Page 1 of 1

Evinrudes 525iX Turbo

Posted: 22 Mar 2011, 23:46
by Evinrude
Hej!

Jag kan börja med att presentera mig lite kort. Jonas heter jag, bor i Sundsvall, är 20 år och jobbar som butiksbiträde.
Bilen är då en 525iX -96 som jag köpte förra vintern som förstabil. Lite typiskt så blev jag ganska förälskad i den och strax därefter slog effektdjävulen till så nu står turbo på schemat.
Då jag inte lyckats hitta någon annan projekttråd eller nyttig info om drivlinan så känns det som att den skulle kunna vara den svaga länken.
Vet ni nån som har överladdat en ix förut så dela gärna med er av det så att jag slipper känna mig helt ensam. :)

Specen blir följande:

M50B25 Vanos
Orginal bottendel
Icke-vanostopp med vanos
Dubbla insugskammar
ARP till toppen
2,5mm MLS
Schwitzer S200 54mm in
S50 oljefilter med oljekylare från en Mercedes
IC som täcker halva fronten
PPF grenrör
Precision 46mm WG
Wg-röret kommer att ha en fläns så att man kan köra screampipe eller "diskret"
3" downpipe och avgas i rostfritt med en ljuddämpare
50mm dump (en väldigt gammal från PPF?)
Precision 680cc spridare
Link G4 Storm
Henko soppapump 275 l/h
M20 svänghjul och start
Sachs 618
Sachs organisk sportlamell


Målet är ca 400-450 hästar i motorn vilket borde vara tillräckligt för att få 1800kg att röra sig hyfsat iallafall. :)

Lite gamla bilder på bilen:
Image
Image
Image

Tanken är att jag ska börja och skruva nästa vecka så att man är redo lagomt när sommardäcken ska på!

Re: Evinrudes 525iX Turbo

Posted: 06 Apr 2011, 13:40
by Evinrude
Projektstarten blev uppskjuten pga rattlåshelvetet. När jag stängde av motorn försvann alla lägen i tändningslåset, pinnen mellan tändningslåset och kontaktstycket hade på nåt vis gått av... :S
Lite snyggt var det dock då det hände precis utanför BMW när jag skulle hämta delar. :P
Apropå delar har det nu inhandlats VAG-spolar, AN-kopplingar och lite slang, mätare, laddtrycksstyrning, MAP-sensor och lite annat smått och gott, det tar sig!
Ett oljetråg håller på att få sig en retur också.

Re: Evinrudes 525iX Turbo

Posted: 06 Apr 2011, 21:26
by Carlsson
detta ska bli spännande att se, jag har längtat länge efter att se en 525ix göra 4hjuls donuts :D

Re: Evinrudes 525iX Turbo

Posted: 21 Apr 2011, 21:58
by Evinrude
Imorgon blir det projektstart! Då rullas bilen in i garaget och sedan upp på pallbockar.
Hämtade upp oljetråget som nu har fått sig en retur och lite loctite 3020 och annat nyttigt.
Lite ändringar i specen har det blivit också, wg blir en precision 46 då min tial blir för liten och spridare blir precision 680cc som ska inhandlas till veckan.
Stressmek ska det minsann bli, bilen ska rulla i maj! :twisted: :twisted: :twisted:

Re: Evinrudes 525iX Turbo

Posted: 04 May 2011, 23:16
by Evinrude
Det tar sig!
Får ett roligt paket från ppf i dagarna och nu sitter förhoppningsvis lådan permanent.
Dagens tips är att inte peta ner pinnen till slaven innanför sprängkåpan, såvida ni inte gillar att riva växellåda...
Kort sagt, hatar ix för 65kg ZF, hatar slavcylindrar, hatar uppallad bil, hatar alldeles för trångt garage och kalla betonggolv! Men jag e int bitter!

Får städa lite bara så att man får in paket och slipper söka fotfäste överallt :)
Toppen ska på till helgen iaf! :D

Image
Image
Image
Image
Image

Re: Evinrudes 525iX Turbo

Posted: 12 May 2011, 22:39
by Evinrude
Toppen är på plats med kedjor och allt.
Kaminställningen kan ha blivit lite feg, dom är lite mer isär än orginal (ca 5-10 grader?), har det någon effekt på när man kör med dubbla insugskammar så att jag ska dra isär dom lite till eller funkar det ändå?
Ny slav är införskaffad dessutom då tätningen gick på den förra vid första pedaltrycket...
Lika bra det för då kan jag ta ut lite aggressioner på den gamla ;)
Förhoppningsvis behöver jag därmed inte förlänga pinnen då anledningen till att den inte kopplade ur som den skulle var att slaven var kaputt, men en längre pinne är under tillverkning just in case
Elen blir nästa steg, ser fram emot det... not...
Går inte det bra blir det lagomt att sätta kapen i fanskapet för att få plats med ic :)

Re: Evinrudes 525iX Turbo

Posted: 12 May 2011, 22:51
by mullemeck
ska bli kul att läsa!tänkt bygga turbo på min gamla ix men blev aldrig av. driv linan läste jag på allt jag kunde hitta när jag hade min. och den ska klara av ganska mkt.

