Page 1 of 3

Startspärr på m60b40?

Posted: 06 Mar 2011, 11:06
by moonzhine
Är det startspärr på alla m60?
har läst runt lite nu men alla säger olika..
köpte en motor som skulle vara komplett med all el,inkl tändningslås med nyckel etc..men fick inte med tändninglåset då de inte satt nå ews eller dyligt kopplat till de påstår säljaren,
vi satte i motorn och koppla i allt vi fick med men den har ingen tändning eller soppa de måste ju vara startspärren som krånglar,är några små kontakt stycken som är tom men verkar inte vara ews eller dyligt..
sen är det en svart/grön tunn kabel som de är minus på tills man kör startmotorn då blir det plus på den?

Posted: 06 Mar 2011, 11:16
by Carlsson
den svart/gröna kabeln gå till avlastningsreläet som stnger av elhissar radio osv nr du kör på starten.

mvh Daniel

Posted: 06 Mar 2011, 20:05
by Turbo Tarzan
Kolla vevaxelgivaren så den inte är kaputt. Utan den startar inte bränslepumpen eller tändning.

Posted: 06 Mar 2011, 21:25
by moonzhine
pumpen har vi kopplat separat,och den är ju körd för någon vecka sen enligt säljaren..

Posted: 06 Mar 2011, 21:30
by Moker
moonzhine wrote:pumpen har vi kopplat separat,och den är ju körd för någon vecka sen enligt säljaren..


Jag vet inte vilket EWS system en m60 har, men på min 328a som har EWS 2 så gick inte startmotorn runt när jag hade startspärren urkopplad...

Posted: 06 Mar 2011, 21:45
by moonzhine
okej..tror ews är lite mer avancerat än de här,tror nästan de sitter immobilizer på dom här och de verkar släck tändning och spridare..
saknar ju motorkontakt stycket som går in i bilen oxå så man ser inte vilka kablar som är klippt etc..
men ja tog bara svart/gula signalen från starten och körde med den..

Posted: 07 Mar 2011, 10:11
by karlzzon
är det från en med automat?

Posted: 07 Mar 2011, 10:36
by moonzhine
ne 6vxl manuell..

Posted: 07 Mar 2011, 18:57
by Carlsson
moonzhine wrote:okej..tror ews är lite mer avancerat än de här,tror nästan de sitter immobilizer på dom här och de verkar släck tändning och spridare..
saknar ju motorkontakt stycket som går in i bilen oxå så man ser inte vilka kablar som är klippt etc..
men ja tog bara svart/gula signalen från starten och körde med den..


vadå har du inte lagt tändnings plus till boxen???

Posted: 07 Mar 2011, 19:04
by Carlsson
VAd är det för års modell på motorn? du lär koppla in en grön kabel för att boxen ska veta att det är dags

Posted: 07 Mar 2011, 19:06
by Carlsson

Posted: 07 Mar 2011, 19:52
by FugitivE
EWS kom väl efter 94 och uppåt.. så du lär ju ha EWS då din är 95a?

Posted: 07 Mar 2011, 19:54
by FugitivE
Gå in här och kika:
http://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro ... 716/13.htm

Står längst ner lite grann om EWS.

Posted: 07 Mar 2011, 20:03
by moonzhine
[quote="Carlsson"]VAd är det för års modell på motorn? du lär koppla in en grön kabel för att boxen ska veta att det är dags[/quo

Boxen har såklart ström..
vadå koppla in?ska de vara en lös grön kabel?

Posted: 07 Mar 2011, 20:25
by Evinrude
Här är massor med info om EWS:
http://www.unofficialbmw.com/images/BMW_EWS.pdf

Posted: 08 Mar 2011, 06:25
by bmw_fredde
i kalhärvan ska det ju finnas en snorgrön lite grövre kabel den ska ha plus via tändningslåset´...

Posted: 08 Mar 2011, 07:22
by moonzhine
bmw_fredde wrote:i kalhärvan ska det ju finnas en snorgrön lite grövre kabel den ska ha plus via tändningslåset´...


jo ja vet,på e36 är de ju så iaf men hittar ingen på den här,den ända kabeln som va klippt va en röd plus som förmodligen gått till org säkringsdosan,de dumma är ju att inte motorkontakt stycket är med..