuel pump controller. Aeromotive A-1000 fuel regulator (Marine type). Svarte Earls AN koblinger.
Fuel Rail: Custom laget av NUKE, AN 8 inn på begge sider, AN 8 retur mellom sylinder 3 og 4. 105 mm x 6.
Turbo: Garrett GT4202R med Tial 60mm wastegate, T4 splittet eksoshus (AR 1.33) 4 " downpipe og 2, 1/4 " rør fra Wastegate og ut via framskjermen.
Eksosmanifoild: Rustfri Topmount. Åpen collector. Singelturbooppsett. "Quick spool up valve" mellom manifoild og eksoshus på turboen.
Innsugsmanifoild: Custom laget av JAAS performace.
Gearkasse: Tremec T56 Magnum 6 trinns, modifisert clutchhus.
Clutch: Tilton 3-platers clutch på 184mm
Svinghjul: Custom protrim, stålsvinghjul 5-6kg
Vannpumpe: Stewart elektrisk pumpe, fordelertank som forgrener ut 60 % inn på vannpumpe blindeplata, og 40 % inn via frostpluggene på sylinder 4,5 og 6.
Vacuumstation: NUKE
2 stk Earls oljekjølere.
Annet motor:
Registerkjede er forsterket kjede fra England.
Nye styreskinner, pakninger og simringer
Bensin/Olje/Vann og diverse blir i stålumspunnet slanger med svarte Earls koblinger.
Resten av bilen:
Bremser: Forran: 355 mm x 32 mm StopTec bremser, Bak 299 mm x 24 mm Movit bremse-kit
4 stk K-Sport 20 bars luftjekker
4 stk Sparco Rev Plus FIA stoler med 3" 6 punkts seler.
Felger: Forran: 20 x 10 Custom Forgiato felger, bak 20 x 11 Custom Forgiato felger.
45 liters fuel cell tank
Lotus bak stilling.
Power flex foringer på hele understellet
KW 2 variant coilover kit.
Dash 2 Technology instrument
Tilton Hydraulisk håndbrekk
Tilton stående pedalsett.
Siden det er 4 år siden jeg startet på bilen, så blir det mye bilder i starten av tråden som viser hva som har skjedd med bilen siden den gang, så oppdaterer jeg fremmover når jeg gjør noe nytt på bilen.
Navnet er Kjetil Møkkelgård.
Utgangspunkt: Opel Omega A stasjonsvogn, 3.0 24v 1989 mod.
Sånn så den ut før jeg startet på ombyggingen
Plan: Oppgradere motor, gear, understell, bremser, felger, bur, 4stk stoler + 6 punkts seler, syredupping av karosseriet, runde hjulbuer, full lakkering innvending/utvendig og under. +++
Sånn så den ut på Oslo Motorshow i November 2010
Motoren er byggd av Protrim, og har hatt en god dialog med de hvordan den skulle bygges.
Her er hva som er gjort med motoren:
Det er originalt en C36GET motor, altså 3.6l Lotus motor
Blokk: C30SE, Honet, underspyling, oljepumpe og vannpumpe fra C36GET, blybronselager.
Topp: C36GET, sveisa og porta i forbrenningskammer etc. Planet 0.1mm. Det er bygd om til mekaniske ventilløftere med doble ventilfjører. Alt arbeid på topplokket er utført hos Autotrim i Trondheim.
Topplokksbolter: ARP head stud kit
Toppakkning: Custom kobberpakkning med titan O-ringer
Kammer: Spesiallaget med rett profil for bruk av mekaniske ventilløftere
Innsugsventiler: C36GET
Eksosventiler: 32mm rustfrie Ferrea ventiler, fresa ventilseter og slipt ventiler
Råder: Crower H-profil råder med forsterket bolter
Veiv: C36GET, polert, nullbalansert og destroka til 4mm lengre slaglengde, altså 89mm slag, ca. 3.785 ltr
Stempel: Orginale smidde C36GET stempel. Total Seal ringer, keramisk coata på toppen for å tåle mer varme og coata på skjørtene for mindre friksjon.
Datasprut: Electromotive Tec3r
Dyser: Bosh 1600cc
Bensin: E85. MagnaFuel matepumpe til catch tank. 2 stk Aeromotive Elimenator pumper fram til fuel rail via AN 8 stålomspunnet slanger. Begge Eliminator pumpene blir styrt av hver sin Aeromotive fuel pump controller. Aeromotive A-1000 fuel regulator (Marine type). Svarte Earls AN koblinger.
Fuel Rail: Custom laget av NUKE, AN 8 inn på begge sider, AN 8 retur mellom sylinder 3 og 4. 105 mm x 6.
Turbo: Garrett GT4202R med Tial 60mm wastegate, T4 splittet eksoshus (AR 1.33) 4 " downpipe og 2, 1/4 " rør fra Wastegate og ut via framskjermen.
Eksosmanifoild: Rustfri Topmount. Åpen collector. Singelturbooppsett. "Quick spool up valve" mellom manifoild og eksoshus på turboen.
Innsugsmanifoild: Custom laget av JAAS performace.
Gearkasse: Tremec T56 Magnum 6 trinns, modifisert clutchhus.
Clutch: Tilton 3-platers clutch på 184mm
Svinghjul: Custom protrim, stålsvinghjul 5-6kg
Vannpumpe: Stewart elektrisk pumpe, fordelertank som forgrener ut 60 % inn på vannpumpe blindeplata, og 40 % inn via frostpluggene på sylinder 4,5 og 6.
Vacuumstation: NUKE
2 stk Earls oljekjølere.
Annet motor:
Registerkjede er forsterket kjede fra England.
Nye styreskinner, pakninger og simringer
Bensin/Olje/Vann og diverse blir i stålumspunnet slanger med svarte Earls koblinger.
Resten av bilen:
Bremser: Forran: 355 mm x 32 mm StopTec bremser, Bak 299 mm x 24 mm Movit bremse-kit
4 stk K-Sport 20 bars luftjekker
4 stk Sparco Rev Plus FIA stoler med 3" 6 punkts seler.
Felger: Forran: 20 x 10 Custom Forgiato felger, bak 20 x 11 Custom Forgiato felger.
45 liters fuel cell tank
Lotus bak stilling.
Power flex foringer på hele understellet
KW 2 variant coilover kit.
Dash 2 Technology instrument
Tilton Hydraulisk håndbrekk
Tilton stående pedalsett.
Siden det er 4 år siden jeg startet på bilen, så blir det mye bilder i starten av tråden som viser hva som har skjedd med bilen siden den gang, så oppdaterer jeg fremmover når jeg gjør noe nytt på bilen.