Re: Evinrudes 525iX Turbo

Posted: 12 May 2011, 22:52
by mullemeck
Carlsson wrote:detta ska bli spännande att se, jag har längtat länge efter att se en 525ix göra 4hjuls donuts :D
http://www.garaget.org/video/54512" onclick="window.open(this.href);return false; :P jag har gjort de :P

Re: Evinrudes 525iX Turbo

Posted: 12 May 2011, 22:54
by Evinrude
mullemeck wrote:ska bli kul att läsa!tänkt bygga turbo på min gamla ix men blev aldrig av. driv linan läste jag på allt jag kunde hitta när jag hade min. och den ska klara av ganska mkt.
Tackar! :)
Av allt jag har hittat så tycker jag också att den bör göra det. Drivningen fram ska ju ändå inte få mer än ca 35% av effekten och vridet och den är ändå rätt så grov.
Men känner jag Murphy rätt så lär något ryka ändå, men man vet ju inte förrän man har prövat! :twisted:

Re: Evinrudes 525iX Turbo

Posted: 12 May 2011, 22:59
by Evinrude
mullemeck wrote:
Carlsson wrote:detta ska bli spännande att se, jag har längtat länge efter att se en 525ix göra 4hjuls donuts :D
http://www.garaget.org/video/54512" onclick="window.open(this.href);return false; :P jag har gjort de :P
Jag med!
Har inte gjort annat än att sladda under de två vintrar jag ägt den. :P
Dock blir det inge mer donuts, vred lite för mycket på ratten och sköt servopumpen åt skogen. Pumpen är bytt, men tror varenda o-ring och tätning i systemet är död också, svettas olja överallt. Men så länge SBP inte bryr sig så orkar inte jag heller, skiten funkar ju ändå! ;)

Re: Evinrudes 525iX Turbo

Posted: 12 May 2011, 23:00
by mullemeck
Evinrude wrote:
mullemeck wrote:ska bli kul att läsa!tänkt bygga turbo på min gamla ix men blev aldrig av. driv linan läste jag på allt jag kunde hitta när jag hade min. och den ska klara av ganska mkt.
Tackar! :)
Av allt jag har hittat så tycker jag också att den bör göra det. Drivningen fram ska ju ändå inte få mer än ca 35% av effekten och vridet och den är ändå rätt så grov.
Men känner jag Murphy rätt så lär något ryka ändå, men man vet ju inte förrän man har prövat! :twisted:
vad jag även läste vara att m5an skulle ha den med en v8 på nästan 400hk. men hur sant de nu är vet jag inte. hörde även om ett bygge i tyskland med v12 så det blev en 550ix men inga bilder på det häller :/

Re: Evinrudes 525iX Turbo

Posted: 08 Jun 2011, 00:32
by Evinrude
Trögaste snubben på att uppdatera slår till igen!
Dock har det inte legats på latsidan i garaget.
Motorn är ihop och klar, väntar endast på ett t-kors till oljan så kan det startas utan laddtryck.
Kopplingen är osäker som fan, det känns inte som att den kopplar ur trots förlängd pinne. Jag har en till längre pinne att testa med när orken finns. Ny slav blev det iaf då den andra tryckte ut tätningen.
Sprutet är i princip kopplat tillsammans med mätarna i bilen. Ska hitta en bra placering för boxen bara. :)
Ett nytt grenrör är på ingång från ppf då det gamla inte passade. :(
Intercooler och tryckrören sitter nu där de ska också.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Det tar sig!
Vi får se om det blir uppstart till veckan eller inte bara för att se om allt funkar hittills :)

Re: Evinrudes 525iX Turbo

Posted: 27 Sep 2011, 22:37
by Carlsson
hur går det jag är sjukt nyfiken på att höra hur drivlinan håller för turbo vridet

Re: Evinrudes 525iX Turbo

Posted: 27 Sep 2011, 23:14
by Evinrude
Mästaren på att uppdatera helt enkelt!
Bromsade den i somras till 351whp och 450wNm @ 1,1 bar.
Sedan dess har den gått ca 600 mil, en del transport men rätt mycket svineri ;)
Dock har jag varit nojjig som fan angående just drivlinan så drifting har jag låtit bli och lika karatestarter. Åtminstonde tills i helgen...
Det var lite "officiell" streetracing och såklart ställde man upp. Två repor han det bli innan man fick stryk men allt höll. Ingen launch men åtminstonde 5k på mätaren vid start och det tålde drivlinan iaf. :)
Rätt imponerande var dock kopplingen som inte ens är en sinter, aset väger trots allt 1800kg...
Nu går det ju inte att säga att det håller särskilt länge för detta, men tidigare var man ju rädd att det skulle rasa på första försöket... :P
Det finns nån incarsnutt, men när snön dyker upp kommer det mer ;)

Glömde totalt bort ditt pm som du skickade för ett tag sedan, men jag tycker helt klart att du ska turbokonvertera en ix. Så länge drivlinan är frisk sen innan så ska den nog tåla en del spö. Om du vågar ladda mer än mig så kommer jag att kräva info ;)