Page 1 of 1
K: M50B25 komplett motor
Posted: 18 Feb 2011, 19:10
by Turbo Tarzan
Söker en komplett och för all del frisk motor till min e30 brukis.
Kabelpiska och box är ett måste.
Kan hämta den med ca 30 mils radie från Mariestad, mellan Vänern och Vättern.
Hör av er till 0730-845933, pm eller
bmwboost@hotmail.com
Posted: 18 Feb 2011, 19:32
by zetterberg
Jasså de blev ingen m52b28? Sorry för OT..
Posted: 18 Feb 2011, 19:44
by Turbo Tarzan
zetterberg wrote:Jasså de blev ingen m52b28? Sorry för OT..
Verkade som jag inte skulle få med "ringen" runt tändlåset. Trodde det var med i motorpaketet då det stod komplett. Jäkla tur jag inte handlade för då hade jag kunnat mala startmotor i åratal!!
Du vet ingen som ruvar på en fin M50?
Posted: 18 Feb 2011, 19:52
by zetterberg
Fin o fin m50 vet jag inte.. Har en 525a o åker med på sjön nu men de är ju så sjukt kul, så den är inte tillsalu än tyvärr.. Den har väl rullat 27k mil, fungerar visserligen helt okej än så länge, verkar ju odödliga dessa motorer!
Posted: 18 Feb 2011, 20:02
by Turbo Tarzan
Den motorn skulle sitta bättre i 325:an tycker jag!1
Måste ju göra sista rycket nu innan lillen kommer. Känns som man kommer va låst ett tag framöver och måste ordna allt sånt här innan.
Posted: 18 Feb 2011, 20:37
by Peter_1982
Turbo Tarzan wrote:zetterberg wrote:Jasså de blev ingen m52b28? Sorry för OT..
Verkade som jag inte skulle få med "ringen" runt tändlåset. Trodde det var med i motorpaketet då det stod komplett. Jäkla tur jag inte handlade för då hade jag kunnat mala startmotor i åratal!!
Du vet ingen som ruvar på en fin M50?
Den sk antennringen är inte kodad ihop med ews o dme, så den hade du kunnat köpa på skroten från en annan bil.
Posted: 18 Feb 2011, 20:44
by zetterberg
Sant. Hoppas du får tag på en motor närmare Mariestad, annars får du ge ett bud på hela 525an, skattad o besiktad till april men de finns ju en del minus med själva bilen..
men motor o låda ska väl hänga me många tusen mil känns de som
Posted: 18 Feb 2011, 21:19
by Turbo Tarzan
Åfasen, trodde allt skulle vara kodat ihop. Även antennringen. Men har ews:en en egen kabelhärva med en kontakt till dme eller hur ser det ut? Som jag fattat det sitter ews boxen på rattstången, men det kanske ser olika ut. Motorn är från -97 iaf och den har suttit i en e36.
Posted: 18 Feb 2011, 21:39
by Peter_1982
Turbo Tarzan wrote:Åfasen, trodde allt skulle vara kodat ihop. Även antennringen. Men har ews:en en egen kabelhärva med en kontakt till dme eller hur ser det ut? Som jag fattat det sitter ews boxen på rattstången, men det kanske ser olika ut. Motorn är från -97 iaf och den har suttit i en e36.
Lär vara EWS2 om det är en -97a. Du har en liten svart box vid rattstången som är kopplad till antennringen vid nyckeln. Från denna svarta boxen går kablage till ytterligare en svart ungefär 3x så stor box bakom handskfacket nånstans har jag för mig.
Antennringen är kopplad till lilla boxen, denna ska även ha plus och minus.
Lilla boxen är kopplad via en kabel till stora boxen, som även den vill ha plus och minus.
Sen är stora boxen kopplad via en sladd till DME.
Jag lödde precis igår kväll ihop detta så jag har det ganska fräscht i minnet
Om inte minnet sviker kan jag ta en bild av allt imorrn när jag ska till garaget. Min härva är från en -97ans 328 E36 så det lär väl se likadant ut.
Posted: 18 Feb 2011, 21:43
by Turbo Tarzan
Peter_1982 wrote:Turbo Tarzan wrote:Åfasen, trodde allt skulle vara kodat ihop. Även antennringen. Men har ews:en en egen kabelhärva med en kontakt till dme eller hur ser det ut? Som jag fattat det sitter ews boxen på rattstången, men det kanske ser olika ut. Motorn är från -97 iaf och den har suttit i en e36.
Lär vara EWS2 om det är en -97a. Du har en liten svart box vid rattstången som är kopplad till antennringen vid nyckeln. Från denna svarta boxen går kablage till ytterligare en svart ungefär 3x så stor box bakom handskfacket nånstans har jag för mig.
