BMW 325 med endast sugtrimmad M20B25
Posted: 15 Dec 2005, 22:17
Tänkte det kunde vara vara lite kul att lägga upp en liten outsider här.
Bygger min bil för tävlingsbruk.
Bilen:
Ursprungligen en orginal 325 im -89, nu helt strippad, ser ut som en vanlig 325i.
Är redan ganska lättad och kommer att lättas mer i vinter, bla får den plastrutor.
Totalt rensad inne i kupen, en racestol med 4-punktsbälte, fullbur.
Vi håller nu på att byta ut alla bussnignar mot Powerflex, special exentriska delrinbussningar till länkarmarna.
Dessutom får bilen justerbara krängare och nytt chassi, ett H&R Clubsport, höjdjusterart coiloverkit alltså.
Bromsar är orginal förutom att jag har monterat ATE Powerdiscs och racebelägg samt monterat en rejäl bromskylning ( absolut nödvändigt vid banpiskning...)
Diffen är specialbyggd med 40 % bromsverkan och 4.10 utväxling.
Motorn:
Håller också på att bygga ny motor eftersom min gamla totalrasade
Vad som göres med den nya är:
# Renoverad och portad topp med 288 graders Dr Shrick
# Smidda högkompressionskolvar, komp 11,0:1
# Renoveringsborrat och planat block ( 84,5 mm )
# Viktad och balanserad bottendel, lättat svänghjul
# Luftmassamätare från 330 E46 ( monteras av JWR )
# Spridare från 535
# Extraktorgrenrör och SBF-godkänd racekat
# Mappning av JWR
Naturligtvis alla packningar nya, ny oljepump ny vattenpump nya remmar och alla skruvar och muttrar, dessutom utrustas oljetråget med skvalpplåtar.
Får väl lägga in någon bild när bilen kommer ur sin dvala i garaget igen..
Bygger min bil för tävlingsbruk.
Bilen:
Ursprungligen en orginal 325 im -89, nu helt strippad, ser ut som en vanlig 325i.
Är redan ganska lättad och kommer att lättas mer i vinter, bla får den plastrutor.
Totalt rensad inne i kupen, en racestol med 4-punktsbälte, fullbur.
Vi håller nu på att byta ut alla bussnignar mot Powerflex, special exentriska delrinbussningar till länkarmarna.
Dessutom får bilen justerbara krängare och nytt chassi, ett H&R Clubsport, höjdjusterart coiloverkit alltså.
Bromsar är orginal förutom att jag har monterat ATE Powerdiscs och racebelägg samt monterat en rejäl bromskylning ( absolut nödvändigt vid banpiskning...)
Diffen är specialbyggd med 40 % bromsverkan och 4.10 utväxling.
Motorn:
Håller också på att bygga ny motor eftersom min gamla totalrasade
Vad som göres med den nya är:
# Renoverad och portad topp med 288 graders Dr Shrick
# Smidda högkompressionskolvar, komp 11,0:1
# Renoveringsborrat och planat block ( 84,5 mm )
# Viktad och balanserad bottendel, lättat svänghjul
# Luftmassamätare från 330 E46 ( monteras av JWR )
# Spridare från 535
# Extraktorgrenrör och SBF-godkänd racekat
# Mappning av JWR
Naturligtvis alla packningar nya, ny oljepump ny vattenpump nya remmar och alla skruvar och muttrar, dessutom utrustas oljetråget med skvalpplåtar.
Får väl lägga in någon bild när bilen kommer ur sin dvala i garaget igen..