för korta fjädrar vid besiktning ?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Hampusjacobsson
Posts: 444
Joined: 28 Jul 2010, 18:29
Location: Helsingborg

för korta fjädrar vid besiktning ?

Post by Hampusjacobsson »

hej, har nu bytt mina stötdämpare fram på min e30 och passa på att sätta på sänknings fjädrar.

fast när man hissar upp bilen i fronten nu så blir fjädrrna helt lösa och hoppar ur fjäderskålen, detta kommer ju besiktningen helt klart märka och jag kommer få en 2a på de, vad kan jag göra åt de ? förutom att byta tillbaka till original dämpare !

skulle de gå att svetsa någon krok i fjäderbenet som håller fast fjädern eller något ?
Awpelqvist
Posts: 718
Joined: 07 Oct 2009, 04:33
Location: Luleå

Post by Awpelqvist »

går ju både att svetsa en krok sedan vet jag att många brukar klippa en bit spännband och montera så attfjädern inte kan fjärda ut helt utan bara 99.9% av vägen och sedan tar det pall och fjädern ligger kvar så snyggt!
alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

eller tunn wire,lite diskret.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
Hampusjacobsson
Posts: 444
Joined: 28 Jul 2010, 18:29
Location: Helsingborg

Post by Hampusjacobsson »

nicke.t wrote:eller tunn wire,lite diskret.
hmm okej, fjädern hålls iallafall fast i den övre talriken av en typ krok, men den låssnar undertill när man lyfter upp bilen, får man sätta fast fjädern med tex en krok eller en wire ? eller jag ska göra de så diskret som möjligt ?
Awpelqvist
Posts: 718
Joined: 07 Oct 2009, 04:33
Location: Luleå

Post by Awpelqvist »

nicke.t wrote:eller tunn wire,lite diskret.
vi körde rakamotsatsen! biltema orange spännband hehe de kommenterade de inte ens, kollade på det så att det satt fast sen sa de inge mer.
alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.
User avatar
Hampusjacobsson
Posts: 444
Joined: 28 Jul 2010, 18:29
Location: Helsingborg

Post by Hampusjacobsson »

Awpelqvist wrote:
nicke.t wrote:eller tunn wire,lite diskret.
vi körde rakamotsatsen! biltema orange spännband hehe de kommenterade de inte ens, kollade på det så att det satt fast sen sa de inge mer.
kör nog på diskret såfall (A) känns bättre :) hur gjrde ni då? borra hål i undre tallriken så ni fick igenom bandet ?


har inte äns hunnit byta fjädrarna bak , men tror ni de finns risk att jag får samma sak där ? att fjädrarna hoppar av ?
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

svetsa fast fjädern i tallriken. blir väldigt diskret
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Sjögren Racing
Posts: 729
Joined: 29 Jul 2008, 21:38
Location: Tingsryd

Post by Sjögren Racing »

Slangklämma runt fjädern och fjädersätet(med ett borrat hål i) funkar ju.
076-0308240
User avatar
Hampusjacobsson
Posts: 444
Joined: 28 Jul 2010, 18:29
Location: Helsingborg

Post by Hampusjacobsson »

Sjögren Racing wrote:Slangklämma runt fjädern och fjädersätet(med ett borrat hål i) funkar ju.
slang klämma e nog de som känns bässt jusst nu tror jag, jag vill inte svetsa ifall jag skulle vilja byta sen :P
Awpelqvist
Posts: 718
Joined: 07 Oct 2009, 04:33
Location: Luleå

Post by Awpelqvist »

Hampusjacobsson wrote:
Awpelqvist wrote:
nicke.t wrote:eller tunn wire,lite diskret.
vi körde rakamotsatsen! biltema orange spännband hehe de kommenterade de inte ens, kollade på det så att det satt fast sen sa de inge mer.
kör nog på diskret såfall (A) känns bättre :) hur gjrde ni då? borra hål i undre tallriken så ni fick igenom bandet ?


har inte äns hunnit byta fjädrarna bak , men tror ni de finns risk att jag får samma sak där ? att fjädrarna hoppar av ?
asså jorgens tips är ju det jag skulle gå på idag helt ärligt! men på 142an så droc vi runt genomslagsgummit, men kör en wire som du drar igenom tallriken på 2 ställen så själva wiren går inne i fjädern då syns den minst.
alla barnen gillar att åka polisbil, men det försvinner med åren.
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Det ni babblar om kallas "Drop stops".

