Page 1 of 2

Emmes, Alex och Martins Driftingmissiler.

Posted: 17 Mar 2011, 13:08
by alexfalk
Tja!
Nu har vi smugit omkring här länge och spanat. Känns som att det är dags att vi också lägger upp en projekttråd.

Vi har alla 3 byggt diverse olika balla bilar tidigare. men bestämde oss för att bygga något billigt och kraschvänligt med stor potential från början.

Valet föll på BMW 325 E36 coupé.

Sagt och gjort så köpte vi oss var sin bil i minst sagt varierande skick.

Tanken är att bygga enkelt och slippa bygga om en massa skit. Så här ser receptet ut just nu:

Motor:
Standard M50B25 (Förutom renovering och sätesjobb)
ARP bultar till toppen
Cometic 3mm packning
1200cc spridare
Vems
Soppapump från turbobanditen
TB60 med twin entry
60mm wastegate
kina IC
Kina vattenkylare

Väghållning:
Hydraulisk handbroms
AGAdiff
XYZ coilovers som är avsedda för drifting (Riktiga coilovers även bak)

Kaross:
Fullbur
förstärkningar till bakvagn
Full M3 optik

Jag har inte några vettiga bilder på dom andra bilarna så jag börjar berätta min historia helt enkelt.

Bilen inhandlades i Juli förra året i lagom halvtaskigt skick. Men iaf svensksåld och ca 22000 ärliga mil på mätaren.

Ganska omgående gick en order iväg till Laptimer.se på sparcostolar, hydraulisk handbroms och coilovers avsedda för drifting.

Image

Image

Körde resterande del av säsongen med svetsad diff, coilisarna och en stol monterad. Gick rätt bra. Lyckades köra hela parisern på ställ med trasig handbroms och stabstag bak ;-D


Image

Image

Fortsättning följer ;-)

Edit: Någon som kan förklara vad jag gjord för fel med bilderna så jag kan fixa det?

Posted: 17 Mar 2011, 13:20
by johankihl
Filnamnet ska sluta med .jpg

Det stod 0? efter.jpg innan!

Posted: 17 Mar 2011, 13:55
by alexfalk
Schysst då vet jag!

Hösten spenderade jag och Martin på en roadtrip från Miami beach till Los angeles. Det är det ballaste jag gjort och vi hade galet kul. Måste bjuda på några iphonebilder från resan med!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image :twisted: :twisted: :twisted:

Posted: 17 Mar 2011, 14:21
by alexfalk
Väl hemma igen va det vinter och kallt. I och med att bmwn har gått med trasig kylare hela sommaren så va motorn minst sagt stumm.

Image

Till och med tändstiften hade frusit :-D

Image

Men efter att ha tinat den några timmar så startade hon så fint ;-)

Image

När bilen torkat upp lite petade vi i en bur lite snabbt och martins bror fick tiga det hela.

Image


Efter det fick bilen stå ett tag av olika anledningar. Men nu har jag börjat ta tag i den för att få ordning på den. Det kommer vara lite fart på tråden iaf eftersom mappning ska ske den 14e och 15e april hos PPF.

Här är ett litet kollage på vad som gjorts senaste veckorna:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Kanske fulaste grundfärgen jag lagt. mesmattäckelvit
Image

Massey Ferguson grå invändigt, motorrum och bagage kommer bli riktigt nice mot industrifärgen som kommer på bilen...
Image

Sedan har martin snidat ihop 3 jäkligt vettiga grenrör:

Image

Image

Posted: 17 Mar 2011, 15:24
by TreLingon
Fint :)

Posted: 17 Mar 2011, 18:38
by markus
Inte alls avis på resan ni gorde..... FAN jag vill med åka :cry:

Kommer bli fränt med alla på mantorp i sommar =)

Posted: 17 Mar 2011, 20:56
by Enmar
Så du gjorde en tråd tillslut:p se om vi kan fixa upp några bilder på emelies o min också och förstås lite info:p

Posted: 17 Mar 2011, 21:36
by banzai
Nice med driftmissiler här i sverige med! :)

Posted: 18 Mar 2011, 08:16
by alexfalk
Jo men det är ju det som är tanken. Härma japanerna med silvior och skylines är ingen bra idé. Det blir bara dyrt. Men om man tänker som dom. Vad är det vi har i sverige som är dussinvara som kan bli snabbt för en liten peng? Därför valde vi e36orna. Väldigt enkla mods för att dom ska bli rikitgt vassa....

Posted: 18 Mar 2011, 17:25
by banzai
alexfalk wrote:Jo men det är ju det som är tanken. Härma japanerna med silvior och skylines är ingen bra idé. Det blir bara dyrt. Men om man tänker som dom. Vad är det vi har i sverige som är dussinvara som kan bli snabbt för en liten peng? Därför valde vi e36orna. Väldigt enkla mods för att dom ska bli rikitgt vassa....
Låter som ett bra tänk!
Dom kör ju mycket gamla Corollor där borta med, tex ke70. Det är väl ungefär lika vanlig där som 740 är här :P

Posted: 18 Mar 2011, 22:32
by alexfalk
Japp håller skiten hjälpligt är jag nöjd!

La lacken nu precis. Satan va nice de blir!

Image

Posted: 18 Mar 2011, 22:38
by Grooverhound
Vet du va bilen vägde helt rensad?
lr du körde aldrig drifting me den rensad?

Ser fint ut bygget :)

Posted: 18 Mar 2011, 22:55
by alexfalk
Jag vägde aldrig bilen. Men det som väger är typ framsäten och dörrar. Buren väger nog mer än det som är urplockat... Men dom väger ju inte så jäkla mycket. Bättre att kontra vikten med mer laddtryck :roll:

Posted: 18 Mar 2011, 22:59
by Grooverhound
alexfalk wrote:Jag vägde aldrig bilen. Men det som väger är typ framsäten och dörrar. Buren väger nog mer än det som är urplockat... Men dom väger ju inte så jäkla mycket. Bättre att kontra vikten med mer laddtryck :roll:
Hur gick de med sugmotor då?
de va mkt för lite effekt lr?

Posted: 18 Mar 2011, 23:13
by alexfalk
Nae som sagt gick det köra hela parisern på mantorp på ställ. Man måsta satsa en del och planera lite. Men det går helt klart även när det är torrt och soligt.

Vi hade riktigt skoj på gatan med. Jag körde en hel del med vanliga sänkfjädrar och aga diff. Det är helt värdelöst. Dämparna stjäl alldeles för mycket av den kraft man vill skicka bilen i sidled med. Ett par rejält hårda coilisar och en aga diff är allt man behöver egentligen. Anledningen till att vi kör turbo är:

Få till rejält med däckrök
att bilen ska orka även på 4an och 5an
Underlätta körningen

Men dom viktigaste anledningarna är nog att det är fränt och mycket vill ha mer :wink:

Posted: 18 Mar 2011, 23:21
by Grooverhound
jo precis underlättar nog lite med mer effekt. :D

Re: Emmes, Alex och Martins Driftingmissiler.

Posted: 22 Mar 2011, 12:19
by alexfalk
Då va karossen äntligen klar. Har börjat att montera ihop den lite smått och rensat ur kabelhärvan.

Image

Image