Antennringen är kopplad till lilla boxen, denna ska även ha plus och minus.
Lilla boxen är kopplad via en kabel till stora boxen, som även den vill ha plus och minus.
Sen är stora boxen kopplad via en sladd till DME.
Jag lödde precis igår kväll ihop detta så jag har det ganska fräscht i minnet
Om inte minnet sviker kan jag ta en bild av allt imorrn när jag ska till garaget. Min härva är från en -97ans 328 E36 så det lär väl se likadant ut.
Finns alla kablar mellan ews boxarna i motorkabelhärvan eller är dom intergrerade i bilens elsystem eller "stand alone"?
Tack förresten för bra svar!!
Posted: 18 Feb 2011, 21:52
by Peter_1982
Turbo Tarzan wrote:Peter_1982 wrote:Turbo Tarzan wrote:Åfasen, trodde allt skulle vara kodat ihop. Även antennringen. Men har ews:en en egen kabelhärva med en kontakt till dme eller hur ser det ut? Som jag fattat det sitter ews boxen på rattstången, men det kanske ser olika ut. Motorn är från -97 iaf och den har suttit i en e36.
Lär vara EWS2 om det är en -97a. Du har en liten svart box vid rattstången som är kopplad till antennringen vid nyckeln. Från denna svarta boxen går kablage till ytterligare en svart ungefär 3x så stor box bakom handskfacket nånstans har jag för mig.
Antennringen är kopplad till lilla boxen, denna ska även ha plus och minus.
Lilla boxen är kopplad via en kabel till stora boxen, som även den vill ha plus och minus.
Sen är stora boxen kopplad via en sladd till DME.
Jag lödde precis igår kväll ihop detta så jag har det ganska fräscht i minnet
Om inte minnet sviker kan jag ta en bild av allt imorrn när jag ska till garaget. Min härva är från en -97ans 328 E36 så det lär väl se likadant ut.
Finns alla kablar mellan ews boxarna i motorkabelhärvan eller är dom intergrerade i bilens elsystem eller "stand alone"?
Tack förresten för bra svar!!
Motorhärvan ligger ju bara i motorutrymmet förutom in till styrboxen. EWSen är lite halvt om halvt ihopbyggd med all annan skit verkar det som.
Jag tog min härva ur en bil på skroten, försökte vara duktig o följa alla kablar till dit de tog vägen, men blev less efter två minuter o klippte efter kontaktstyckena istället.
Denna har jag kopplat efter.
Stämmer halvt om halvt med färger osv. Min box var svart när det står att den ska vara vit, nån tråd skiljde i färg också, men hoppas det ska gå att få liv i skiten...
Posted: 18 Feb 2011, 22:43
by Turbo Tarzan
Ok. Får jag bara med alla saker som hör till ews:en kanske det blir affär ändå. Verkar ju trots allt inte vara på raket-forsknings-nivå.
Nu vet jag ju 2st som gjort denna operation innan som man kanske kan vända sig till vid ev problem i så fall
Kaffe och bulle utlovas vid passerade av "Vänerns Pärla" Mariestad!!
Posted: 19 Feb 2011, 01:20
by Pegg
Finns en M50 På Fiddesgarage.se sittandes i en bil iofs dock vet jag inte hur säljaren är har inte handlat själv där så... men ett tips på en motor iaf
Posted: 19 Feb 2011, 09:36
by E30Anders
Hej!!
Vad betalar du för en m50b25 som redan har suttit i en e30 med allt som behövs plus adapterkablage till elen och omsvetsade 328 grenrör med tillhörande främre rör för e30?
Ska ev stoppa i en m54b30 i vinterbilen så då blir denna över....
Finns i halmstad.
här sitter den i min .....
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... &start=306
Mvh/ Anders
Posted: 19 Feb 2011, 10:52
by Turbo Tarzan
E30Anders wrote:Hej!!
Vad betalar du för en m50b25 som redan har suttit i en e30 med allt som behövs plus adapterkablage till elen och omsvetsade 328 grenrör med tillhörande främre rör för e30?
Ska ev stoppa i en m54b30 i vinterbilen så då blir denna över....
Finns i halmstad.
här sitter den i min .....
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... &start=306
Mvh/ Anders
Du har pm
Posted: 19 Feb 2011, 10:53
by Turbo Tarzan
Pegg wrote:Finns en M50 På Fiddesgarage.se sittandes i en bil iofs dock vet jag inte hur säljaren är har inte handlat själv där så... men ett tips på en motor iaf
Har hört att han tar bra betalt för sakerna, men jag kan kontakta honom.
Tack för tipset