S2 vad ska man titta efter?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
S2 vad ska man titta efter?
Hejsan!
Går i köp tankarna och det blir nog en S2a...
Dyker ju upp rätt mycket tankar om vad som kan vara dåligt och vad ska man titta/lyssna efter när man är och tittar på en?.
Ge tips!
Sen är ju följe frågor så som...
Vad går sönder först vid trimning av dessa bilar?
Mvh
JR
Går i köp tankarna och det blir nog en S2a...
Dyker ju upp rätt mycket tankar om vad som kan vara dåligt och vad ska man titta/lyssna efter när man är och tittar på en?.
Ge tips!
Sen är ju följe frågor så som...
Vad går sönder först vid trimning av dessa bilar?
Mvh
JR
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Rent generellt så är väl slitna/dåliga bussningar vanligt, är dom slut i subframen fram så brukar det märkas om man backar, åker frammåt, backar osv.
Brukar kunna klonka en del fram om bussningarna är kassa.
Annars vet jag inte om det finns så mycket standard fel på just S2/S4/S6.
Vad som går sönder mest vid trimning beror ju helt på vilken grad av trimning vi snackar om.
Klena knutar/axlar bak, brukar ge sig med lite värre effekter.
Stakarna gillar inte mycket laddtryck och insug/ic historian på S2orna är under all kritik.
Brukar kunna klonka en del fram om bussningarna är kassa.
Annars vet jag inte om det finns så mycket standard fel på just S2/S4/S6.
Vad som går sönder mest vid trimning beror ju helt på vilken grad av trimning vi snackar om.
Klena knutar/axlar bak, brukar ge sig med lite värre effekter.
Stakarna gillar inte mycket laddtryck och insug/ic historian på S2orna är under all kritik.
Hollizini wrote:Rent generellt så är väl slitna/dåliga bussningar vanligt, är dom slut i subframen fram så brukar det märkas om man backar, åker frammåt, backar osv.
Brukar kunna klonka en del fram om bussningarna är kassa.
Annars vet jag inte om det finns så mycket standard fel på just S2/S4/S6.
Vad som går sönder mest vid trimning beror ju helt på vilken grad av trimning vi snackar om.
Klena knutar/axlar bak, brukar ge sig med lite värre effekter.
Stakarna gillar inte mycket laddtryck och insug/ic historian på S2orna är under all kritik.
Har läst på lite och vad det verkar så håller stakarna enligt de flesta med upp till runt 500hk innan de ger sig... Trodde det var mer driv knutarna fram som gav sig först men det kanske är bak med då...
Någon som vet vad man ska ha för knutar/axlar bak/fram för att det ska hålla för runt 500hk?.
Ok ,skriver upp suframe på checklistan.
Mvh
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
aelget wrote: Trodde det var mer driv knutarna fram som gav sig först men det kanske är bak med då...
Mvh
Det kan du glömma.
Fram är dom grövre, knutarna bak gillar inte alls strippkörning så en uppsättning grövre knutar och sviktaxlar så är det löst, då är det helt plötsligt diffen som är den klenaste länken.
S4a/S6a diffen bör vara en smart uppgradering då.
Såhär grova är framaxlarna på en S4a:
färsök hitta dig en -96a s2a då får du RS2ans 6vxl låda på.
Org stakarna håller till runt 400-450hk , sen är det verkligen inte rekomenderat att köra högre ladd.
org ABY kolvar räcker till 8-900hk om man vill, adu/aan kolvarna skall inte hålla lika bra.
Topplagringarna brukar ta stryk i s2orna iallfall, sen är det det vanliga med bussningar.
Rost brukar där inte vara någon!
Org stakarna håller till runt 400-450hk , sen är det verkligen inte rekomenderat att köra högre ladd.
org ABY kolvar räcker till 8-900hk om man vill, adu/aan kolvarna skall inte hålla lika bra.
Topplagringarna brukar ta stryk i s2orna iallfall, sen är det det vanliga med bussningar.
Rost brukar där inte vara någon!
Last edited by Dawe_A on 02 Mar 2011, 17:02, edited 1 time in total.
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Dawe_A wrote:färsök hitta dig en -96a s2a då får du RS2ans 6vxl låda på.
Org kolvarna håller till runt 400-450hk , sen är det verkligen inte rekomenderat att köra högre ladd.
org ABY kolvar räcker till 8-900hk om man vill, adu/aan kolvarna skall inte hålla lika bra.
Topplagringarna brukar ta stryk i s2orna iallfall, sen är det det vanliga med bussningar.
Rost brukar där inte vara någon!
kör 3b motor med orginal kolvar. och snart förhoppningsvis 700whp. är ju smidda orginal. i dom andra motorerna vet ja ej om dom är smidda.
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Dawe_A wrote:
Org kolvarna håller till runt 400-450hk , sen är det verkligen inte rekomenderat att köra högre ladd.!
Skitsnack!
Precis som Soppa skriver är det 3B kolvarna som skiljer från övriga.
Sitter samma kolvar i AAN/ADU samt ABY.
För övrigt har herr Dahlbäck sagt att det ska vara safe att köra samtliga 2,2t med std kolvar upp till 600hästar.
På frågan "Hur håller Audis 2,2t std kolvar" så svarade Ärtan "Jo de håller bra."
Så kolvarna är inget hinder om man inte satsar överjävligt.
När jag tänker efter så är det även utav många rekomenderat 400-450hästar max för stakarna så det är högst troligt att du blandat ihop siffrorna ifrån stakarna och kolvarna.
Edit:
"Det bästa exemplet jag har är nog LG-speed som byggde sin audi s2 med originalkolvar. Alltså originalmonterade kolvarna.
550hk på hjulen, 2,1bar i ladd.
Det krångla aldrig."
Saxat från WWW.DIESELCLUBSWEDEN.SE
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- halvordsson
- Posts: 218
- Joined: 20 Jul 2007, 21:29
- Location: Dals långed (Dalsland)
- Contact:
Handlar ju jäkla mkt om hur man använder prylarna oxå.
En rikare snubbe i grannbyn konkade iväg en stor hög med stålars som han lämnade hos DBR (Dahlbäck racing) och mot dom så kvitterade han ut en S2:a byggd från botten som skulle leverera 600hk+ och den bilen var ras i parti och minut vill jag minnas.
Är väll 6-8 år sen denna bil byggdes och rasades i parti å minut
En rikare snubbe i grannbyn konkade iväg en stor hög med stålars som han lämnade hos DBR (Dahlbäck racing) och mot dom så kvitterade han ut en S2:a byggd från botten som skulle leverera 600hk+ och den bilen var ras i parti och minut vill jag minnas.
Är väll 6-8 år sen denna bil byggdes och rasades i parti å minut
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta