Page 1 of 1
oilsludge... PÅ RIKTIGT!
Posted: 12 Mar 2011, 15:10
by Oscarr
Posted: 12 Mar 2011, 18:00
by Awpelqvist
det mest oroande är väl egentligen att de e många som inte servar sina bilar
Posted: 12 Mar 2011, 18:32
by nicke.t
ja de där har man ju både sätt å hört,en del fattar inte att man måste kolla olja mm. en polare köpte en cheva van som ägarna bara fyllt olja aldrig bytt
den såg hemsk ut i motorn,men gick bra ändå
Posted: 12 Mar 2011, 19:17
by Fredrik_R
nicke.t wrote:ja de där har man ju både sätt å hört,en del fattar inte att man måste kolla olja mm. en polare köpte en cheva van som ägarna bara fyllt olja aldrig bytt
den såg hemsk ut i motorn,men gick bra ändå
Ja på en gammal bil som slickar olja fungerar ju detta
, hade en 350 som drog 2 liter på ca 800 landsvägsmil
Posted: 12 Mar 2011, 19:35
by Hool
Hade inne ett inbyte en gång..
Stiga åkgräsklippare.. Med B&S motor. Den gick på inkörningsoljan.. Aldrig bytt sedan den var ny..
Gamla ägaren hade tillverkat en borrfluga för att få igång skiten..
Satte den att dränera ut gammoljan vid 15 blecket på fredagen..
När jag kom på jobbet måndag morgon rann det fortfarande.. Rymmer väl en liten på sin höjd..
Det som hamnat i hinken liknade mer kuggfett än olja..
Posted: 13 Mar 2011, 05:32
by bmw-slangen
Det gör nästan lite ont när man ser sånt...
Såhär ser det ut när man har vatten i oljan på riktigt! Fast detta var ju inte direkt orsakat av slarvigt underhåll, var en plugg som hade rostat sönder och börjat läcka in vatten...
http://www.youtube.com/watch?v=pyjgzPN4yg0
Posted: 13 Mar 2011, 10:48
by pizza
Fredrik_R wrote:nicke.t wrote:ja de där har man ju både sätt å hört,en del fattar inte att man måste kolla olja mm. en polare köpte en cheva van som ägarna bara fyllt olja aldrig bytt
den såg hemsk ut i motorn,men gick bra ändå
Ja på en gammal bil som slickar olja fungerar ju detta
, hade en 350 som drog 2 liter på ca 800 landsvägsmil
De e e ju ingenting, många av BMW nya motorer som gått 3-6000mil, drar 3-4 liter på 500mil, BMW själva anser att 1 liter/100mil är fullt normalt.
Kvalitetsbilar? Nja, dom nya är riktigt sämst.
Detta säger jag då jag jobbar med dom, tyvärr.
Posted: 13 Mar 2011, 11:07
by nicke.t
ja vet inte om just chevan drog specielt mycke olja,men dom hadde aldrig bytt/servat bilen på massor med år o mil.den va helt svart å geggig.dock inte som MB på filmen.
Posted: 13 Mar 2011, 12:50
by odd
jag har en m52 motor ståendes som de är packat med oljecox mellan tändstiftshålen ovh kambryggorna. stog och försökte hugga bort skiten med en skruvmejsel men jag blev tvungen att ge upp skiten.
Posted: 13 Mar 2011, 16:31
by Koop
Lyfte på ventilkåpan på E30'n strax efter jag köpt den för att göra ventiljustering, this is what we found.
Hemskt med folk som inte kan sköta en sån enkel sak som oljebyte.
Posted: 13 Mar 2011, 23:36
by JErngren
Kan rekomendera Pro-Tec´s Engine Flush man häller i den gamla oljan i motorn och kör en stund på varv och sen byter olja.
Blir riktigt nice, men har tyvärr inga bilder.
Posted: 14 Mar 2011, 19:24
by Franzén
Ut med oljan..
I med 50/50 sketbillig olja och diesel..
Starta motorn och låt detta skölja runt innan du tömmer ut det och fyller på med 5 liter sketbillig olja för att skölja ur allt som inte skall vara i motorn.
SEN kan du tappa ur den sketbilliga oljan och fyller på finolja.
Jag gissar på att det kommer att komma ut både den ena och den andra överraskningen ur varje tömning.
Posted: 14 Mar 2011, 19:55
by JimmyA
Koop wrote:Lyfte på ventilkåpan på E30'n strax efter jag köpt den för att göra ventiljustering, this is what we found.
Hemskt med folk som inte kan sköta en sån enkel sak som oljebyte.
ventilkåpspackningen ser ju iaf fin ut
Posted: 14 Mar 2011, 23:53
by Mardo@estonia
Posted: 15 Mar 2011, 01:48
by Hansa
fan va skitnödig jag blev