Boräntor.

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

pelko

Boräntor.

Post by pelko »

Vad tror ni om räntorna framöver? Kommer de stiga mycket mer eller gå upp lite för att stanna ett tag?

Hur kör ni idag, rörligt eller bundet?

Diskutera fritt :)
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Doktorn

Post by Doktorn »

Jag tror dom kommer gå upp saftigt och ligga där ett bra tag, 7-8 % skulle jag tro.

Ingen ekonom på något vis men min "allt går åt helvete"-känsla säger så.
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
Chrillej82

Post by Chrillej82 »

jag har bundit mina räntor sen i somras, kändes skönt med tanke på alla varningar för höjning.
Christian Johansson

- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
HenrikF

Post by HenrikF »

tror absolut det kommer gå upp, kanske som doktorn skriver, 7-8%
har hänt innan, kommer hända igen. det är ett system :)
man sänker räntorna, priser hausas upp, folk lånar liiite extra sen går räntorna upp.
de som inte jobbar halvt ihjäl sig kommer få lämna sina bostäder med extrema skulder. Men alla dom som bor kvar offrar semestern, nya tv;n, oxfilén på lördagar etc. Allt för att kunna bo kvar.
Vilka är vinnarna? (inte en fråga mer ett konstaterande)
/Henrik
Leon83

Post by Leon83 »

mitt är bundet för ett tag sen på 2.79 =) men bara ett år till känns lagom kul när det skall göras om.
FekZen

Post by FekZen »

Jag tror också att mellan 6 - 8 % är något man får vänja sig vid under en tid.

Det sägs att "det historiskt alltid lönat sig över tiden att ha rörlig ränta" , men det beror såklart på när man har bundit också.

Det är som att handla aktier i ett bolag och lyckas pricka en dal. Man har då en så bra position att man antagligen ligger på plus under ett bra tag framöver. Men det hindrar dock inte bolaget från att krasha igen.

Samma sak är det för dem som hade möjlighet, och valde att binda sina lån på många år under finanskrisen när allt såg som mörkast ut. Nu kan man enkelt se att dem är vinnarna under en tid framöver. De som kör röligt får då säga vad dem vill.

Det man inte vet är vad som kommer runt hörnet. Att det är förändring pågång är det enda man kan vara säker på.

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Dawe_A

Post by Dawe_A »

Vi måste sluta fundera.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Oscarr

Post by Oscarr »

Lägenheterna har stuckit iväg senaste året.

Jag har lagt bud på en precis lika dan lägenhet som polaren köpte för 400k för ett år sedan. Den som jag budar på nu kommer säkert gå för 550k.

en ökning med 150k på ett år. Är jag dum om jag köper den nu, eller ska jag vänta på att räntorna stiger och folk inte budar lika högt?

Tror ni priserna kommer sjunka? :roll:
FekZen

Post by FekZen »

Oscarr wrote:Tror ni priserna kommer sjunka? :roll:

Är såklart en omöjlig fråga att svara på , men man kan ju spekulera lite.

Efterfrågan> Tror du området kommer att växa och folk kommer att flytta in de närmaste åren, eller kommer folk att flytta närmare stadskärnan eller helt enkelt byta stad helt?

Utbud> Att det byggs mycket nytt och det blir ett större utbud behöver inte direkt påverka priserna negativt då området kan bli mer attraktivt om det byggs nytt.

Har folk råd att bo om priserna/räntorna stiger? är också en intressant frågeställning. Man får helt enkelt räkna på lite scenarion som tex om räntan blir 10% , vad händer då med den totala boendekostnaden om man tex lånat demhär 550k.

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Hansa

Post by Hansa »

Lägenheten han ska köpa kan inte ligga så mycket närmare centrum! =)

ikea står klart 2012 så priserna kommer sticka i höjden pga det!

Och jag har sagt åt herr Oscarr att sluta nojja och köp en lägenhetsjävel INNAN priserna stiger ännu mer här i Borlänge :lol:
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Nox

Post by Nox »

Jag tror höjningen kommer fortsätta till räntan hamnar på 6-7%. Där lär den ligga stabilt i ett tag, dvs ett normalt ränteläge.

Själv har jag rörlig 3månaders. Just nu på 3.91%. Autogiro på alltihop.
Bryr mig inte speciellt mycket då jag fortfarande har mer än tillräckligt med pengar över varje månad om räntan skulle hamna på 10%..
076-115 58 55
-88 E30 325IK
Hool

Post by Hool »

Jag och mina bröder satt och diskuterade räntan..

Då flikade farsan in att när han köpte kåken på 80talet låg räntan på ungefär 14%.

Bara dagisavgiften på oss skitungar var 3k i månaden.. :shock:

Så jobbade han som lärare och morsan som kokerska.. Lär nog gå åt en hel del deg per månad.. 0_o
- Growl! - http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false; -
- Jonathan Danell
- 0702755150
FekZen

Post by FekZen »

Hool wrote:Då flikade farsan in att när han köpte kåken på 80talet låg räntan på ungefär 14%.

mjo, har vart värre också. Tex föreningsbanken eller vad dem kan ha hetat på den tiden: 1992-09-25 5år:15,00% 3år:16,50% 3mån:24,00%

Så det kan vara bra att tänka på det, att man klarar av kraftigt höjd ränta när man tar ett lån.

Mvh//A
Mycket vrid spar tid!
Thörn

Post by Thörn »

bostadspriserna är rena dumheterna numera. Folk har tappat respekten/kollen på pengars värde. En räntehöjning kommer nog få många att fatta hur mycket pengar de lånat den hårda vägen. Gissar runt 5% 2012, 6-7% därefter
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Hool

Post by Hool »

Då vi bor i det soliga och exotiska kungariket Sverige så får män alltid räkna på att räntan kan sticka iväg på fel sida 10%

Många räknar bara på en ränta på 6% som "Värsta scenario" och sedan när Tratten & Finkel i rosenbad fuckar upp så ..... Ooops :oops:
- Growl! - http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false; -
- Jonathan Danell
- 0702755150
Stålåke

Post by Stålåke »

Jag gjorde så att jag delade mitt villa lån i 4 delar, topplån och sen 3 delar där en del vart rörlig, en bunden 5år och en del bunden 6år. Det lånet som vart bundet i 6år lyckades jag pricka superrätt när räntan vart absolut lägst.
Med min tur skulle folk sluta dö om jag köpte en kyrkogård.
Strandholm

Post by Strandholm »

personligen är jag sugen på att försöka få lånet i dollar istället.

Känns som att dollarn bara går åt ett håll medans Ben Bernanke står bakom sedelpressen och matar fler pappersark.

räntorna lär gå upp, bopriserna lär sjunka, kronan lär stärkas vidare, exporten lär sjunka, bnp lär sjunka kan dock öka om inflationen är stark, inflationen lär öka.

Jag undrar hur man ska mäta inflation i en värld där naturresurserna håller på att ta slut. Ska man höja styrräntan och hoppas på att folket inte äter lika mycket då? :wink:

Se på arabvärlden, revolutionerna där drivs av stigande priser och hög arbetslöshet. Tror även den lama svensken börjar protestera när 8tim per dag inte räcker föratt både få mat på bordet och betala lånen som man tagit föratt köpa allt man "äger".
Last edited by Strandholm on 11 Mar 2011, 18:11, edited 2 times in total.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Post Reply