--Riggys Garage-- 535 E34 Turbo
Posted: 14 Mar 2011, 00:24
Köpte mig en vinterbil för en mindre peng som jag tänkte ha som lekbil/isbil/brukis redan innan köpet var tankarna igång om en liten snurra bredvid motorn så den kan andas lite bättre även om 3,5L ger rätt bra effekt för att vara vinterbil, men mer skadar ju aldrig!
I första omgången användes nästan enbart delar som jag hade liggandes på hyllan eller var billiga i inköp, för att hålla kostnaden på en lagom nivå:
HX35 med 16#2 avgashus (lite liten för M30 men hade den på hyllan)
Grenrör med T3 fläns (Köptes jättebilligt men var tyvärr ändå ett dåligt köp då det var en ren katastrof)
50mm kina WG
Saab spridare som ska flöda 350cc/min @3bar
Bosch 25mm dump
T-kors till oljematning från tryckgivare i toppen
Uppspänd och modifierad org. LMM
Screampipe från WG
3" DP och vidare bakåt
NGK stift nerknackade till 0,5mm
Egen värmeisolering för tändkablar och DP som funkade över förväntan: Glasfiberull+Ugnsfolie (det dyraste märket såklart)
Bilen startade upp fint efter lite skruvande på LMM och Emil tillverkade även en tomgångsjustering på LMM för att få bra tomgång.
Innan vi hade fått till justeringen av LMM så fetade den på bra med mycket soppa, detta märktes när vi kollade oljan då den var som vatten Så efter väldigt snabbt oljebyte far vi ut för att testa kärran kl02:00 en fredagnatt efter all ombyggnad.
Dessvärre kunde vi inte justera ner laddtrycket mindre än ca 0,7-0,8bar, troligtvis pga dålig wg placering och bidragande screampipe.
Men motorn mosade på riktigt bra, hade dragit min M3 e36 som ingenting kändes det som, självklart började kopplingen slira så fort man försökte göra minsta lilla provocering åt sidan så det var ju ett bra tecken!!
Efter provturen var man ju duktigt taggad, in i garaget igen för att byta Hardyskiva och lite andra justeringar med avgas osv och förbereda den för en dag på isen dagen efter. När allt var klart ca kl05:00 var vi sugna på att ta en provtur till, bilen gick som fan på motorvägen 100-200km/h gick undan snabbt tyvärr så blåste vi topp packningen efter ca 1,5 mils körande med lite landsväg och lite motorväg, men detta var ju ganska så väntat eftersom vi laddade på 0,7bar+ hmm lär ju ha spikat lite med org. sugmotortändning och troligtvis för lite soppa. Syrran fick vara hjälte och bogsera hem oss, fast bilen var sönder var jag lika glad för det
Nu hade man ju en väldigt bra anledning för att beställa lite mer åkafort prylar
Bilder och mer info kommer inom kort!
I första omgången användes nästan enbart delar som jag hade liggandes på hyllan eller var billiga i inköp, för att hålla kostnaden på en lagom nivå:
HX35 med 16#2 avgashus (lite liten för M30 men hade den på hyllan)
Grenrör med T3 fläns (Köptes jättebilligt men var tyvärr ändå ett dåligt köp då det var en ren katastrof)
50mm kina WG
Saab spridare som ska flöda 350cc/min @3bar
Bosch 25mm dump
T-kors till oljematning från tryckgivare i toppen
Uppspänd och modifierad org. LMM
Screampipe från WG
3" DP och vidare bakåt
NGK stift nerknackade till 0,5mm
Egen värmeisolering för tändkablar och DP som funkade över förväntan: Glasfiberull+Ugnsfolie (det dyraste märket såklart)
Bilen startade upp fint efter lite skruvande på LMM och Emil tillverkade även en tomgångsjustering på LMM för att få bra tomgång.
Innan vi hade fått till justeringen av LMM så fetade den på bra med mycket soppa, detta märktes när vi kollade oljan då den var som vatten Så efter väldigt snabbt oljebyte far vi ut för att testa kärran kl02:00 en fredagnatt efter all ombyggnad.
Dessvärre kunde vi inte justera ner laddtrycket mindre än ca 0,7-0,8bar, troligtvis pga dålig wg placering och bidragande screampipe.
Men motorn mosade på riktigt bra, hade dragit min M3 e36 som ingenting kändes det som, självklart började kopplingen slira så fort man försökte göra minsta lilla provocering åt sidan så det var ju ett bra tecken!!
Efter provturen var man ju duktigt taggad, in i garaget igen för att byta Hardyskiva och lite andra justeringar med avgas osv och förbereda den för en dag på isen dagen efter. När allt var klart ca kl05:00 var vi sugna på att ta en provtur till, bilen gick som fan på motorvägen 100-200km/h gick undan snabbt tyvärr så blåste vi topp packningen efter ca 1,5 mils körande med lite landsväg och lite motorväg, men detta var ju ganska så väntat eftersom vi laddade på 0,7bar+ hmm lär ju ha spikat lite med org. sugmotortändning och troligtvis för lite soppa. Syrran fick vara hjälte och bogsera hem oss, fast bilen var sönder var jag lika glad för det
Nu hade man ju en väldigt bra anledning för att beställa lite mer åkafort prylar
Bilder och mer info kommer inom kort!