Förr körde man väldigt ofta med en bit kamrem, dom pallar med fett med stryk.

Vi som har byggt med korta fjädrar med sjuk fjäderkonstant har valt att bygga dropstops med wire.
Vi köpte wiren på Hornbach, och dessa hade även wirelåsen för montaget.


Bak på E30 borrade vi två 8mm hål bredvid varandra i plattan som övre delen av fjädern och två hål i den där utstickande plåtbiten på bärarmen.
Sen drog vi igenom wiren underifrån och låste den ovanför övre fjädertallriken.
Man låter fjädern sträcka ut och slappna av såpass att den inte tappar kontakten.
Där låser man drop-stoppet.

Fram på E30 körde vi drop-stoppet INNE i fjädern på insidan så att det inte skall ta i någonstans eller synas och sticka i ögonen på folk.
Tänk på att montera fast den övre delen i fjäderbenslagringen eftersom den måste rotera med fjäderbenet när man svänger.
Här kan du med fördel låsa undertill då det är lättast.
Gör samma sak med fjädern här, låt den precis slappna av.

6mm vanlig wire funkar.
Kör inte rostfritt för det skapar galvaniska spänningar och sen rostar det utav bara helvete.
Grr!
0706-419608
User avatar
Hampusjacobsson
Posts: 444
Joined: 28 Jul 2010, 18:29
Location: Helsingborg

Post by Hampusjacobsson »

Franzén wrote:Det ni babblar om kallas "Drop stops".

Förr körde man väldigt ofta med en bit kamrem, dom pallar med fett med stryk.

Vi som har byggt med korta fjädrar med sjuk fjäderkonstant har valt att bygga dropstops med wire.
Vi köpte wiren på Hornbach, och dessa hade även wirelåsen för montaget.


Bak på E30 borrade vi två 8mm hål bredvid varandra i plattan som övre delen av fjädern och två hål i den där utstickande plåtbiten på bärarmen.
Sen drog vi igenom wiren underifrån och låste den ovanför övre fjädertallriken.
Man låter fjädern sträcka ut och slappna av såpass att den inte tappar kontakten.
Där låser man drop-stoppet.

Fram på E30 körde vi drop-stoppet INNE i fjädern på insidan så att det inte skall ta i någonstans eller synas och sticka i ögonen på folk.
Tänk på att montera fast den övre delen i fjäderbenslagringen eftersom den måste rotera med fjäderbenet när man svänger.
Här kan du med fördel låsa undertill då det är lättast.
Gör samma sak med fjädern här, låt den precis slappna av.

6mm vanlig wire funkar.
Kör inte rostfritt för det skapar galvaniska spänningar och sen rostar det utav bara helvete.
detta svaret va precis så jag ville ha de :D väldigt detaljerat ! detta kommer jag köra på ! :)
User avatar
Hampusjacobsson
Posts: 444
Joined: 28 Jul 2010, 18:29
Location: Helsingborg

Post by Hampusjacobsson »

va nyss och köpte vajjer , de fick bli 3mm tjock vajjer, hitta inte tjockare som inte var rostfri, men de bör nog gå ändå , denhade en bristnings gräns på 7XX kilo så de ska väll va fan om den inte håller.

när de gäller fram ska jag använda 1 vajjer lås i varje sida av vajjern ? eller 1 vajjer lås som håller i båda ändarna ?
User avatar
Franzén
Posts: 2513
Joined: 06 Aug 2009, 14:08
Location: Göteborg

Post by Franzén »

Jag kör med två wirelås efter varandra som håller ihop båda ändarna.
Grr!
0706-419608
User avatar
Hampusjacobsson
Posts: 444
Joined: 28 Jul 2010, 18:29
Location: Helsingborg

Post by Hampusjacobsson »

Franzén wrote:Jag kör med två wirelås efter varandra som håller ihop båda ändarna.
okej då räcker låsen jag köppte då :)
User avatar
Wiic
Posts: 769
Joined: 31 Oct 2008, 00:40
Location: Ronneby

Post by Wiic »

Kasta gärna upp en bild när du har fixat det om du har möjlighet :). Måste göra något liknande där bak på min.
E30 M50.
User avatar
Hampusjacobsson
Posts: 444
Joined: 28 Jul 2010, 18:29
Location: Helsingborg

Post by Hampusjacobsson »

Wiic wrote:Kasta gärna upp en bild när du har fixat det om du har möjlighet :). Måste göra något liknande där bak på min.
visst de gör jag :)
Post Reply