för korta fjädrar vid besiktning ?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- Hampusjacobsson
för korta fjädrar vid besiktning ?
hej, har nu bytt mina stötdämpare fram på min e30 och passa på att sätta på sänknings fjädrar.
fast när man hissar upp bilen i fronten nu så blir fjädrrna helt lösa och hoppar ur fjäderskålen, detta kommer ju besiktningen helt klart märka och jag kommer få en 2a på de, vad kan jag göra åt de ? förutom att byta tillbaka till original dämpare !
skulle de gå att svetsa någon krok i fjäderbenet som håller fast fjädern eller något ?
fast när man hissar upp bilen i fronten nu så blir fjädrrna helt lösa och hoppar ur fjäderskålen, detta kommer ju besiktningen helt klart märka och jag kommer få en 2a på de, vad kan jag göra åt de ? förutom att byta tillbaka till original dämpare !
skulle de gå att svetsa någon krok i fjäderbenet som håller fast fjädern eller något ?
-
- Hampusjacobsson
-
- Hampusjacobsson
kör nog på diskret såfall (A) känns bättreAwpelqvist wrote:vi körde rakamotsatsen! biltema orange spännband hehe de kommenterade de inte ens, kollade på det så att det satt fast sen sa de inge mer.nicke.t wrote:eller tunn wire,lite diskret.

har inte äns hunnit byta fjädrarna bak , men tror ni de finns risk att jag får samma sak där ? att fjädrarna hoppar av ?
- Sjögren Racing
- Hampusjacobsson
-
asså jorgens tips är ju det jag skulle gå på idag helt ärligt! men på 142an så droc vi runt genomslagsgummit, men kör en wire som du drar igenom tallriken på 2 ställen så själva wiren går inne i fjädern då syns den minst.Hampusjacobsson wrote:kör nog på diskret såfall (A) känns bättreAwpelqvist wrote:vi körde rakamotsatsen! biltema orange spännband hehe de kommenterade de inte ens, kollade på det så att det satt fast sen sa de inge mer.nicke.t wrote:eller tunn wire,lite diskret.hur gjrde ni då? borra hål i undre tallriken så ni fick igenom bandet ?
har inte äns hunnit byta fjädrarna bak , men tror ni de finns risk att jag får samma sak där ? att fjädrarna hoppar av ?
alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.
Det ni babblar om kallas "Drop stops".
Förr körde man väldigt ofta med en bit kamrem, dom pallar med fett med stryk.
Vi som har byggt med korta fjädrar med sjuk fjäderkonstant har valt att bygga dropstops med wire.
Vi köpte wiren på Hornbach, och dessa hade även wirelåsen för montaget.
Bak på E30 borrade vi två 8mm hål bredvid varandra i plattan som övre delen av fjädern och två hål i den där utstickande plåtbiten på bärarmen.
Sen drog vi igenom wiren underifrån och låste den ovanför övre fjädertallriken.
Man låter fjädern sträcka ut och slappna av såpass att den inte tappar kontakten.
Där låser man drop-stoppet.
Fram på E30 körde vi drop-stoppet INNE i fjädern på insidan så att det inte skall ta i någonstans eller synas och sticka i ögonen på folk.
Tänk på att montera fast den övre delen i fjäderbenslagringen eftersom den måste rotera med fjäderbenet när man svänger.
Här kan du med fördel låsa undertill då det är lättast.
Gör samma sak med fjädern här, låt den precis slappna av.
6mm vanlig wire funkar.
Kör inte rostfritt för det skapar galvaniska spänningar och sen rostar det utav bara helvete.
Vi som har byggt med korta fjädrar med sjuk fjäderkonstant har valt att bygga dropstops med wire.
Bak på E30 borrade vi två 8mm hål bredvid varandra i plattan som övre delen av fjädern och två hål i den där utstickande plåtbiten på bärarmen.
Man låter fjädern sträcka ut och slappna av såpass att den inte tappar kontakten.
Fram på E30 körde vi drop-stoppet INNE i fjädern på insidan så att det inte skall ta i någonstans eller synas och sticka i ögonen på folk.
Tänk på att montera fast den övre delen i fjäderbenslagringen eftersom den måste rotera med fjäderbenet när man svänger.
6mm vanlig wire funkar.
Kör inte rostfritt för det skapar galvaniska spänningar och sen rostar det utav bara helvete.
Grr!
0706-419608
0706-419608
- Hampusjacobsson
detta svaret va precis så jag ville ha deFranzén wrote:Det ni babblar om kallas "Drop stops".
6mm vanlig wire funkar.

- Hampusjacobsson
va nyss och köpte vajjer , de fick bli 3mm tjock vajjer, hitta inte tjockare som inte var rostfri, men de bör nog gå ändå , denhade en bristnings gräns på 7XX kilo så de ska väll va fan om den inte håller.
när de gäller fram ska jag använda 1 vajjer lås i varje sida av vajjern ? eller 1 vajjer lås som håller i båda ändarna ?
när de gäller fram ska jag använda 1 vajjer lås i varje sida av vajjern ? eller 1 vajjer lås som håller i båda ändarna ?
- Hampusjacobsson
- Hampusjacobsson