Page 1 of 1

Shimsa o mäta tryckplatta..

Posted: 17 Mar 2011, 22:07
by Blöjan
Har en sproilans ny 765:a som ska få sitta på ett s38 svänghjul...

Har fått tryckplattan uppmätt osv men undrar hur viktigt det egentligen är att mäta o ställa in tryckplattan??

Förstår att tryckplattan är "olika" stark vid olika "djup" men seriöst...

Behöver man verkligen mäta o fippla?

Trodde skiten skulle vara bolt on men tydligen inte?

Ska sitta med en 4 pökad sinter om de spelar någon roll?

Och ja.. Jag försökte söka men fick 1101 träffar...

Posted: 17 Mar 2011, 22:12
by Pimplaren
Helt plant svänghjul är inte "rätt".
Jag kommer ej ihåg hur mycket jag svarvade mitt svänghjul men runt 1.5mm där man bultar tryckplattan, alltså upphöjd anläggningsyta för lamellen.

Finns en tråd på detta på Savar och en länk i min tråd här på PPF, tror jag :)

Posted: 17 Mar 2011, 22:14
by Nisse Järnet
Jag har kört med ca 0.5mm nersänk platta med 787wnm utan minsta problem.
Tog dock ner till 0.9-1mm tills i år, får väl se hur det funkar. (Har inte provtryckt nåt)

Posted: 17 Mar 2011, 22:18
by Bäckis
Ska du inte köra typ +1000Nm så kan du köra på plant. Det är INTE plant original, det är en kant från början, och den är bolt on. Man kan dock få ur mer ur den om man gör "rätt".

Posted: 17 Mar 2011, 22:35
by Silverboy
jernteppe.. hva heter det her på engelsk?

vet jeg har sett på framgansmåten på tuben, men husker ikke hva jeg søkte... :oops: står også still på framgangsmåten...

Posted: 18 Mar 2011, 18:35
by beemer
Sachs technical support answered me that with 9,6mm clutch disc you can use "flat" flywheel. So with for example with 8,4mm you sink the pressureplate 1,2mm to the flywheel.

Posted: 18 Mar 2011, 18:55
by knotan
finns ju olika tjocklek på sinterlameller men runt 1mm upphöjjning ska det vara , ganska marignell skillnad med några tioendelar hit eller dit...

Posted: 18 Mar 2011, 18:56
by Awpelqvist
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ryckplatta

den tråden besvarade då alla mina frågor och fick även hjälp att provtrycka genom den

Posted: 18 Mar 2011, 20:22
by knotan
det som är lite lustigt med 765 plattan är hur klen korg dem använder till så kraftig fjäder,
skulle man förstärka korgen skulle den nog ta en del nm mer....
när man trampar ur ger sej korgen flera mm :lol:

Posted: 20 Mar 2011, 21:36
by Napstar
jag kör m30 svänghjul 765 platta o 8 puckad cinter. Mätte ingenting, förlängde inte pinnen bara satte ihop allt, provkörde bilen lite lätt på gatan idag o det va precis som orginalet. dock så har den inte testats hårt än :twisted:

Posted: 21 Mar 2011, 21:11
by M3JONAS
Jag har hållt på och strulat en hel del med 765 och svänghjulsförsänkningar. Det viktiga är att kolla tjockleken på lamellen. Har för mig att org lamell är 9 mm tjock och de sinterlameller jag har haft har varit ca 8mm. Jag körde då med plant svänghjul och det funkade bra ett tag, dvs några fullgasrepo och lite startslirande. Sen när lamellen slets ner det minsta så började det slira. Då var det med ca 700nm på hjulen.

Mät gärna hur långt det är från tryckplattans anliggningsyta mot svänghjulet till lamellens anliggningsyta mot tryckplattan. Har för mig att det är ca 7,5mm, mao bara 0,5mm förspänning om man kör helt plant.