Page 1 of 19

MEllisson Drifting -Nu Wisefab!!!

Posted: 05 Mar 2011, 12:26
by m_ellisson
[/list]Image

Gör hämed en ny projekttråd då den gamla blev jobbig med alla´´extrasidor``...


Info 2011

Motor:

M50B25 ickevanos från e34

Strokad till 2,8 liter
CP kolvar 84,00 mm
PPF smidda vevstakar
Blocket honat & toppdäckat
Allt balanserat
Nya vev & ramlager
Stödgördel med Arp bult
Ny oljepump med svetsat drev
PPF racing kamkedjor
Oljeretur i tråget samt ombyggt tråg
M20 motorfästen
Nuke motorkuddar


Toppen:

Dubbla insugskammar
PPF ventilfjäderkit med crmo retainers
PPF Coopering toppackning
ARP topplocksbultar
Portad ala DGyldmark
Mirade ventilsäten & std ventiler



Turbo/grenrör/kylning:


Garrett GT42 turbo
Grenrör ala DGyldmark
50mm HKS kopia wastegate med utloppsröret riktat ner i backen!
3,5" Downpipe, resten 3"
AEM 5" luftfilter
Större kylare med alugavlar från Streetpower
PPF 65 graders termostat
Polerade 2,5" alutryckrör
Blå siliconslangar till tryckrör
Ic 600x300x76mm 3" anslutningar
PPF 50 mm dumpventil


Motorstyrning:

Megasquirt 1 V3 extrakoden soppa/tändning
Launch control
Dual tables
Boost control
3 st MSD dubbelspolar med Msd tändkablar


Soppasystem:

Scantech pump i tanken
Catch tank i bagaget
Stålomspunna soppaslangar med AN8 kopplingar matning fram & AN6 till retur
Dubbla 044 soppapumpar
Svart Nuke Y-kors
Svart Nuke fuelrail
1680cc Bosch spridare
Aeromotive bränsletrycksregulator



Drivlina:


Std kardan
2st Kardanringar
Lättat M20 Svänghjul 7,1 kg
4 puck sinterlamell & Sachs 618 tryckplatta
Svetsad 3,73:1 bakaxel från 325


Chassi:

K-sport coiloverkitt
Powerflex bussningar i framvagn & bakvagn
E46 länkarmar fram
Ombyggda spindlar för paralell steering
Nya hjullager
Förstärkta bärarmar bak
Ombyggd till justerbar camber & toe-in i bakvagnen



Fälgar, däck och bromsar:

18" TD Monza RS.Svarta med röd kant
215/35R-18 Diamond Back däck

*Dragrace: 7*15" BBS fälgar med 8,5*26*15 MH Racemaster slicks

XYZ 310mm bromskitt fram med 6 kolvsok
Hemma borrade skivor bak
Original bromsok bak
DOT 5.1 Bromsvätska
Stålomspunna Tarox bromsslangar
Bromsservo från e21

Posted: 05 Mar 2011, 12:36
by m_ellisson
Den senaste tiden har jag grejat lite med styrvinklarna på bilen så att man får 0 ackerman = paralell steering istället vilket ska underlätta när man åker på häng.
Orginal så styr ju hjulen olika mycket vilket gör att framvagnen bromsas upp när man sladdar vilket resulterar i attt man lätt snurrar!
Så det är det man vill få bort :)

Kapat av styränden & satt den i linje med spindelled + 1,5 cm närmre så man får lite mer styrvinkel.
Image

E46 länkarm ombyggd
Anledningen till att jag använder dessa länkarmar är för att de är 3 cm längre & då yfår man ut hjulen mer..Vilket nog är ett måste annars blir det svårt att justera på styrleden :)

Image
Image



Image

Image

Posted: 05 Mar 2011, 12:45
by m_ellisson
Vänstersidan är klar & har börjat på höger länkarm & fjäderben..
K-sport coiloverkitt från raidopower är på g hem oxå :)

Image

Posted: 05 Mar 2011, 12:59
by Ludde_
detta blir ashårt till sommaren mange! :)

Posted: 05 Mar 2011, 13:03
by Clarran
detta ska följas!

Posted: 05 Mar 2011, 14:30
by m_ellisson
Nya hjullager i utbyte mot mekonomen klibba på bilen 8)
Image

Posted: 05 Mar 2011, 14:58
by m_ellisson
Ludde_ wrote:detta blir ashårt till sommaren mange! :)
hoppas det :) hur går det med din? fixat bakvagnsinfästningen?

Posted: 05 Mar 2011, 18:10
by m_ellisson
Resten utav motorprylarna lackade silver...
Image
Image
Image

Bakre & främre packboxar till veven inköpt.
Image



Och en sån här strömbrytare :)
Vet bara inte om jag ska ha den i kupén eller under höger baklyse? :roll:
Ska den bryta + eller jord?
Image

Posted: 05 Mar 2011, 18:25
by Pimplaren
+ brukar man väl oftast bryta?:)

Posted: 05 Mar 2011, 18:28
by markus
Funkar lika bra på - sidan =)

Posted: 05 Mar 2011, 22:05
by m_ellisson
ok spelar ingen större roll då men får bli på + iaf :)

Posted: 05 Mar 2011, 22:23
by m_ellisson
Hittade en bild från förra helgens iskörning..riktigt jävla kul
snart så ska 318 ställas av för gott. Ska byggas snikturbo & bara användas som isbil till nästa år var det tänkt :)
Image

Posted: 06 Mar 2011, 00:41
by m_ellisson
Prylarna har torkat & packboxarna är på plats..
Har fått hem en ny oljepump men väntar fortfarande på oljepumpsdrevet från bmw..
Drevet ska tigas sen så är det bara att muttra ihop resten.
Skönt som fan att få botten klar ;)
Image

Posted: 06 Mar 2011, 11:19
by SoreuQ
Ser riktigt gött ut!

Hoppas du följer med upp på gatebil iår också så man får sig en åktur :)

Posted: 06 Mar 2011, 14:22
by _2499
Detta ser ju kanonfint ut :D

Posted: 06 Mar 2011, 16:43
by TreLingon
Rengjorde du delarna med diesel eller bläster innan lack ?

Kommer ha lika så vill veta :) Skit snyggt !

Posted: 06 Mar 2011, 19:38
by m_ellisson
Soreq: tack..självklart blir det gatebil :)

_2499: tackar!

Trelingon: Använde fotogentvätt som vi har på jobbet samt stålborste sen så tog jag fint sandpapper!
Skadar nog inte att blästra prylarna.