Page 1 of 1

någon som är duktig på autronic sm2?

Posted: 19 Mar 2011, 11:01
by lindberg_racing
jag har ett autronic sm2 ombyggt till highspeed satt tidigare i en e36turbo men flyttades nu över till en b6254s dvs en volvo 6a med 60-2 trigger och kamaxelgivare. men jag är tyvärr inte så insatt så hjälp med en startmapp skulle sitta fint,kör med msd4 om det kan skilja något.

jag byggde om volvofästet till trigger hjulet och monterade "bmw" sensorn denna har jag kontakt med boxen men hur jag än gör så har jag inte kontakt med reference givaren (kamaxelgivarn?) måste jag använda mig av denna oxå eller räcker crank sensorn? gjorde oxå ett nytt avläsningställe på kamen och bytte givare fortfarande ingen kontakt med den och impulser stämmer inte med antalet på ifrån cranken.

hoppas någon förstår sig på denna typen av problem, vill få igång den så man kan överladda den och åka till ppf och bromsa :D

MVH Joel 0735448756

Posted: 19 Mar 2011, 11:13
by Nisse Järnet
Satt det 60-2 hjul på E36an också?

Posted: 21 Mar 2011, 21:07
by lindberg_racing
jag är inte så insatt i bmw men som jag förstod det... så skulle det vara ett sådant

Posted: 21 Mar 2011, 21:16
by Bmwandreas
Har du hallgivare eller kör du bmw magnetisk givare med reluctor interface?

Mycket som kan bli fel med SM2. Man måste tex flytta kamgivaren så man får ca 50% cylinder sync % för att den ska trigga.

Re: någon som är duktig på autronic sm2?

Posted: 23 Mar 2011, 18:21
by lindberg_racing
jag kör med 99,9 procent bmw org givare 3 kablar.. men jag måste ha en fungerande kamgivare? hur vet jag att det stämmer med triggningen? går det att räkna ut genom övd?

mvcket tacksam för all hjälp jag kan få då jag är ny på detta område.

MVH Joel

Re: någon som är duktig på autronic sm2?

Posted: 23 Mar 2011, 18:44
by Bmwandreas
Man kan inte koppla in bmw magnetiska givare på ett sm2. Du lär ha en reluctoradapter(svart lite låda) emellan. Den omvandlar signalen från sinusvåg till fyrkantsvåg.

Re: någon som är duktig på autronic sm2?

Posted: 27 Mar 2011, 18:36
by lindberg_racing
hmm okej.... det är så att detta systemet satt i en överladdad e36 som gick, när jag köpte detta fick jag med hela kabelstamen och däribland 2 st likadana givare en som satt på kamen och en som satt till triggerhjulet på en org 24v2,5l motor jag har plockat i alla givare som satt i bmw till min volvo utom gassjälsgivaren men den verkar datan hitta efter kalibrering, så vev/kam givarna funkade bra i bmwn så jag gjorde om volvo fästet och monterade i givaren. och crankgivaren hittar datan men inte kam givaren, sen tycker jag oxå att "varvräknaren" i datan går väldigt högt på starten ca2000 varv kan det hjälpa något?

Re: någon som är duktig på autronic sm2?

Posted: 27 Mar 2011, 18:46
by Bmwandreas
Den bmw:n satt det isåfall hallgivare på och hade omgjort till 3 tänder på veven. Det förklarar att du får högt varv på startmotorn. Och jag är 80 % säker på att SM2 inte funkar med 60-2.

Re: någon som är duktig på autronic sm2?

Posted: 27 Mar 2011, 19:04
by lindberg_racing
okej... jag ringde till mrm-racing och han sa att det funkade om man lödde i ett extra motstånd ritning finns på deras sida.. så jag tänkte göra det men när jag öppnade boxen var det redan ett motstånd där...

Re: någon som är duktig på autronic sm2?

Posted: 29 Mar 2011, 08:28
by T_Hedman
Finns bara 3 chipversioner av sm2 som klarar det.

1.37
1.49
1.99

Har du någon av dessa så går det, annars måste du bygga om till 3 tänder på veven.

Re: någon som är duktig på autronic sm2?

Posted: 29 Mar 2011, 18:30
by lindberg_racing
hur ser jag vilken version det är måste jag plocka av locket igen och läsa på någon komponent eller liknade

Re: någon som är duktig på autronic sm2?

Posted: 29 Mar 2011, 19:24
by T_Hedman
Det ser du på datorn när du är online med boxen. Står längst upp på skärmen.