Page 1 of 1
Ni som har bråkat med en orginal m20, start bekymmer.
Posted: 28 Feb 2011, 16:38
by berraz328
Tjaa, har ett problem med min 325ix-87.
Är seg som fan när man ska starta den när motorvärmaren har varit igång eller att man har kört den och stängt av å vänta en halvtimme eller så.
Man få ju gnugga ihjäl sig innan den hoppar igång, till saken hör att när den ha stått hela natten utan värmare då hoppa den igång direkt!
Har bytt tempgivare den blå, bytt spridare, alla bränsleslangar, kollat efter lekage men hittar inget fel.
Där kommer ni in i bilden, pumpa på med förslag =)
Posted: 28 Feb 2011, 17:18
by Awpelqvist
longshot men testat att byta LMM? min gjorde likadant, då motorn var varm tjurade den ihjäl sig man fick pumpgasa å grejja, men när den va kall så höll man 1/5gas å vrednyckeln så startade den!
Posted: 28 Feb 2011, 17:43
by Klangen
På Volvobilar brukar det kunna bli sådär när vev/kam givare börjar ge sig.
Vet ej hur det ser ut på M20...
Posted: 28 Feb 2011, 17:57
by berraz328
Lmm är testad och för att va säker så är 2andra testade utifall den första man fick tag på va trasig.
bra fråga hur det är med givare, nån som har lite koll på de?
Posted: 28 Feb 2011, 18:08
by Rikard B
Som Klangen säger så har jag vart med om samma sak fast på en volvo
böt den sen gick den bra
Posted: 28 Feb 2011, 18:49
by lenin
Ja hade problem med an audi som va svårstartad när den va lite "fesjummen". När den va kall eller helt varm va de inga problem. Då va de soppapumpen. Kollat bränsletrycket?
Posted: 28 Feb 2011, 19:45
by grönis
Hade precis samma problem på en 740(Volvo) det hade då ärgat i avstörnings/spridarreläet, byte av det så funkade det perfekt. Vet inte om det finns någon motsvarighet på m20in.
Posted: 28 Feb 2011, 19:46
by Awpelqvist
spridar relä sitter under ett svart plastlock i höjd med LMM, sitter 3st där under tror de va lambda, spridare och pump (tror dock inte det var i denna ordning)
Posted: 01 Mar 2011, 16:52
by berraz328
Dessa relän är bytt och rengjort kontaktytor, samma fel. Hur är det sitter det nån fler givare som kan spöka?
Eller kan det finnas nått mekansikt?
Bränslepumpen känns ju så där troligt med tanke på hur den bete sig, eller tänker man fel?
Filter är bytt.
Posted: 01 Mar 2011, 16:58
by Franzén
Finns det inte två tempgivare på M20-motorerna?
En till instrumentet och en till boxen?
Posted: 01 Mar 2011, 17:07
by Awpelqvist
Franzén wrote:Finns det inte två tempgivare på M20-motorerna?
En till instrumentet och en till boxen?
ja! ena brun andra blå!
Posted: 01 Mar 2011, 21:54
by djm
inte så enkelt som tändspolen bara? brukar ge upp när motorn är varm.
Posted: 01 Mar 2011, 22:51
by Frostie
När inte bilen har lust att starta, pröva spruta in startgas, startar han direkt då så har du problembpå soppa sidan, skulle ju rekommendera att kolla fördelare och rotor. För låter som ett tändproblem
Posted: 02 Mar 2011, 13:10
by martin.wangerud
djm wrote:inte så enkelt som tändspolen bara? brukar ge upp när motorn är varm.
Det problemet hade jag med en m20 för några år sedan!